خوش خلقی آیت الله شهید دستغیب موجب ثمردهی دینی شده بود

شهید آیت الله دستغیب با اخلاق نیکو سبب شده بود تا ریشه دین به میوه برسد و ثمر دهد و وی در مقابل مردم بسیار فروتن بود و همزمان در برابر دستگاه شاهنشاهی محکم و قاطع عمل می کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان ازاستان فارس، مریم شمالیان:

 

41 سال قبل در 20 آذر سال 1360، آیت ‌الله سید عبدالحسین دستغیب که به افشاگری و مخالفت با گروه‌ های مخالف جمهوری اسلامی به ویژه مجاهدین خلق می پرداخت، هنگام رفتن به نماز جمعه در شهر شیراز در حمله انتحاری یکی از اعضای همین گروه به فیض شهادت رسید.

 

وی که سومین شهید محراب است، توسط عامل انتحاری منافقین به نام «گوهر ادب آواز» به شهادت رسید و در این حادثه تروریستی 12 نفر دیگر هم در کنار وی به شهادت رسیدند.

 

 

گذری بر زندگینامه شهید آیت الله دستغیب

 

شهید آیت ‌الله سید عبدالحسین دستغیب در سال 1288 شمسی در شیراز و در یک خانواده روحانی و اهل علم و فضیلت متولد شد و پدرش نام وی را به دلیل تقارن ولادتش با روز عاشورا، «عبدالحسین» گذاشت.

 

عبدالحسین وقتی 12 سال داشت پدرش را از دست داد و در سال 1310، برای ادامه تحصیل علوم دینی به نجف اشرف رفت و در سن 24 سالگی موفق به کسب درجه اجتهاد شد.

 

اگر بخواهیم آغاز مبارزات سیاسی وی را بگوییم از زمان کشف حجاب شروع شد اما از زمان مطرح شدن لوایح شش گانه و جنبش سال 1341 مبارزات سیاسی وی شکل گرفت.

 

شهید آیت الله دستغیب در 15 خرداد 41  بازداشت و به تهران تبعید شد و مجددا در سال 43 هم دستگیر و به تهران اعزام شد و سپس زندانی و سپس تبعید شد و پس از آزادی از زندان، رهبری مردم فارس در نهضت امام خمینی (ره) را بر عهده گرفت.

 

وی در سال 56 توسط عوامل شاه، مدتی در منزلش محصور شد اما در پی واکنش شدید مردم انقلابی شیراز، رژیم ناچار به عقب نشینی از این موضع شد اما در پی کشتار مردم در پنجم رمضان در شیراز، حکومت نظامی اعلام شد و شهید آیت الله دستغیب بار دیگر دستگیر و در تهران زندانی شد.

 

 

شهید دستغیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی

شهید آیت الله دستغیب پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان انتخاب و به عنوان امام جمعه شیراز و رئیس حوزه علمیه فارس هم منصوب شد.

 

 

فضائل آیت الله شهید دستغیب

ساده زیستی و الگوبرداری از اولیا و اهل بیت (ع) از فضائل اخلاقی شهید دستغیب بود و عشق به روضه امام حسین (ع) داشت و به گفته نوه شهید دستغیب، وی در مقابل مردم بسیار فروتن بود و همزمان در برابر دستگاه شاهنشاهی محکم و قاطع عمل می کرد:

 

حجت الاسلام سید ابراهیم دستغیب با اشاره به اخلاق محوری و خوش خلقی شهید دستغیب می گوید: وی بسیار شبیه به حضرت امیرالمومنین (ع) رفتار می کرد و شیر خدا و صفدر میدان و جانسوز در دعا بود.

 

وی با نقل خاطره ای در خصوص قناعت شهید دستغیب که از زبان پدرش شنیده بود، ادامه می دهد: یک روز پرده اتاقی از خانه که آیت الله شهید دستغیب به عنوان دفتر کار خود از آن استفاده می کرد و کهنه شده بود را اهالی خانه عوض کردند اما وقتی وی به خانه آمد و پرده جدید را دید خواستار شد که سریعا همان پرده قدیمی را جایگزین کنند.

 

نوه آیت الله شهید دستغیب اضافه می کند: قناعتی که وی در زندگی پیشه کرده بود را مردم به چشم خود می دیدند و اینطور نبود که بقیه را به قناعت دعوت کند اما خودش زندگی ساده و باقناعتی نداشته باشد.

 

وی با اشاره به کتاب «سلاه الخاشعین» اظهار می کند: وی این کتاب را در سن 22 سالگی نوشت و موضوع کتاب هم سیر سلوک از طریق نماز است و شهید دستغیب در 24 سالگی توسط مرحوم آیت الله شیرازی به عنوان فردی توصیف شد که از هر اخلاق ناشایستی پاک و به هر اخلاق شایسته ای، آراسته است.

 

حجت الاسلام سید ابراهیم دستغیب با تاکید بر کلمه «مذهب» می گوید: مذهب از کلمه راه و مسیر می آید و شهید آیت الله دستغیب با اخلاق نیکو سبب شده بود تا ریشه دین به میوه برسد و ثمر دهد و امروز چیزی که شاید کمتر به آن توجه می شود انتقال اخلاقیات به جامعه باشد.

 

وی می افزاید: اخلاق مانند قند در کنار چای تلخ است که شیرینی آن تلخی چای را از بین می برد و شهید دستغیب زمانی که عمدا با یک کمونیست در یک سلول زندانی شده بودند آنقدر با خوش اخلاقی خود مطلوب عمل کرده بود که زمانی که از آن سلول جابجا می شد همان هم سلولی بی دین برای رفتن وی اشک می ریخت.

 

حجت الاسلام دستغیب به 41 سال گذر زمان که مردم شیراز شاهد ترورهای آدم های نیک بودند هم اشاره می کند و می گوید: عمیقا باور دارم که به گفته امام خمینی (ره) هر چه مردم ما را بکشند بیدارتر می شوند و اینکه در سال 60 شهید دستغیب را ترور می کنند و اینکه اکنون مردم بی گناه را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ با ترور به شهادت می رسانند همه و همه باعث شد تا مردم ما بیدارتر و آگاه تر شوند.

کد خبر 1238783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha