محورهای مذاکرات با طرف سعودی درخصوص حج آینده

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت محورهای مذاکرات اولیه مسئولان این حوزه و وزارت حج و عمره عربستان درخصوص حج ۱۴۰۲ بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد.

 

دراین جلسه آقای اکبر رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت از محورهای مذاکرات وبیناری انجام شده با مسئولان وزارت حج و عمره عربستان در روز یکشنبه(13 آذرماه) بمنظوراتخاذ تمهیدات لازم و برنامه ریزی برای برگزاری هرچه بهتر حج 1402 گزارش داد.

 

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در این جلسه جمع بندی کارگروههای آسیب شناسی درخصوص مسائل اجرایی حج و خدمات ارائه شده به زائرین کشورمان به طرف سعودی منتقل شد و پیشنهاد های طرف ایرانی مطرح و مقرر گردید نکات مورد نظر در ارتباط با خدمات شرکت مطوفین ایران توسط وزارت حج و عمره عربستان پیگیری و حقوق زائران رعایت شود.

 

وی افزود: پیرو این جلسه، رئیس سازمان حج و زیارت در همایشی که با حضور نمایندگان بیش از 50 کشور در دی ماه در جده برگزار خواهد شد شرکت خواهد کرد و قرار است در این سفر یادداشت تفاهم حج آینده توسط مسئولان دو کشور به امضا برسد.

 

در ادامه این جلسه، سرپرست حجاج ایرانی اقدام صورت گرفته را در ارتباط با برگزاری هرچه بهتر حج 1402  و ارائه خدمات مناسب در شان حجاج کشورمان مثبت ارزیابی کرد و از مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام ممعظم رهبری خواست با تشکیل نشست همفکری نکات مطرح شده در مذاکرات روز گذشته را جمع بندی نمایند تا هیئت ایرانی با آمادگی بهتر و بیشتری در نشست جده حضور یابد.

 

بر پایه این گزارش، در این جلسه همچنین آقای رضایی در خصوص میزان مشارکت هتلداران سعودی در فراخوان انجام شده درعربستان برای تامین مسکن درمکه و مدینه و پیگیری های انجام شده در مورد عملیات پرواز حج آینده  گزارش داد و آماری از میانگین سنی بیش از 37 هزار نفری که از ثبت نام حج 99 باقیمانده اند، ارائه داد.

 

نماینده ولی فقیه نیز تاکید کرد با هدف کاهش سرانه کارگزاری حج برنامه ریزی برای استفاده از زائرانی که در حوزه های اجرایی و فرهنگی برای همکاری آمادگی دارند درالویت قرار گیرد تا از این طریق زائران بیشتری به حج آینده اعزام شود.

 

این جلسه با  گزارش حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص اعزام های این دوره تا پایان آذرماه به عراق ادامه یافت.

 

وی با اشاره به ظرفیت سازی صورت گرفته برای اعزام بالغ بر 90 هزار زائر توسط شرکت های مجری در سطح کشور اظهار داشت: تاکنون بیش از 67 هزار نفر در کاروان های زمینی و هوایی عتبات نام نویسی کرده اند و با توجه به روند ثبت نام به نظر می رسد ظرفیت باقیمانده هم ظرف روزهای آینده تکمیل شود.

 

وی افزود: در دوره قبل نیز حدود 57 هزار نفر به عتبات اعزام شدند و تمامی ظرفیت ایجاد شده مورد استفاده قرار گرفت.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم بر لزوم ارائه گزارش مستمر و منظم از طریق دفاتر سازمان حج و زیارت در استا نها در خصوص اعزام های هر دوره و تشویق دست اندرکاران استان هایی که عملکرد بهتری داشته اند، تاکید کرد.

کد خبر 1237866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha