جمهوری آذربایجان به تعهدات خود در قبال ساخت پایانه بین‌المللی آستارا عمل کند

مرحبا گفت: جمهوری آذربایجان باید به تعهدات خود برای ساخت پایانه بین‌المللی آستارا عمل کند زیرا صبر ما ابدی نیست و تا یک جایی می‌توانیم تحمل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، غلامرضا مرحبا شامگاه پنجشنبه‌( ۲۴ آذر) در گفت‌و‌گوی خبری راهبرد مجلس برای کنترل بازار ارز را برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر با عدم موازنه عرصه و تقاضای ارز مواجه نیستیم اما به دلیل بار روانی در جامعه و برخی اقدامات غرب شاهد نوسانات در این بازار هستیم. 

 

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس وعده دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن در کشور در عرض چهار سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام بانکی ما توان تامین مالی ۲۰ درصدی این پروژه‌ها را ندارد و قرار شد کمیته‌ای با حضور مجلس و دولت تشکیل شود تا راه‌های مناسب برای تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن را فراهم کنیم.

 

مرحبا ورود بازار سرمایه و فروش سهامی مسکن را از جمله راهکارهای مورد نظر پیش رو برای حل مشکل تامین مالی پروژه ساخت مسکن ذکر کرد و افزود: مسکن گرانترین کالا در سبد خانوار است و تهیه آن برای مردم غیر ممکن شده بنابراین باید مسکن ارزان توسط دولت تهیه و در اختیار مردم و جوانان قرار گیرد، از طرفی فکر نمی‌کنم وعده ساخت چهار میلیون مسکن محقق شود و باید واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح کالابرگ الکترونیکی هم‌اکنون در هرمزگان در حال اجراست تصریح کرد: در این طرح قرار است مبالغ یارانه مردم در کارت‌های بانکی آنها واریز شود تا افراد با استفاده از کارت‌خوان، سبد کالایی که برای آنها در نظر گرفته شده است را خریداری کنند.

 

وی در ادامه روند اجرای پروژه رشت به آستارا را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه تملک اراضی مهمترین چالش این پروژه است ابراز داشت: در حال حاضر قرارگاه خاتم‌الانبیا هم از سمت رشت هم از سمت آستارا به طول ۱۵ کیلومتر در حال کار است اما سرعت مناسب را شاهد نیستیم، از طرفی راه های تامین مالی آن از طریق تهاتر و فاینانس طرف خارجی مشخص شده است.

 

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته پروژه راه آهن رشت به آستارا دیگر یک پروژه مرده نیست همچنین برای احداث آن به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز است که هم طرف خارجی برای آن آمادگی دارد و هم اینکه ما می‌توانیم از روش‌های دیگر تامین مالی را انجام دهیم. 

 

مرحبا ابراز داشت: پایانه بین‌المللی آستارا هنوز تکمیل نشده ولی در حال بهره‌برداری است، طرف آذربایجانی حدود ۲۳ میلیارد یورو در این پروژه هزینه کرده و همیشه هم اعلام کرده که به تعهدات خود عمل می‌کند و معتقدم یک نوع عدم تفاهم در عملیات پروژه بین دو کشور وجود دارد که باید حل شود و جمهوری آذربایجان هم باید بداند صبر ما ابدی نیست و تا یک جایی می‌توانیم تحمل کنیم.

 

وی در مورد پروژه سد ملاهادی آستارا هم یادآور شد: این سد هم سرنوشتی مشابه مابقی هفت سدهای لاستیکی استان گیلان دارد که هیچکدام وضعیت مناسبی ندارند و علت آن هم عدم تامین بودجه کافی است، زیرا تزریق بودجه یک یا دو میلیارد تومانی حتی برای تجهیز کارگاه هم کفایت نمی‌کند.

 

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس اضافه کرد: در ۲ سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد تومان به طرح ساماندهی و جمع‌آوری فاضلاب آستارا اعتبار اختصاص داده شد اما در حال حاضر توانستیم اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی، ۶۰ میلیارد تومانی، ۱۹ میلیارد تومانی و ۱۷ میلیارد تومانی را در چند مرحله برای این پروژه جذب کنیم. 

 

مرحبا در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه گردشگری حیران برای جذب گردشگران ظرفیت بسیار مناسبی دارد از طرفی هتل بسیار خوبی در آنجا راه‌اندازی شده اما فاقد زیرساخت‌های لازم نظیر اینترنت و گاز است که قرار شد با یکسری پیگیری نسبت به حل و فصل این مشکلات اقدام کنیم.

کد خبر 1240136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha