مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور دارای بزرگترین محتوای علوم اسلامی ـ انسانی در جهان

معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: این مرکز دارای بزرگترین محتوای علوم اسلامی ـ انسانی در جهان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اکبر راشدی‌نیا در نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته پژوهش در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ابتدا در خصوص دستاوردهای مرکز در سال جاری اظهار داشت: این مرکز در سه عرصه نرم افزار، اپ‌های موبایلی و پایگاه اینترنتی فعالیت دارد.

 


معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) بیان کرد: در اف لاین 4 نرم افزار تخصصی را در سال جاری تولید کرده یم که یکی از اینها، نرم افزارهای تخصصی نور السیره درباره منابع تاریخی مربوط به جهان اسلام حاوی بیش از 3 هزار جلد کتاب است.


وی عنوان کرد: همچنین نرم افزار کتابخانه جامع رجال و درایه با هزار جلد کتاب و معجم موضوعی آثار ملاصدرا به عنوان اثر پژوهشی از جمله این تولیدات است.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا تصریح کرد: یکی از نرم افزارهای مهم، نرم افزار درایة النور اثری تخصصی درباره اسناد روایات رجال است که برای اولین بار در تاریخ تشیع گردآوری شده است.

 


وی خاطرنشان کرد:همچنین در این ایام نرم افزارهای تجمیع احادیث شیعه و سنی، نرم افزار قواعد عربی و قاموس را در دست تولید داریم.

 


معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با اشاره به تولیدات اپ موبایلی گفت: امسال موفق به تولید اپ جامع قرآن کریم، اپ صحیفه سجادیه و نهج البلاغه شده ایم و در اواخر سال نیز از اپ جامع دعا نیز رونمایی می کنیم.

 


وی پیرامون فعالیت پایگاه های اینترنتی مرکز افزود: راه اندازی پایگاه جامع امیرالمومنین(ع) حاوی سیره، فضائل، کلمات حضرت علی(ع) و پایگاه پایان نامه ها حاوی 120 هزار پایان نامه از دستاوردهای مهم مرکز است.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا عنوان کرد: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) دارای بزرگترین محتوای علوم اسلامی ـ انسانی در جهان است و 100 هزار جلد کتاب تخصصی علوم انسانی ـ اسلامی، یک میلیون و نیم مقاله تخصصی در این عرصه وجود دارد.

 


وی بیان کرد: همچنین نزدیک به چهار میلیون کاربر از پایگاه های ما از کشورهای مختلف بازدید می کنند که نشان دهنده اعتماد کاربران به این مجموعه است، این مرکز دارای 8 جایزه بین المللی است و در جشنواره خارزمی نیز حائز رتبه شده است.

 


معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با اشاره به برگزاری 4 نشست تخصصی در هفته پژوهش خاطرنشان کرد: این نشست ها با عناوین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی راه رفته و راه پیش رو و نقش فناوری های نوین در توسعه و تعمیق پژوهش‌های اسلامی و مالکیت معنوی در حوزه دیجیتال و نشر دیجیتال و چالش های مالکیت معنوی و نقش هوش مصنوعی در پژوهش های اسلامی و انسانی برگزار می شود.

 


وی اظهار داشت: در اواخر هفته پژوهش نیز از دو محصول نورالدرایه و کتاب خانه رجال با حضور سید جواد شبیری زنجانی رونمایی می شود، ضمن اینکه نمایشگاه عرضه محصولات و تجلیل از برترین های پژوهش نیز در دستور کار است.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا در مورد استفاده از هوش مصنوعی نیز گفت: هوش مصنوعی دو ساحت دارد که در عرصه پژوهش و اعراب گذاری متون و خلاصه نویسی و تحلیل رفتار کاربران، معرفی راویان و مشابهت یابی به صورت آزمایشگاهی از هوش مصنوعی استفاده می کنیم.

 


وی افزود: در سال جاری کتابخانه تخصصی حضرت فاطمه زهرا(س) راه اندازی می شود، در این پروژه دانشنامه ای راه اندازی شده که تمامی مقالات پیرامون حضرت زهرا گردآوری شده است و فضایل حضرت زهرا(س) ذیل 2 نرم افزار سیره معصومان و متون تاریخی و شیعی و اهل سنت استخراج شده است.

کد خبر 1238047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha