عملیات اجرایی ۲ موزه خراسان شمالی سرعت می گیرد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: عملیات اجرایی دو موزه در شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان سرعت می گیرد.

محمدرضا قهرمانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: دو طرح مزبور پروژه هایی هستند که مشمول زمان شده اند، تخصیص اعتبارات، مطالعه و نقشه آن به طول انجامیده اما اکنون چهار سال است عملیات اجرایی آن به صورت جدی آغاز شده است.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات استانی، ۲۲ میلیارد ریال برای این طرح ها اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: موزه اسفراین تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و موزه مانه و سملقان با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی با سرعت در دست ساخت است.

 

قهرمانیان با بیان اینکه موزه اسفراین در حاشیه پارک قائم در زمینی با گستره سه هزار و ۴۰۰ مترمربع در زیربنایی بیش از ۹۰۰ مترمربع در حال ساخت است، گفت: عملیات اجرایی موزه مانه و سملقان نیز در بوستان رضوان‌شهر آشخانه در زمینی هزار متری با زیربنای ۷۰۰ مترمربع در حال ساخت است.

 

وی عنوان کرد: این موزه ها در حوزه مردم شناسی و باستان شناسی فعال می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در موزه عمارت مفخم بجنورد تمام اشیاء و آثار آن مربوط به ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد تا دوران معاصر موجود است، گفت: ۶ موزه استان در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و جاجرم به لحاظ زیرساختی مشکلی ندارد و گردشگر را قانع به دیدن می کند.

 

قهرمانیان با بیان اینکه موزه های این استان هنوز رویداد محور نیستند، بیان کرد: معرفی آن نیاز به اطلاع رسانی بیشتر دارد، کار فرهنگی، جشنواره، برگزاری بازارچه صنایع دستی و سوغات که از الزامات موزه است در آن انجام نمی شود.

 

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی شده تا جهت استقبال، جذب و تقویت گردشگر در ایام مختلف سال در موزه ها کارهای فرهنگی متفاوتی انجام شود.

 

خراسان شمالی دارای  ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری، مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است. 

 

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

کد خبر 1239031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha