بناهای تاریخی خراسان شمالی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی مرمت شد

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۴ اثر تاریخی استان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی مرمت و بازسازی شده است.

محمدرضا قهرمانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: سالانه 30 اثر تاریخی خراسان شمالی مرمت می شود که 146 اثر تاریخی استان در حوزه بنای تاریخی ثبت شده که تمام آن نیاز به مرمت دارد.

 

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هرکدام از این آثار جهت جلوگیری از تخریب ۱۰۰ درصدی، رفع خطر بنا و شناسایی آسیب های محتمل یکبار مرمت شده ولی با توجه به شرایط مختلف از جمله آب و هوایی و قدمت، نیاز به نگهداری و توجه بیشتر دارد.

 

قهرمانیان نوشتن طنز، شعر، یادگاری و دلنوشته روی بناهای تاریخی را از مهم ترین مشکلات اساسی در بنای تاریخی عنوان کرد و گفت: طی سال های اخیر بناهای تاریخی عمارت آیینه خانه مفخم، مسجد و حمام جاجرم و حمام فاروج جهت جلوگیری از تخریب ۱۰۰ درصدی مرمت شد.

 

وی تصریح کرد: برخی از آثار تاریخی مانند شهر بلقیس اسفراین، ارگ نادری شیروان، قلعه خان، ریوی و غیره که دارای داده های باستان شناسی و معماری است نیاز به مرمت مستمر و ایجاد تاسیسات گردشگری دارد.

 

وی افزود: با توجه به استقبال خوب گردشگران از آثار تاریخی مزبور در بخش مرمت اقدامات خوبی انجام شده و برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران و مسافران سرویس بهداشتی، اقامتگاه بوم گردی و بازارچه عرضه فروش صنایع دستی پیش بینی شده که بخشی اکنون انجام شده است.

 

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه ایجاد تاسیسات گردشگری در کنار آثار تاریخی استان نیاز به اعتبار دارد، بیان کرد: اعتبارات خوبی برای سال آینده پیش بینی خواهد شد که بخشی از تاسیسات توسط اداره کل و بخشی توسط سرمایه گذار انجام خواهد شد.

 

قهرمانیان گفت: همچنین جهت جذب بیشتر گردشگر پیش بینی شده در کنار آثار تاریخی اجرای برنامه های فرهنگی، جشنواره، مسابقات و غیره به مناسبت های مختلف برگزار شود.

 

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

 

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

کد خبر 1238575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha