اجرای «وهم» با محوریت حضرت زهرا(س) در فاطمیه اول

دستکار با بیان اینکه پیام وقایع تاریخی و مذهبی با نمایش بهتر منتقل می شود، گفت: در فضای کنونی جامعه این جور آثار در اعتلای فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: نمایشی با عنوان «وهم» در آستانه شهادت حضرت زهرا (س)، بانوی دو عالم به همت هیئت احباب الرضا (ع) در حوزه هنری اجرا می شود. به منظور اطلاع از جزییات این نمایش گفت و گویی با «محمد امین دستکار» کارگردان آن ترتیب دادیم. دستکار کارشناس علوم تربیتی و مؤسس هیأت احباب الرضا(ع) است که ده سال سابقه مدیریت فرهنگی دارد. قسمت نخست گفتگو با وی بدین شرح است:

 

نمایش «وهم» به چه بعدی از زندگی حضرت زهرا(س) می پردازد؟

ماجرای این نمایش در مورد استاد دانشگاهی است که به کما می رود و در عالم وهم و خیال اتفاقاتی که در زندگی اش رقم خورده، بررسی می شود. دادگاهی تشکیل می شود که رییس دادگاه خودش است و خودش، خودش را بررسی می کند و در آن به یک سری نقطه ها و نکته ها می رسد. ما از این داستان به نوعی به ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) می رسیم. در واقع این نمایش را برای ایام فاطمیه در نظر گرفتیم.

 

آماده کردن نمایش «وهم» چه مدت به طول انجامید؟

تقریبا حدود دو ماه طول کشید که این نمایش را آماده کنیم.

 

نمایش «وهم» در حوزه هنری در چه روزهایی برگزار می شود و به غیر از حوزه هنری در جاهای دیگر برگزار خواهد شد یا خیر؟

در ایام فاطمیه اول از 18 تا 21 آذر به مدت چهار روز در حوزه هنری در دو سانس در ساعات 18 و 21 اجرا داریم، بدین ترتیب ما هشت اجرا در حوزه هنری خواهیم داشت. با جاهای دیگر هم صحبت کردیم که در صورت به نتیجه رسیدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

عوامل و بازیگران این نمایش چه تعداد هستند؟

نمایش وهم 9 بازیگر اصلی دارد و حدود 7-8 نفر بازیگر فرعی که در کل می توان گفت 15 بازیگر داریم. عوامل بیرونی 30 نفر هستند.

 

آیا نمایش دیگری در مورد حضرت زهرا(س) اجرا کرده اید؟

بله، در سال های قبل با همین گروه ما چند نمایش دیگر اجرا کردیم؛ به عنوان مثال سال قبل نمایش سرزمین مادری را اجرا کردیم و سال قبل تر از آن حرامیان در احرام را به روی صحنه بردیم. پنج سال است که در این گروه داریم کارهای مذهبی مانند نمایش وهم را انجام می دهیم.

 

مهمترین هدف شما از اجرای نمایش « وهم » چیست ؟

در درجه اول بحث اقامه عزا است. به نوعی با این گونه نمایش ها تجسم سازی می کنیم تا پیام وقایع تاریخی و مذهبی بهتر منتقل شود. فضای روضه مبسوط است. هدف دوم این است که در فضای کنونی جامعه این جور کارها در اعتلای فرهنگی اثرگذار خواهد بود. علاوه بر این نمایش های ما هر کدام یک داستان دارد که آن داستان هم حاوی پیام و مفاهیم زیادی است.

 

برای نمایش های خود از چه منابعی استفاده می کنید؟

ما متن ها را از نویسندگان خود می گیریم، آنها نیز کتب و منابع معتبر را مطالعه کرده اند. قاعدتا ماجراهای تاریخی مربوط به زمان حضرت زهرا از منابع بسیار معتبر استخراج می شود.

 

گفتنی است،نمایش « وهم» به کارگردانی « محمد امین دستکار» از 18 تا 21 آذر به مدت چهار روز در سالن سوره حوزه هنری در دو سانس در ساعات 18 و 21 اجرا می شود.

 

 

کد خبر 1238410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha