نگرانی مسلمانان از گرایش ضد اسلامی نامزد احتمالی ریاست جمهوری آمریکا

یک وب سایت انگلیسی در گزارشی درباره «ران دسانتیس» رقیب احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری نوشت: او فردی ضد مسلمان و حامی شهرک ‌سازی در اراضی اشغالی است و احتمال قدرت گرفتن او از این حزب، عامل نگرانی مسلمانان و فلسطینیان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، «عمر فاروق» در وب سایت انگلیسی «میدل ایست آی» گزارشی را درباره ترس مسلمانان و آمریکایی‌ های فلسطینی ‌تبار نسبت به مواضع ران دسانتیس، ستاره نوظهور حزب جمهوری خواه و فرماندار تازه انتخاب شده فلوریدا، منتشر کرد و نوشت: «کسی که خود را برای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ آماده می کند»، اما فعالان سیاسی می گویند که گفتمان او، گفتمانی که در جریان آنچه به عنوان «جنگ علیه تروریسم» شناخته می ‌شد را یاد آوری می کند.

 

در این گزارش آمده است: دسانتیس پس از خدمت در عراق و گوانتانامو، مسیری سیاسی را برای خود ترسیم کرد  و در آن به دنبال قوانینی بود که مسلمانان و فلسطینی‌ های آمریکایی را هدف قرار می ‌داد.  وی اکنون پس از پیروزی در انتخابات میان دوره‌ ای در نوامبر گذشته و رسیدن به فرمانداری فلوریدا، به فکر نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ است که در آن با دونالد ترامپ روبرو خواهد شد. این درحالی است که مسلمانان و فلسطینی‌ها با نگرانی در این فکر هستند که چه چیزی در انتظار آنها است.

 

اسامه ابوارشید از سازمان «آمریکایی های مسلمان برای فلسطین» گفت: ورود به رقابت های ریاست جمهوری برای حزب جمهوری خواه پیامی منفی نه برای آمریکایی های مسلمان، بلکه برای همه اقلیت های این کشور خواهد داشت.

 

وی افزود: «پیام اصلی این است که حزب جمهوری خواه توسط  کسی نمایندگی خواهد شد که به دنبال نژادپرستی، نابرابری و اسلام‌ هراسی است و این حزب به ارزش های برابری برای همه، احترام نمی گذارد.»

 

دسانتیس در سال 2013 به نمایندگی از ناحیه 6 فلوریدا به عنوان نماینده کنگره انتخاب شد و در دوره ریاست خود از مجموعه قوانینی حمایت کرد که جوامع مسلمان داخل و خارج از کشور را هدف قرار می داد. اقدامی که مسلمانان  آمریکا آن را تلاشی برای دامن زدن به پدیده اسلام‌ هراسی می ‌دانستند.

 

وی نویسنده اصلی پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که در سال 2015 برای ممنوعیت ورود مهاجران از عراق، لیبی، سومالی، سوریه و یمن که کشورهایی جمعیت شان مسلمان هستند، ارائه شد.

 

این لایحه «قانون جلوگیری از نفوذ پناهجویان تروریست در سال 2015» نامیده شد. سالها بعد، رئیس‌ جمهور دونالد ترامپ قانون «ممنوعیت مسلمانان» را صادر کرد که شامل همه کشورهایی بود که نامشان در پروژه دسانتیس ذکر شده بود و ایران و سودان را نیز شامل می شد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: دسانتیس زمان حضور خود در کنگره را صرف هدف قرار دادن موسسات خیریه مسلمان نیز کرد. او در سال 2017 پیش نویس اصلاح شده کاهش کمک ها را به سازمان بین المللی اسلامی، یک سازمان معروف با روابط شرکتی با آژانس های کمک رسانی ایالات متحده از جمله USAID و صندوق توسعه سازمان ملل متحد ارائه داد.

 

دی سانتیس همچنین درباره مسئله فلسطین گفته بود که سرزمین های اشغالی، فلسطین اشغالی نیستند، بلکه مورد مناقشه هستند و همین امر خبرساز شد. او در سفری به اسرائیل در سال 2019، فلسطینی ها را مسئول اشغال سرزمینشان دانست و مدعی شد: «اگر به کلیت درگیری نگاه کنید، برای من، بزرگترین مشکل به رسمیت نشناختن حق وجود اعراب فلسطینی بود. به عنوان یک دولت یهودی» و «این نوع انکار همه چیز را مسموم می کند». او به جای اینکه خود را حامی اسرائیل معرفی کند، خود را حامی شهرک ‌سازی‌ها و سیاست‌های ناقض قوانین بین‌المللی قرار داد.

 

باید گفت مواضع فرماندار فلوریدا درباره مسلمانان و فلسطینیان باعث نگرانی شده است. وی از جمهوری خواهان است و در تیم ترامپ قرار دارد. در حال حاضر از او جلو زده است و دست کمی از ترامپ ندارد و باید دید انتخابات 2024 آمریکا به کجا ختم خواهد شد.

کد خبر 1238216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha