حمایت از مشاغل خانگی بستر پایداری و دوام اشتغال است

حمایت از مشاغل خانگی حرکتی راهگشا در ایجاد اشتغال پایدار است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فضای کسب و کار  کشور دچار رکود شده است، براین اساس  برنامه حمایت از مشاغل خانگی حرکتی راهگشا در ایجاد اشتغال پایدار است.

 

حمایت و پشتیبانی از مشاغل خانگی که در بحث اشتغال می تواند هم پایدار باشند و هم در آمد زا قابل توجیه است.

 

رویکرد مشاغل خانگی هم به مسائل فرهنگی و هم به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کنیم و علاوه بر آن اشتغالی ایجاد و به اقتصاد خانواده کمک خواهد شد.

 

در راستای حمایت از اقتصاد و افزایش تولید ناخالص داخلی لازم است به مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای شود، ایجاد تعاونی های ویژه مشاغل خانگی می تواند گامی برای تقویت مشاغل خانگی و حمایت از این مشاغل باشد.

 

آوزش و توانمندسازی از دیگر شاخص های تقویت مشاغل خانگی است، صاحبان مشاغل خانگی باید مهارت تخصصی و عمومی داشته باشند.

 

ارائه آموزش های تخصصی، تقویت توانمندی ها، ایجاد شبکه سازی، ارائه تسهیلات، بازاریابی و خرید مواد اولیه از جمله مواردی است که در راستای حمایت و تقویت مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد.

 

امسال بیش از 6 هزار مجوز مشاغل خانگی در لرستان صادر شد

 

علی جهانی در  گفت و گو با خبرگزاری شبستان از خرم آباد، با اشاره به استقبال مردم از کسب و کارهای خرد در استان گفت: امسال بیش از 6 هزار مجوز فعالیت در مشاغل خانگی صادر شد.

 

وی با بیان اینکه یک موردی که امروز در بیشتر کشورهای توسعه یافته به آن توجه جدی شده مشاغل و کسب و کارهای خانگی است، اظهار کرد: مشاغل خانگی مزایای بسیاری به ویژه برای بانوان دارند که باعث شده بسیاری از افراد به سمت این نوع کسب و کارها بروند که مهمترین ویژگی آن کسب درآمد و توسعه معیشت خانوار در کنار دیگر اعضای خانواده است که ممکن است

در ابتدا درآمد کمی داشته باشند یا درآمد با مخارج مساوی باشد، اما با حمایت و فرهنگ سازی درست می‌تواند در آینده سود زیادی داشته باشند.

 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این مشاغل یکی از عمده مسائل روی آوردن مردم به این کسب کارها را عنوان کرد و افزود: در این راستا از سال 1390 در سطح کشور اعتبارات ویژه‌ای در حوزه مشاغل خانگی اختصاص یافت که پس از فراخوان و اطلاع رسانی به مردم در استان مبالغی توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شد.

 

وی افزود: امسال در لرستان با تمهیدات لازم و همکاری‌های گسترده با دستگاه‌های اجرایی استان از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی در زمینه آموزش، توانمند سازی افراد متقاضی، بازیابی و فروش و ادارات مرتبط در بخش‌های مختلف اقتصادی 6 هزار و 111 مجوز فعالیت در این مشاغل صادر شد.

 

جهانی به مجوزهای صادر شده در دو حوزه مستقل و پشتیبان اشاره کرد و گفت: از این تعداد مجوز صادر شده 4 هزار و 328 طرح به‌صورت مستقل، یک هزار و 760 طرح به‌صورت پشتیبان حقیقی و 23 طرح تعاونی ( پشتیبان حقوقی ) در 515 رشته شغلی بوده است.

 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه 90 درصد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی به بانوان اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: 4 هزار 966 مجوز صادر شده مربوط به خانم‌ها و یک هزار 144 مجوز به آقایان اختصاص دارد که نشان از استقبال بیشتر بانوان برای کسب و کارهای خانگی است.

 

وی در ادامه به تخصیص بیش از 108 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در حوزه مشاغل خانگی به لرستان اشاره کرد و گفت: از شهریور 1400 و از محل اعتبارات سال گذشته و امسال 3 هزار و 138 طرح با مبلغ 176 میلیارد و 410 میلیون تومان به بانک‌های عامل استان معرفی شده که تاکنون 102 میلیارد 140 میلیون تومان به یک هزار و 764 طرح مستقل و پشتیبان پرداخت شده است.

 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان به اشتغال ایجاد شده در این حوزه اشاره کرد و اظهار کرد: با پرداخت این تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان در دو بخش مستقل و پشتیبان زمینه اشتغال برای تعداد 4 هزار 443 نفر فراهم شده است.

 

وی مهمترین عامل پایداری و دوام کسب کارهای خانگی در استان را حمایت و بازاریابی برای فروش محصولات تولیدی این نوع مشاعل عنوان کرد و گفت: ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و بازارچه‌های موقت برای فروش محصولات مشاغل خانگی می‌تواند در بحث درآمد و پایداری این نوع مشاغل تاثیر گذار باشد که لازم است دستگاه‌های اجرایی با همکاری و هماهنگی زمینه ایجاد نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های محلی را فراهم کنند.

 

جهانی اظهار کرد: متقاضیان و جویندگان شغل برای بهره‌گیری از تسهیلات ارزان قیمت مشاغل خانگی می‌توانند به سایت مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ مراجعه و ثبت نام کنند.

 

کد خبر 1237712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha