تجلی زیبایی مساجد با مشارکت نسل جدید

مساجد این پایگاه های مهم دینی و مردمی زمانی تجلیگاه زیبایی و انسجام هستند که مشارکت عمومی و حضور نسل جدید در این مراکز به چشم دیده شود و سهم آنان در مدیریت این مراکز افزایشی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مساجد به عنوان مهمترین پایگاه دینی و مردمی در هر محله محل انسجام و همدلی و تجلی زیبایی هایی است که به دست مردم و با نیت خالصانه رقم می خورد.

 

این مراکز مهم فرهنگی و دینی نیازمند تقویت زیبایی ها برای انسجام بخشی و جلوه گری مردمی هستند و از این رو باید بر عملکرد و فرصت های خاص آن افزوده شود.

 

عمران مادی مساجد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و توجه به هنرمندی و زیباسازی ظاهری از اهمیت خاصی برخوردار بوده اما موضوع اینجاست که عمران معنوی در کنار توسعه ساختمان سازی یا همان عمران مادی جایگاه لازم بوده و بدون توجه به این مقوله دچار شکست خواهیم بود.

 

روی صحبت ما برای زیبایی مساجد همین موضوع عمران معنوی است که با حضور مردم و به ویژه شخصیت های فرهنگی و هنری رقم می خورد و باید بیشتر برای حوزه فرهنگی و  زیبایی های معنوی تصمیم سازی کنیم.

 

حضور همه اقشار به ویژه نوجوانان و جوان در مسجد

 

یکی از عناصر موثر در ساخت زیبایی مساجد تقویت حضور نسل جدید از جمله جوانان و نوجوانان است که باید متولیان این حوزه و مسئولان امر بیشتر به آن بپردازند.

 

مساجد این پایگاه های مهم دینی و مردمی زمانی تجلیگاه زیبایی و انسجام هستند که مشارکت عمومی و حضور نسل جدید در این مراکز به چشم دیده شود.

 

حضور دانش آموزان و دانشجویان در مساجد قادر به خلق زیبایی هایی خواهد بود که در دوران پیامبر اسلام(ص) هم به این موضوع پرداخته شود و حفظ دین در این مقطع سنی از سنت های پیغمبری برشمرده شده و جامعه ما امروز به این موضوع بیشتر نیاز دارد.

 

حجت الاسلام مجتبی کوچک زاده مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان همین موضوع را مورد تاکید قرار داد و از هیات امنا مساجد خواست تا زمینه ساز حضور نسل جدید باشند و نگذارند فردی دل زده شود و از این مراکز دور شود.

 

کوچک زاده ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد هر کدام زمینه ساز جذب نسل جدید هستند و هیات امنا مساجد از این تشکل های حمایت کنند.

 

وی نقش روحانیون و هیات امنا در جذب افراد را مهم خواند و اذعان داشت: اعضای کانون های مساجد و نمازگزاران هم در این راستا نقش دارند.

 

هموار سازی راه جذب از طریق کانون های مساجد

 

یکی از فرصت هایی که می تواند به تجلی زیبایی مساجد یعنی جذب نسل جدید کمک کند، کانون های فرهنگی وهنری مساجد هستند که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید کردند و خواستن تا این مراکز را فعال کنند.

 

توصیه رهبر انقلاب در خصوص فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد منشور اخلاقی و چشم انداز راه متولیان این حوزه خواهد بود که باید بیشتر به آن پرداخت.

 

جلال ریزانه استاد آینده پژوهی دانشگاه با تاکید بر این موضوع گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ارائه برنامه های متنوع قادر به جذب عضو هستند.

 

وی دسترسی این مراکز به فناوری های نوین و سلایق افراد را از مولفه های پر قدرت در جذب بیان کرد و اذعان داشت: جامعه امروز ما بیش از گذشته به فناوری و طرح های خلاق برای جذب نیاز دارد.

 

مشارکت بخشی جوانان و نوجوان در مسجد

سهم جوانان و نوجوانان در مدیریت مساجد باید افزایشی باشد تا اینکه شاهد برنامه های متنوع و زیبایی خانه های پروردگار بر روی زمین باشیم و نمی شود بدون جذب مشارکت و هم فکری با آنان به جایگاه مثبتی برسیم.

 

حجت الاسلام مصطفی حسناتی امام جمعه نجف آباد پیرامون این موضوع گفت: بهره گیری از کودکان و نوجوانان در مسجد تنها برای مکبری و موذنی کافی نبوده و باید نقش آن ها بیشتر بشود.

 

حسناتی بهره گیری از فکر و ایده های آن ها در بزرگداشت مناسبت ها و برگزاری برنامه های مسجد نمونه ای از این اقدامات است.

 

وی ادامه داد: هیات امنا مساجد زمینه را برای فعالیت انسل جدید فراهم کنند و با همدیگر در این مراکز فعالیت داشته باشند.

کد خبر 1239535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha