۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات بیابان زدایی تخصیص یافت

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اعتبار اجرای طرح های بیابان زدایی امسال، ۸۰ میلیارد ریال از محل ملی است که تاکنون فقط ۳۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

حسن امامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: برخی از اعتبارات به دلیل اینکه موافقت نامه مبادله نشده، هنوز ابلاغ نشده است.

 

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به تخصیص لاکپشتی اعتبارات بیابان زدایی عنوان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، طرح ها ۱۰۰ درصد اجرایی خواهد شد.

 

امامی خاطرنشان کرد: امسال ۱۵ هزار و ۴۶۰ هکتار طرح بیابان زدایی در قالب ۶ پروژه اجرایی برای این استان تعریف شد.

 

وی تصریح کرد: این طرح ها شامل تهیه طرح های اجرایی بیابان در سطح ۱۰ هزار هکتار، مدیریت روان آب ۲۵۰ هکتار، مراقبت آبیاری هزار و ۶۵۰ هکتار، نهال کاری ۶۰ هکتار و اجرای سیستم طرح چرا و قُرق هزار و ۵۰۰ هکتار است.

 

وی اجرای طرح مدیریت مشارکتی در سطح دو هزار هکتار را از جمله طرح های مزبور عنوان کرد و افزود: این طرح شامل تهیه نهال کاری، مدیریت روان آب، مراقبت آبیاری و حفاظت و قُرق است که توسط جوامع محلی  در سه شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم در دست اجراست.

 

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: طرح حفاظت و قرق در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار و طرح های مشارکتی در سطح دو هزار هکتار در دست اجراست، مراقبت آبیاری از خردادماه سال آینده آغاز خواهد شد و نهال کاری مناقصه در دست انجام است که طی ۲۵ روز پس از پایان مناقصه به اتمام خواهد رسید.

 

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار مساحت است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

 

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

 

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

کد خبر 1238344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha