پایان مرمت سرای کتابفروشها در بازار اراک

محمودی با اشاره به مرمت سرای کتابفروشها بازار تاریخی اراک گفت: مرمت اضطراری این سرا با مبلغ حدود ۹۰۰ میلیون ریال انجام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حسین محمودی امروز (22 آذر) با اشاره به اینکه عملیات مرمتی سرای کتابفروشها در بازار تاریخی اراک به پایان رسید، گفت: در این مرحله مرمت اضطراری این سرا با مبلغ  حدود 900 میلیون ریال انجام شد.

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: در این عملیات  مرمتی در قسمت انتهای سرا، کف بالکن به کلی جمع آوری شده و عملیات مرمت و چیدمان کف دوباره صورت گرفته است و تمامی مراحل با نظارت اداره‌کل اجرایی شد.

 

وی با تاکید بر حفظ و نگهداری از آثار تاریخی بیان کرد: این آثار پیشینه و فرهنگ غنی ما هستند و باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: روند حفاظت و مرمت به صورت مستمر است و بسته به آسیب وارده انجام می‌شود.

 

محمودی با بیان اینکه مجموعه تاریخی بازار اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است، اظهار کرد: این آسیب ها شناسایی و با مشارکت شهرداری و کسبه بازار تاریخی اراک و تامین اعتبار  روند مرمت در سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با مشارکت شهرداری اراک اقدام به مرمت چندین سرای بازار تاریخی این شهرستان کرده است که از آن جمله می‌توان به سرای نبی زاده و سرای کاشانی اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: این بنای تاریخی پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر خود همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

 

این مقام مسئول گفت: این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.

 

محمودی با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده است، ادامه داد: این مجموعه ارزشمند یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود و حفظ و نگهداری از آن امری ضروری و در دستور کار قرار گرفته است.

 

بازارسرپوشیده اراک یکی ازبناهای نخستین شهراراک است. مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها وکاروانسراها است که درزمان فتحعلی شاه قاجار توسط یوسف خان گرجی درسال هزارو سیصدو بیست وهشت هجری قمری بنیان گذاشته شد. این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دومسیرشمالی، جنوبی، شرقی وغرب است که از دوجهت به دروازه های قدیم شهرمتصل می شده است. در دهم آبان سال هزاروسیصدوپنجاه وپنج این بازار درفهرست آثارملی ایران قرارگرفت.

کد خبر 1239378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha