نگاه تمدن‌سازی و انسان‌سازی امام (ره) به وحدت حوزه و دانشگاه/ فضای دانشگاه، فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است

میزگرد علمی فرهنگی «شاخصه‌ها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امامین انقلاب» با حضور اساتید خانم حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، میزگرد علمی فرهنگی «شاخصه‌ها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امامین انقلاب» از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و با همکاری بسیج اساتید حوزه و بسیج اساتید دانشگاه در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

 

در بخش اول این برنامه، خانم حیدری مجد مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن خیرمقدم به اساتید حاضر در جلسه، اظهار امیدواری کرد خداوند متعال، توفیق عمل و خدمت خالصانه در راه ترویج معارف دین و تربیت نسل جدید را به همه دغدغه مندان به ویژه اساتید حوزه و دانشگاه عنایت کند.

 

در ادامه این برنامه، سرکار خانم قنبرپور از اساتید بسیجی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مداح اهل بیت علیهم‌السلام به ذکر مصیبت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرداخت.

 

در ابتدای بخش دوم این برنامه که بعد از نماز ظهر و عصر برگزار شد، سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه و راه‌های تقویت وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

 

در ادامه این برنامه، میزگرد علمی با حضور معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان قم، سلیمه سایری مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها، طاهره حیدری مجد مسئول بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران قم و فائزه کاشانیان مدیر عامل شرکت خانه نانو و مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو برگزار شد و هر یک از اساتید به تبیین وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امامین انقلاب و راهکارهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

 

راهکارهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه

 

سیده زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دانشگاه و حوزه دو نهاد علمی تأثیرگذار در ایران هستند و پیشرفت علم در عرصه‌های مختلف به این دو نهاد بستگی دارد، تصریح کرد: اگر قرار است راهکارهای پیشرفت را برنامه ریزی کنیم، باید به وحدت حوزه و دانشگاه توجه و سهم هر یک را در تولید علم تعیین کنیم.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تأکید بر اینکه ما باید برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه یک نظام شبکه ای ترسیم کنیم، گفت: ما باید ببینیم  چه مسائلی در وحدت حوزه و دانشگاه مطرح است، آنها را اولویت بندی کرده، در هم اندیشی‌ها ایده پردازی داشته باشیم و برای عملیاتی کردن این ایده‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم؛ بعد از اینکه ایده‌ها و اقدامات تعیین شد، نقشه راه مسیر وحدت حوزه و دانشگاه را در گام دوم انقلاب تعیین می‌کنیم.

 

نکات قابل توجه از سخنان حضرت امام درباره وحدت حوزه و دانشگاه/ از دیدگاه امام خمینی(ره)، دانشگاه و حوزه هر دو باید انسان‌های مهذب تربیت کنند

 

وی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه در ایران، بیان داشت: از زمان تشکیل دانشگاه، دولت پهلوی در صدد تضعیف حوزه‌ها برآمد و سعی کرد که نظام دوگانه ای ایجاد کند، بعد از انقلاب اسلامی، تضعیف حوزه متوقف شد، اما حضرت امام بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند که خیلی اهمیت دارد.

 

برقعی اضافه کرد: امام راحل (ره) در بیاناتی فرمودند: «یک روز بود که دانشگاه و‏ ‏حوزه‌های علمیه نه آنکه از هم جدا بودند، جَوّی به وجود آورده بودند که با هم شاید‏ ‏دشمن بودند. نه دانشگاهی تحمل روحانی را داشت و نه روحانی تحمل دانشگاهی.‏ ‏اساس هم این بود که دو قشری را که با اتحادشان تمام ملت متحد می‌شوند از هم جدا نگه‏ ‏دارند، و با هم مخالفشان کنند تا ملت اتحاد پیدا نکند. بحمدالله در این نهضت اسلامی،‏ ‏این انقلاب اسلامی، این تحول بزرگ حاصل شد که هیچ یک از این دو طایفه خودشان‏ ‏را از دیگری ان شاءالله جدا نمی دانند. آن وحشتی که دانشگاهیها از معمَّم داشتند و آن‏ ‏وحشتی که معمَّمین از دانشگاهیها داشته اند، به اذن خدای تبارک و تعالی مرتفع شد. و‏ ‏حالا شما برادران دانشگاهی و برادران روحانی در کنار هم برای رفع مشکلات و برای به‏ ‏پیروزی رساندن انقلاب مجتمع هستید».

 

وی تصریح کرد: اگر صحبت‌های حضرت امام را در صحیفه بررسی کنید، می‌توان نکاتی را استخراج کرد، از جمله اینکه جدایی حوزه و دانشگاه نقشه دشمنان است، وظیفه حوزه و دانشگاه تربیت انسان مهذب است و فقط به عهده حوزه‌های علمیه نیست، یعنی اگر مشکل فرهنگی در اجتماع پیش آمد، نمی توان فقط حوزه‌های علمیه را مقصر دانست، از دیدگاه امام خمینی(ره)، دانشگاه و حوزه هر دو باید انسان‌های مهذب تربیت کنند.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: بی فایده بودن علم بدون تهذیب نفس و تعهد مورد تأکید حضرت امام است، وحدت حوزه و دانشگاه مورد رشد واقعی و تعالی حقیقی کشور می‌شود، وحدت حوزه و دانشگاه ضامن استقلال کشور است. در کلام حضرت امام آمده اگر می‌خواهید استقلال کشور حفظ شود، باید به وحدت حوزه و دانشگاه برسید، همچنین وحدت حوزه و دانشگاه یعنی ائتلاف همه ملت و اصلاح کشور محصول دو جناح حوزه و دانشگاه است.

 

برقعی به اقدامات در جهت وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و در ادامه بیان داشت: مهم ترین اقدام در این جهت این بود که در اسناد رسمی کشور از جمله سند دانشگاه اسلامی و سند جامع علمی کشور، سیاستگذاری برای این امر رخ داد.

 

رابطه استاد و شاگردی و سلوک تربیتی اساتید حوزه از ابتدا تا امروز جزو مزیت‌های قابل توجه حوزه است

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: جذب استاد در دانشگاه‌ها به صورت رتبه بندی و نظام مند پیش می‌رود، اما در حوزه‌های علمیه نتوانستیم جذب اساتید را نظام مند کنیم، بنابراین ما می‌توانیم تبادل کنیم و در عین حال که به نواقص و شناسایی آسیب‌های نظام جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها توجه داریم به نظام مند بودن آن در حوزه نیز بپردازیم.

 

برقعی تصریح کرد: رابطه استاد و شاگردی و سلوک تربیتی اساتید حوزه از ابتدا تا امروز جزو مزیت‌های قابل توجه حوزه است که باید دانشگاه‌ها به این مسئله توجه داشته باشند و نظام خود را  بر این اساس تنظیم کنند. استاد دانشگاه نباید تصور کند که وظیفه اش صرفا انتقال یک سری اطلاعات است، همانطور که استاد حوزه وظیفه اش تربیت است و می‌داند که باید طلبه اش را تربیت کند، استاد دانشگاه نیز باید نقش تربیتی خود را نیز در نظر بگیرد.

 

قوانین حاکم بر حوزه و دانشگاه را با هم تطبیق دهیم / راهکارهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به سازگاری میان میان قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما باید با همفکری و جمع نخبگانی، قوانین حاکم بر حوزه و دانشگاه را با هم تطبیق دهیم و نکات قوت آنها را در نظر بگیریم.

 

برقعی جهت تقویت وحدت حوزه و دانشگاه پیشنهاداتی ارائه داد و افزود: ما ضمن آسیب شناسی و بازنگری اسناد و قواعد مرتبط باید توجه ویژه ای به کنشگران و فعالان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشیم؛ ما گاهی درباره سیاست‌ها و قوانین ایستادگی می‌کنیم اما در عمل این اسناد اجرا نمی شود، چون کنشگران و فعالان را به میدان نمی آوریم.

 

وی ادامه داد: ضرورت تعریف دوره‌های مشترک علمی فرانهادی میان حوزه و دانشگاه، ضرورت ایجاد و تسهیل راهکارهای قانونی برای ایجاد پروژه‌های مشترک علمی بین حوزه و دانشگاه، توجه به ایجاد و گسترش رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی در حوزه‌های علمیه و غیره از دیگر پیشنهادات در این زمینه است.

 

وی در پایان تصریح کرد: تا وحدت واقعی بین حوزه و دانشگاه فاصله خیلی زیاد است، ما ابتدا باید بین اساتید دو نهاد، همکاری‌ها و همراهی‌هایی داشته باشیم تا در این نشست و برخاست‌ها با هم عجین شده و زمینه را برای تقویت وحدت و دانشگاه آغاز کنیم.

 

اندیشه امامین انقلاب در هر مسئله ای راهبردی است/ باید تفکر دینی و انقلابی را در دانشجو تقویت کرد

 

معصومه شریفی،  معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این میزگرد به تبیین «وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری امامین انقلاب؛ موانع و راهکارها» پرداخت و با اشاره به لزوم ارتباط مستمر بین طلاب و دانشجویان، تصریح کرد: اساتید حوزه و دانشگاه برای تحقق این هدف بسیار تأثیرگذار هستند؛ همانطور که حضرت امام خمینی فرمودند که اگر حاصل انقلاب اسلامی، فقط وحدت حوزه و دانشگاه باشد همین کافی است.

 

وی تأکید کرد: دست بیگانه در کار بود که وحدت حوزه و دانشگاه را از بین ببرد و گسل و گسستی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شده که ما دانشگاهیان و حوزویان باید با همفکری و هم افزایی این توطئه را خنثی کنیم و به سمت هم افزایی پیش رویم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: اهمیت و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو رکن مهم در نظام اسلامی از چند جهت اهمیت دارد که می‌توان به ضرورت حفظ وحدت در جامعه اسلامی، اتصال نخبگان علمی، ارائه الگوی عملی به نظام بین الملل و زدودن دیدگاه سکولار از محیط علم و دانش اشاره کرد؛ اگر بین دو نهاد حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد شود، این وحدت به جامعه اسلامی سرایت پیدا خواهد کرد، درباره اتصال نخبگان علمی حوزه و دانشگاه، نخبگان علمی این دو نهاد می‌توانند قدم‌های مؤثری در مسیر اهداف مشترک بردارند؛ همچنین وقتی مدلی ارائه شود که حوزه و دانشگاه در عین حال که از هم جدا هستند، اما در کنار هم با وحدت و هدف مشترک در یک مسیر گام برمی دارند، این مدل را می‌توان به عرصه بین الملل تسری داد

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به نقش زنان در این شرایط حساس، عنوان کرد: امروز همه ما در جنگ و جهاد هستیم و دشمن با تمام قوا و جنگ شناختی و ترکیبی به مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی پرداخته و نوک پیکان دشمن، زنان هستند. فرق این جنگ با جنگ دفاع مقدس همین است که در جنگ دوران دفاع مقدس، مردها در خط مقدم بودند و زنان در پشتیبانی حضور داشتند، اما امروز زنان در خط مقدم هستند و مردان باید پشتیبانی کنند، بنابراین وظیفه ما بسیار خطیر است و این وحدت و تعامل و اشتراک هدف می‌تواند به ما کمک کند.

 

اندیشه امامین انقلاب در هر مسئله ای راهبردی است / وحدت علم و دین همواره در تاریخ اسلام وجود داشته است

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه همواره باید هر مهمی را در اندیشه امامین انقلاب بررسی کنیم که راهبردی است، گفت: امام خامنه‌ای مدظله العالی مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه را ادغام حوزه در دانشگاه یا دانشگاه در حوزه ندانسته و می‌فرمایند: «حوزه، دانشگاهی است برای یک کار؛ و دانشگاه، حوزه ای است برای یک کار دیگر»؛ حوزه جایگاه پرورش فقیه و عالم دین و گاهی تربیت مبلغ است. رسالت دانشگاه تربیت متخصصینی است که برای اداره امور جامعه بسیار ضروری است، دانشگاه مرکز پرورش عالم به علومی است که انسان و جامعه برای اداره خودشان به آنها نیاز دارند و این دو نهاد دو برنامه جداگانه دارند. بنابراین ادغام این دو در هم معنا ندارد. بلکه مقصود این است که به هدف مشترک دست پیدا کنند.

 

شریفی خاطرنشان ساخت: در ایران اسلامی، هزار سال علم و دین در کنار هم بودند و شخصیت‌های علمی و دینی ما علاوه بر اینکه عالم دینی بودند، در رشته‌های تخصصی مانند پزشکی، نجوم، شیمی و غیره تخصص داشتند. سبقه ایرانی اسلامی ما نشان می‌دهد که همانطورکه در مکتب امام صادق و امام باقر علیهماالسلام، علم دین تدریس می‌شد، سایر علوم هم تدریس می‌شده است، بنابراین این وحدت همواره وجود داشته است.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره موانع وحدت حوزه ودانشگاه، بیان داشت: شاید اولین مانعی که در این مسیر وجود داشت، جدا کردن حوزه و دانشگاه و وابستگی دانشگاه‌ها به غرب بود، همچنین جدا شدن علم و دین از یکدیگر در حوزه و دانشگاه  و دینی نبودن محیط دانشگاه و عدم فضای دینی در دانشگاه از دیگر موانع وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

باید تفکر دینی و انقلابی را در دانشجو تقویت کرد

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه باید تفکر دینی و انقلابی را در دانشجو تقویت کرد، اظهارد اشت: راهکارها و شاخصه‌های وحدت حوزه و دانشگاه شامل قرارگرفتن هدف به عنوان ماهیت وحدت، پرهیز از اساس قرار دادن سلایق، تبادل امتیازات حوزه و دانشگاه، یادگیری روش‌های خوب حوزه و دانشگاه از یکدیگر و توجه به نقاط مثبت دانشگاه و اساتید و دانشجویان هستند.

 

شریفی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در قلمروهای مختلف از جمله وحدت متون، تداخل قلمرو تخصص، همسان سازی روش، یکسان سازی ساختار، شعائر ظاهری دین در دانشگاه و شیوع بهره مندی از مظاهر صنعت و تکنولوژی در حوزه، حضور دانش آموختگان هر یک از آن دو نهاد در متن یکدیگر و غیره قابل بحث است، اما آنچه از منظر امامین انقلاب مد نظر است، وحدت هدف و مقصود انسان هاست.

 

وی در پایان تصریح کرد: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که صلاح انقلاب و جامعه اسلامی، به وحدت در همه امور و وحدت در همه سازمان‌ها و تشکیلات از جمله وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

آمادگی بسیج اساتید حوزه برای حضور در دانشگاه‌ها

 

طاهره حیدری مجد نیز در این میزگرد  با اشاره اینکه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه به امر حضرت امام خمینی(ره) در سالروز شهادت شهید آیت‌الله مفتح نامگذاری شد، به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره وحدت وحوزه و دانشگاه اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت:

 

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: ما در بسیج اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه، خدمتگزار اساتید دانشگاه و دانشجویان هستیم و کلاس‌ها و برنامه‌هایی برای پاسخگویی به شبهادت دینی و اعتقادی و علمی داریم.

 

وی با اشاره به اعزام مبلغ به دانشگاه ها، افزود: ما کارگروه‌هایی تشکیل دادیم که بیش از یک سال فعالیت دارند و محتواهای مناسبی درباره مسائل مختلف تولید شده است؛ همچنین ما در بحث مدیریت، تحلیل بیانات رهبری، پاسخ به شبهات در سطح نخبگانی و استادی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

 

امروز نسل جوان دچار دزدزدگی شده است/ فضای دانشگاه فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است

 

فائزه کاشانیان، مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای فوق تخصص نانوبیوتکنولوژی است، از دیگر سخنرانان این میزگرد بود که  در ابتدا تعریفی از رشته نانوبیوتکنولوژی داشت و عنوان کرد: رشته نانوبیوتکنولوژی، نگاه کوچک و ریزبینانه در حوزه زیست شناختی است که به ساخت تجهیزات، امکانات و توانمندی‌های نوینی باید برسد که چالشی از چالش‌های بشر را برطرف کند.

 

کاشانیان بیان داشت: وقتی به حوزه نانو ورود می‌کنیم، به تفسیر برخی از آیات قرآن کریم بهتر می‌توان پی برد، آیاتی که درباره ازدیاد نسل آمده و آیات شریفه «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» را به جز نانو نمی توانید تفسیر کنید. انسانی که در این ابعاد خلق شده است، با دستگاه‌های بزرگ نمی توان درمان کرد، ما بدون توجه به ابعاد نانو نمی توانیم به درمان برخی بیماری‌ها بپردازیم، بنابراین علم نانو علم بسیار کاربردی است و جالب تر این است که ما انسان‌ها با ساختار نانو خلق شدیم، در اینجا است که خداوند مهربان می‌فرماید «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ».

 

نبود ادبیات مشترک بین حوزه و دانشگاه

 

مدیر عامل شرکت خانه نانو در ادامه با اشاره به موضوح بحث وحدت حوزه و دانشگاه، بیان داشت: یکی از علت‌های دوری فضای دانشگاه‌ها از فضای مصفا و شیرین دین که مثل اکسیژن برای حرکت در مسیر زندگی لازم است، به خاطر نداشتن ادبیات مشترک حوزه و دانشگاه است؛ ما با هم عجین و تلفیق نشدیم که موضوع مشترک ما علم مبتنی بر تقیدات باشد.

 

وی افزود: دین ما بسیار غنی است و دشمن امروز فهمیده است؛ بیایید یک بار نانویی رفتار کنیم و در مذاکرات، رفتارها و مواجهات در حوزه و دانشگاه، وقتی از فضای پراکسیژن حوزه وارد فضای کم اکسیژن‌تر دانشگاه می‌شویم، کپسول اکسیژن را با خودمان نبریم، بلکه اکسیژن را پخش کنیم، بدون اینکه کسی متوجه شود.

 

امروز نسل جوان دچار دزدزدگی شده است/ فضای دانشگاه فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است

 

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو با بیان اینکه امروز نسل جوان دچار دزدزدگی شده است، تصریح کرد: فضای دانشگاه فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است، ما ادبیات هم را بلد نیستیم. ما دزدزده و غارت زده شدیم. فضای دانشگاه‌های ما و فرزندان ما دچار دزدزدگی بالایی در عقاید شده اند و این دزدزدگی‌های رفتاری ناشی از دزدزدگی‌های عقیدتی است. چه شده که به جای اینکه حسرت تنفس در فضای معنوی قم را بخورد، مترصد گرفتن ویزا برای خارج از کشور است؟.

 

وی با تصریح بر اینکه هر یک از ما باید برای ارتباط با نسل جوان تلاش کند، گفت: من با میکروسکوپ، لابراتوار و امکاناتی که دارم، بزرگی عظمت خدا را به نسل جوان نشان می‌دهم و از این طریق جوانان را با خالق مهربان آشنا می‌کنم.

 

حوزه باید مثل مادری مدبر با دانشگاه رفتار کند

 

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو اظهار داشت: حوزه باید مثل یک مادر مدبر که فرزندان خود را دلسوزانه جمع می‌کند، عمل کند، یک مادر نگاه از بالا به پایین ندارد، هریک از فرزندان رفتارهایی دارند و مادر برای اینکه فرزندان را جمع کند، با هریک از فرزندان رفتار متفاوتی دارد.

 

کاشانیان توضیح داد: سوزن نانویی مثل نیش پشه است، بعد از اینکه نیش زد می‌فهمیم، پشه‌های نانویی زیادی، خون جوانان ما را می‌مکند و خون ناسالم تزریق می‌کنند، اما ما هنرمندتریم و سلاح توکل به خدای مهربان و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام را داریم، ما لشکر شهیدان را پشت سر خود داریم، ما ابزار بسیار توانمندی داریم که می‌توانیم اکسیژن را در فضاهای علمی بدمیم.

 

وی بیان داشت: دانشجو باید فکر آزاد داشته باشد و قلب او آرامش داشته باشد تا کار علمی انجام دهد؛ باید در محیط کار آرامش داشت، فضای علمی با فضای مهمانی و عروسی فرق دارد، من مدت‌ها در دانشگاه وین درس می‌خواندم، هیچ دانشجویی ندیدم که آرایش کند؛ آنجا به دانشجویی که آرایش کند، اعتراض می‌کنند، چون باعث حواس پرتی دیگر دانشجویان می‌شود، اما چه شده که امروز دانشجویان ما مصرف کننده لوازم آرایش غرب شدند.

 

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو تصریح کرد: امروز دانشجو دم از اصول غرب می‌زند، بدون اینکه اصول اولیه را رعایت کند؛ در دانشگاه‌های غرب، دختر و پسر در کنار هم هستند، اما آرایش دانشجو در دانشگاه توهین تلقی می‌شود و این کارها برای محلی غیر از دانشگاه‌ها است.

 

کاشانیان در پایان توصیه کرد: نگاه خود را به فضای دانشگاه مهربانانه‌تر و مادرانه‌تر کنیم تا با کمک هم مشکلات را حل کنیم، امروز در پیچ تاریخی هستیم، خیلی از جوانان ما محتاج کوچک‌ترین الطاف و مولکول‌های اکسیژنی هستند که به هر نحوی به سمت آنها ساطع شود ولو با سوزن‌های نانویی.

 

نگاه حضرت امام (ره) به وحدت حوزه و دانشگاه تمدن‌سازی و انسان‌سازی است

 

آخرین سخنران این میزگرد، سلیمه سایری، مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها بود که به تبیین موضوع «اهداف پس پرده جدایی حوزه از دانشگاه و راهکارهای جلوگیری از آن از نگاه امامین انقلاب» پرداخت و اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه اهدافی را دنبال می‌کند و ما در وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال هدف آرمانی هستیم.

 

بابیان اینکه در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، بحث انسان سازی و تمدن سازی وجود دارد، عنوان کرد: حضرت امام وقتی بحث وحدت حوزه و دانشگاه ر ا مطرح کردند، منظور ایشان، وحدت تاکتیکی با راهکنش مقطع زمان‌ساز نبوده است، بلکه بحثتی را طرح کردند که وحدت یک زیربنا است که باید محفوظ بماند؛ چون نگاه ایشان تمدنی و انسان سازی بود.

 

نگاه امامین انقلاب به وحدت حوزه و دانشگاه

 

سایری با بیان اینکه حضرت امام(ره) نگاه تمدن سازی و انسان سازی به وحدت حوزه و دانشگاه داشت، افزود: از نگاه امامین انقلاب، وحدت حوزه  دانشگاه یک واقعیت تاریخی اجتماعی است، یعنی باید دو بعد شناختی در توسعه شناختی علمی باید به گفتمان سازی دینی برساند و هم افزایی و گفتمان سازی دینی برساند.

وی ادامه داد: اگر حوزه، عالمی را تربیت کند که با مسائل روز آگاه نباشد، عملا بسترسازی برای پیشرفت آن محقق نشده است، طلبه باید با جنبش نرم افزاری آشنا باشد، جنبش نرم افزاری و بحث تولید علم را که در راستای زمان حرکت می‌کند، باید به نقطه اوج برساند تا چالش‌های اجتماعی و مسائل پیش روی جامعه را در حکومت جامعه دینی حل کند. از سوی دیگر دانشگاه باید دانشگاه اسلامی باشد و علم بدون دین معنا ندارد؛ بنا به فرمایشات امامین انقلاب، علم و دین در کنار هم می‌تواند به رشد و توسعه کمک کند و چشم انداز را محقق کند.

 

نگاه امامین انقلاب به حوزه «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ» است

 

سایری خاطرنشان کرد: اگر علوم روز در دانشگاه‌ها بحث و تعریف می‌شود، باید ساختارهای اعتقادی و ایمانی در دانشجویان به همان اندازه رشد کند؛ تهذیب و اخلاق در کنار علم باید باشد و حوزه و دانشگاه خالی از تهذیب و اخلاق خروجی ندارد.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دو نهاد حوزه و دانشگاه باید به موازات هم و با حفظ استقلال، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند، تأکید کرد: وحدت این دو نهاد در مقابل تحولات جهانی‌سازی غرب است، یعنی غرب به دنبال جدایی علم و دین است و دو نهاد حوزه و دانشگاه می‌توانند اهداف والا را محقق کنند.

 

 

وی با بیان اینکه حوزه نباید گرفتار مسائل نظری محض شود، اظهار داشت: ما این چالش را داریم که گرفتار مسائل نظری محض شدیم و از مسائل روز غافل ماندیم، ما باید بحث جامعه شناسی و جامعه شناختی را وارد حوزه دین کنیم، دانشگاه باید کتبی را در حوزه جامعه شناسی و  روانشناسی با نگاه دینی و اسلامی تدوین کند و اساتیدی را تربیت کند که نگاه اسلامی دارند؛ حوزه هم باید کمبود دانشگاه را در این زمینه جبران کند و کتبی را در معارف دینی، اخلاقی و تاریخی تدوین و اساتید آشنا به جنبش نرم افزاری و آشنا به مسائل روز را به دانشگاه معرفی کند.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: ما حوزویان گاهی منتظر می‌شویم که دانشگاهیان به سمت ما بیایند، امامین انقلاب این نگاه را نمی‌پذیرند و نگاه «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ» دارند؛ حوزه باید به سمت دانشگاه برود، دانشگاه را در بطن خود هضم کند و اتحاد فکری، ایمانی و اخلاقی را رقم بزند، این وظیفه حوزه است.

 

سایری تصریح کرد: ما نباید نگاه‌های بسته ای را که سال‌ها باعث شده دین از علم جدا شود، ادامه دهیم. مانند این جمله که این علم از غرب آمده، ما باید علوم را بومی سازی کنیم و به آنها فضای دینی بدهیم، همانطورکه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ علم را بیاموزید حتی اگر از چین باشد».

 

علم و دین دو بال پیشرفت جامعه هستند/ اختلاف حوزه و دانشگاه به سمت نابسامانی جامعه و سردرگمی جوانان پیش می‌رود

 

 وی با اشاره به ایمان و اعتقاد استراتژیک به این که علم و دین دو بال پیشرفت جامعه هستند، اظهار کرد: هدف اصلی امامین انقلاب این است که جامعه به خود متکی و مستقلی باشد، دانشگاه باید در کنار حوزه قرار گیرد و انتظاراتی که از هم دارند، باید بر مبانی انتظاراتی باشد که جامعه از این دو بال پیشرفت دارد، حوزه و دانشگاه باید مسائل را بروزرسانی کرده و با کمک هم ارتقا را حاصل کنند.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه در جهت اهداف دشمن حرکت نکنیم، گفت: اختلاف حوزه و دانشگاه به سمت نابسامانی جامعه و سردرگمی جوانان پیش می‌رود که این اختلاف ناشی از عدم اتحاد است که امیدواریم کارگزاران نظام به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باشند.

کد خبر 1241393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha