مدیریتِ پژوهش‌محور، کارایی مسجد را افزایش می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ائمه‌جماعات صاحب قلم، گفت: مدیریت پژوهش‌محور و عضویت استادان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در ترکیب هیئت امناء، کارایی مساجد را افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین «ضیاءالدین نجفی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن ۲۵ آذرماه، روز پژوهش انجام شد، با بیان اینکه مدیریت اکثر مساجد کشور سنتی و بر مبنای استفاده حداکثری از تجربه پیشکسوتان مسجدی است، اظهار کرد: مساجد با همین روش دستاوردهای خوبی داشته اند اما اگر شیوه های نوین مدیریت هم مورد استفاده قرار می گرفت اکنون کارایی مساجد چندین برابر می شد.

 

نویسنده بیش از ۴۰​ اثر در حوزه های تاریخ و فرهنگ اسلام و فقه و اصول افزود: اگر امام جماعت یک مسجد اهل قلم و تحقیق باشد آنگاه اداره سنتی جای خود را به مدیریت علمی و به‌روز می دهد؛ ضمن اینکه سایر کارگزاران مسجد نیز خود را ناگزیر به افزایش سطح علمی می بینند و به این صورت علم و تحقیق بیشتر وارد مدیریت مسجد می شود.

 

وی تصریح کرد: مدیریت پژوهش‌محور و عضویت استادان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در ترکیب هیئت امنا کارایی مساجد را بالا می‌برد موضوعی که در بسیاری از مساجد شاهد آثار بسیار بابرکت آن هستیم. رسیدن به مسجد تراز انقلاب اسلامی نیز نیازمند استفاده حداکثری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در اداره مساجد است.

 

امام جماعت و مدیر حوزه علمیه مسجد جامع نبی‌اکرم(ص) بیان کرد: سه تن از اساتید دانشگاه در هیئت امنای مسجد جامع نبی اکرم (ص) منطقه پیروزی تهران که دارای حوزه علمیه، مهانسرا در مشهد، خیریه بسیار بزرگ، صندوق قرض الحسنه و کتابخانه است، عضویت دارند و همین امر باعث اتفاقات مبارکی شده است.

 

وی اضافه کرد: حضور چنین افرادی در میان کارگزاران مسجدی، فرصت تحقیق و پژوهش را فراهم می کند، پژوهش هایی که می تواند به رونق مساجد کمک کند.

 

این نویسنده مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: ائمه جماعات اهل قلم کم نیستند ولی باید بررسی شود چقدر از وجود این روحانیون اهل کتاب و تحقیق و مطالعه برای تدوین یک برنامه کاملاً علمی و به‌روز و جامع و یک سند فراگیر در حوزه مسجد استفاده شده است؟! اگر از چنین ظرفیت عظیمی به خوبی استفاده شود، آنگاه ائمه جماعات اهل قلم نیز با انگیزه بیشتری از دانش خود و توان نخبگان و افراد صاحب قلم در مدیریت مساجد استفاده می کنند.

کد خبر 1239525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha