تفسیر شهادت در اقدامات فرهنگی و هنری مورد توجه قرار بگیرد

قانعی گفت: مظلومیت شهدای حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) نماد مظلومیت ملتی است که طی ۴۰ سال گذشته ۱۷هزار شهید ترور داشته است و موضوع شهادت و تفسیر آن به عنوان هنر مردان خدا در اقدامات فرهنگی و هنری باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، حمیدرضا قانعی، امروز یکشنبه (27 آذر) در آئین اختتامیه سوگواره ملی شعر «رواق سرخ» که به مناسبت گرامی‌داشت شهدای مظلوم حمله تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در این حرم مطهر برگزار شد، گفت: شهادت شماری از زائران حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از جنبه های مختلفی باید بررسی شود و تروریستی بودن این حادثه و دست داشتن گروه داعش در اولویت این بررسی باید قرار داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: حضور داعش در یک مکان زیارتی و اقدام به ترور افراد بی گناه، بازنشر جهانی داشته است و اینکه این اقدام در شرایطی رخ داد که اغتشاشات امنیت شهر را بر هم زده بود و مسئولان مشغول ایجاد امنیت شهر بودند موضوع قابل بررسی دیگری است.

وی تصریح کرد: مظلومیت شهدای حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) نماد مظلومیت ملتی است که طی 40 سال گذشته ۱۷هزار شهید ترور داشته است و شیراز در سال 60 هم شهادت شهید آیت الله دستغیب را تجربه کرد و مواردی همچون آتش زدن اتوبوس حامل مردم بی گناه، حادثه بمب گذاری «رهپویان وصال» و حالا ترور در حرم مطهر شاهچراغ (ع) را از سر گذرانده است که همگی روایتگر مظلومیت ملت عزیز ایران اسلامی است.

قانعی با اشاره به کشته شدن کودکان و دانش آموزان در حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) اظهار کرد: روایتگری این مظلومیت با نگاه هنرمندانه اقدام موثری برای ثبت این مظلومیت ها در تاریخ است و زبان هنر و شعر وسیله خوبی برای این اقدام به شمار می رود.

وی ضمن ابراز اندوه از اینکه از شهر شیراز که نماد تعادل و امنیت و محبت و مهربانی و بهار نارنج و صمیمیت است تصویری خشن و دلهره آور به دنیا منعکس می شود، گفت: این تصاویر وجهه بین المللی کشور را در ذهن ملت ها به شدت تخریب می کند.

قانعی اضافه کرد: موضوع شهادت و تفسیر آن به عنوان هنر مردان خدا باید مورد توجه قرار بگیرد وتصویر فرزندی خونین در آغوش مادر، چادرهای آغشته به خون یا شجاعت خادم حرم مطهر برای بستن در، مجاهدت های نیروهای امنیتی و انتظامی، شهادت خادم حضرت شاهچراغ (ع) .... و زمینه مهمی را برای خلق آثار هنرمندانه و شاعرانه در حمله تروریستی به این حرم مطهر به شمار می روند.

خاطر نشان می شود، از میان 465 اثر ارسالی به سوگواره «رواق سرخ» 10 اثر در مراسم اختتامیه این سوگواره به عنوان اثر برتر منتخب شدند و شعرهای منتخب هم در این آئین مورد خوانش قرار گرفت.

کد خبر 1240665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha