ناکارآمدی برخی روحانیون سیاستمدار را پای همه ننویسید/ شبکه‌های معاند به دنبال تخریب چهره روحانیت

حجت‌الاسلام جوکار گفت: شبکه‌های معاند می‌دانند که در طول تاریخ از روحانیت و لباس مقدس این قشر بسیار ضربه خورده‌اند و هرجا دست آنها از منافع‌شان قطع و بصیرتی ایجاد شده توسط روحانیت بوده است، از این رو دشمن سعی در تخریب چهره این قشر دارد.

حجت‌الاسلام رضا جوکار – کارشناس مسائل دینی و امام جمعه شهر قدس – در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان تهران، در مورد توهین به روحانیت که اخیرا رقم می‌خورد، گفت: در تاریخ اسلام همواره روحانیت در غم و شادی در کنار مردم و با مردم همراه بوده است و انقلاب اسلامی این فرصت را برای ارتباط بیشتر مردم و روحانیت فراهم آورده است. بسیاری از خدمات این قشر را می‌توان در پرچمداری نهضت اسلامی، حضور در کنار سایر اقشار در دفاع مقدس در عرصه‌های رزمی و تبلیغی، حضور در سیل، زلزله و بیماری کرونا شاهد بود. در همین کرونا نزدیکان یک شخص فوتی به جنازه عزیزشان نزدیک نمی‌شدند اما روحانیت مجاهد در کنار این اموات به تدفین این عزیزان اهتمام داشت. البته ممکن است برخی روحانیون از مردم فاصله گرفته باشند و این قابل تعمیم به همه این قشر نیست.

 

حجت‌الاسلام جوکار خاطرنشان کرد: ارتباط مردم با روحانیت خوب است اما می‌تواند از این بهتر هم باشد، جامعه به ویژگی‌ها مثبت و برکات حضور روحانیت در جامعه توجه می‌کند و روحانیت هم به این فرصتی که انقلاب اسلامی برای خدمت‌گذاری این قشر فراهم کرده باید دقت نظر داشته باشد تا شرایط تمدن‌سازی و آماده شدن برای ظهور فراهم شود.

 

وی اظهار کرد: مردم تشنه شنیدن معارف دینی هستند و از این رو جامعه روحانیت را محرم اسرار خود می‌داند و باید روحانیت حاضر هم به این مهم دقت کند.

 

امام جمعه شهر قدس در خصوص اینکه انقلاب اسلامی و وارد شدن روحانیت به عرصه سیاست، سبب دور شدن این قشر از مردم شده است تصریح کرد: انقلاب اسلامی فرصتی بی‌نظیر برای خدمت‌دهی روحانیت به جامعه و مردم ایجاد کرد، البته برخی روحانیون مناصبی را برعهده گرفتند و از عهده کار برنیامدند و مردم این گروه را از روحانیونی که کار خوب و جهادی کردند جدا می کنند، بسیاری از عالمان بزرگ و روحانیون همچون امام راحل، رهبر معظم انقلاب، شهیدان مفتح، باهنر، بهشتی و ... در خدمتت به مردم زبانزد هستند، امروز همه بسیار از روحانیون چه در سیاست و چه در تبلیغ دین و کارهای مسجدی خدمت‌گذار مردم هستند. بنابراین مردم حساب روحانیون موفق را از غیرموفق جدا می کنند.

 

حجت‌الاسلام جوکار در رابطه با نقش سرویس‌های جاسوسی، شبکه‌های اجتماعی، شبکه های معاند در ایجاد چهره‌ای نامناسب از روحانیت در ذهن برخی از مردم گفت: شبکه‌های معاند و سرویس‌های جاسوسی می‌دانند که در طول تاریخ از روحانیت و لباس مقدس این قشر بسیار ضربه خورده‌اند و هرجا دست آنها از منافع‌شان قطع و بصیرتی ایجاد شده توسط روحانیت بوده است، همین انقلاب اسلامی که زمینه‌ساز بیداری اسلامی، تمدن اسلامی و ظهور است توسط بصیرت آفرینی روحانیت بوده است، از این رو دشمن سعی در تخریب چهره این قشر دارد.

 

وی ادامه داد: بنابراین دشمن از روحانیت و لباس مقدس آن بسیار ضربه خورده است، به همین منظور دشمن سعی دارد روحانیت در چشم مردم بد جلوه دهد در حالی که لباس روحانیت لباس هدایت، خدمت و جهاد است، مردم این موضوع را خوب تشخیص می‌دهند و اکثریت نگاه مردم به این قشر مثبت است، البته برخی از مردم گاها تت تاثیر سرویس‌های جاسوسی دشمن قرار می‌گیرند اما با درخشش روحانیت در اتفاقات مختلف کشور مثل کرونا و رزمایش های مواسات و حضور در زلزله و سیل نقش دشمن بر آب شده است.

 

این کارشناس مسائل دینی در مورد اینکه مردم توقع دارند روحانیت تمام مشکلات آن ها از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را حل و فصل کند، یادآور شد: مردم از این جهت از روحانیت توقع دارند زیرا جامعه ما در ذیل یک شبکه امامت، ولایت و روحانیت زندگی و توقع از این قشر دارد، در زمان معصومین(ع) مردم برای امور دنیوی و دینی خود به ائمه معصومین(ع) مراجعه می‌کردند و امروز هم روحانیت در امتداد همان شبکه اهل‌بیت(ع) هستند، زیرا مردم انقلاب اسلامی را در ادامه حکومت علوی و زمینه‌ساز حکومت مهدوی می‌دانند.

 

حجت‌الاسلام جوکار بیان کرد: البته مردم باید توقعات خود را تفکیک کنند و بدانند از روحانیون چه کارهایی بر می‌آید و بین روحانیت حکومتی و مسجد تفاوت قائل شوند، آنها که در امر حکومت‌داری هستند باید نیازهای مردم را تامین کنند اما روحانیون مسجدی در امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کمک حال مردم هستند و به نوعی یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین به شمار می‌روند.

 

وی در خصوص اینکه فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در برطرف کردن نگرش منفی مردم نسبت به روحانیت تا چه اندازه تاثیرگذار است، اظهار کرد: فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی باید ابتدا مراقبت شود زیرا انتخاب چهره‌ای برای روحانیت مهم است زیرا ممکن است بازیگری که برای این نقش انتخاب می‌شود نگاه و نگرش او به این قشر با آنچه در فیلم به او سپرده می‌شود متفاوت باشد، پس در این خصوص باید دقت شود، همچنین باید دید روحانیت را در جایگاه اصلی خود یعنی بصیرت‌آفرین و جهادی بودن جلوه می‌دهند یا نه. متاسفانه اشتباهات فاحشه در فیلم‌ها گاها به روحانیت تعمیم داده می‌شود. البته در این راستا، حوزه علمیه قم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما باید در این خصوص با هم همکاری داشته تا چهره درستی از روحانیت را جلوه دهند.

 

امام جمعه شهر قدس  در رابطه با اینکه روحانیت در صحنه های مختلف مانند سیل، زلزله، کرونا و ... به کمک مردم رفته است، ولی عده‌ای اکنون به آن بی‌احترامی می‌کنند، تاکید کرد: مردم به معنای عام آن به روحانیت توهین نمی‌کنند اما عده کمی فریب خورده هستند و تحت تاثیر امپراطوری رسانه‌ای تحت تاثیر آنها قرار گرفته و خدمات و نقش مثبت روحانیت را کنار گذاشته‌اند و از احساسات برخی سوءاستفاده می‌کنند و گاها برای خودنمایی یک اقدام ناشایست انجام می‌دهند که بعدا هم پشیمان می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام جوکار اضافه کرد: جامعه ما یک جامعه دین و انقلابی است و جایگاه روحانیت را شناخته و به این قشر احترام می‌گذارد. مردم ما هم بصیر و آگاه هستند و به نقش راهبری و بصیرت‌آفرنی روحانیت و دلسوزی این قشر توجه دارند، همچنین پرچمداری روحانیت در عرصه‌های مختلف کشور به ویژه در مقابله با دشمن برای همگان آشکار است، هرکجا از منافع ملی و دینی حفاظت شده روحانیت حضور داشته و اگر امروز معادلات منطقه برهم ریخته و دنیا از تک قطبی بودن در آمده است به خاطر پرچمداری روحانیت است و مردم این را به خوبی می‌دانند.

 

وی عنوان کرد: بخشی از نگاه منفی راجب روحانیون هم مربوط به سیاستمداران روحانی است، گاهی یک روحانی در مناصب دولتی و حکومتی قرار گرفته و سوء‌تدبیر و عملکرد خوبی نداشته و این پای روحانیت نوشته شده است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در جلسات متعدد از جمله دیدار با مردم اصفهان در روز گذشته هم برروی حل مشکلات اقتصادی با قید فوریت تاکید داشتند و مسئولین باید به این موضوع توجه کنند، اگر مردم ما مشکلات‌شان حل شود این بدبینی که در بین برخی نسبت به روحانیت به وجود آمده از بین می‌رود زیرا حکومت ما دینی است و اگر ضعفی باشد پای روحانیت زده می‌شود. بنابراین مسئولین باید مشکلات معیشتی مردم را حل کنند، مردم ما پیرو روحانیت بوده و در همین مسیر خون دادند و همین امروز هم جوانان زیادی در پی همین خط جان خود را برای امنیت مردم می دهند.

 

حجت‌الاسلام جوکار ابراز کرد: دسترسی مردم به روحانیت در همه دستگاه‌های دولتی و مساجد باید زیاد شود تا دشمن هم نتواند از این فاصله سوءاستفاده کند.

 

وی در پایان گفت: عمده روحانیت ما وضع زندگی آنها از متوسط جامعه پایین‌تر است و مردم هم این را خوب می دانند و همین طلاب و روحانیون با این شرایط برای گره‌گشایی از مشکلات مردم کارهای جهادی به راه انداخته‌اند و با جمع آوری پول در تلاش برای رفع مشکلات مردم در بخش‌های مختلف هستند و مردم هم این را درک می‌کنند.

کد خبر 1237738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha