همایش «گفتگوی اسلامی – مسیحی» در بیروت

همایش « گفتگوی اسلامی – مسیحی» به مدت سه روز و با حضور شخصیت های مذهبی و اصحاب رسانه و کارشناسان متخصص در بیروت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از النشره، مجمع توسعه و فرهنگ و گفتگو ""FDCD  با حمایت بنیاد کلیسای دانمارکی «دانمشین» همایش سه روزه ای را با عنوان «گفتگوی اسلامی – مسیحی: تجدید، تغییر و جهش کوانتومی آینده» در هتل روتانا – گفینور در الحمرای بیروت برگزار کرد.

در این همایش شخصیت‌های مذهبی، سیاستمداران، اصحاب رسانه، پژوهشگران، دانشجویان و کارشناسان متخصص در حوزه گفت‌وگو از کشورهای لبنان، سوریه، اردن، مصر و دانمارک حضور داشتند.

 

دکتر ریاض جرجور، رئیس این مجمع در روز افتتاحیه گفت: ما اینجا هستیم تا برنامه‌های جدیدی با هدف تغییر و نوسازی ماهیت و کیفیت گفتگو بین ادیان راه اندازی کنیم.

جرجور تاکید کرد: ما بر نسل جوان تمرکز خواهیم کرد. ما برای حفظ تنوع در میان خود و آزادی ها در جها عرب تلاش خواهیم کرد.

 

در همین حال، سید علی فضل الله، با اشاره به موانع متعدد برای اجرای گفت‌وگو گفت: خشک مذهبی که دشمنان و جریان‌های افراطی برای دخالت در کشورهای ما از آن بهره برداری می کنند، مهم‌ترین چالش است که باید متصدیان در میدان دینی اسلامی – مسیحی با آن مقابله کنند.

 

 کرستن اوکن، مدیر اجرایی دانمشن با اشاره به  اهمیت حذف و برداشتن تصاویر کلیشه ای بین مذهبی ها و کسانی که در زمینه حقوق بشرفعالیت می کنند، گفت: باید برای رسیدن به نتایج ملموس که به صلح، رفاه و امنیت ختم شود، تصاویر کلیشه ای حذف شود. ما باید درباره مسایل مربوط به روابط بین ادیان و همزیستی مسالمت آمیز و شهروندی فراگیر برای نشان دادن جایگزینی فرقه گرایی و افراط گرایی خشونت آمیز و کلیشه ها چیزهای زیادی از یکدیگر فرا بگیریم.

 

در روز دوم این همایش دکتر سمیر مرقس، دکتر رینیه حتّر، دکتر ایلی الهندی، دکتر فهد و دکتر مارسیل جوینات، استاد عمار یاسین، دکتر امیرجاجی و سید دالیا سعید درباره دو موضوع «نقش نهادهای فعال علاقمند به گفت‌و گو در رویدادهای خیزش و تغییر» و «نقش جوانان در خیزش و حمایت از روند فرهنگ گفت‌وگو» سخنرانی کردند.

 

در روز آخر نیز سخنرانان درباره نقش رسانه در تقویت فرهنگ گفت‌و گو و مقابله با گفتمان نفرت و مسئولیت اجتماعی رسانه ها در غیاب ضوابط اخلاقی و قانونی در شبکه‌های اجتماعی سخنرانی کردند.

کد خبر 1239679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha