صله رحم، شيرين‌ترين تنقلات چله شو| در شب نشینی های یلدایی از بیان سیره حضرت زهرا(س) غافل نشویم

گاهی مناسبت های دینی و ایرانی مان با هم تلاقی می کنند، که اگر این تلاقی همسو باشد بر شکوه و عظمت آن می افزاید اکنون که شب یلدا با فاطمیه متقارن شده فرصت بسیار خوبی تا در جمع خانواده ها درباره حضرت زهرا(س)ودفاع جانانه ایشان از ولایت نیز یادی شود.

خبرگزاري شبستان- استان مازندران؛


پائيز، فصل باران های لطیف وخش خش برگ های خسته با شب‌نشینی، دید و بازدید و صله‌رحم و تفأل به اشعار حافظ  و خواند اشعار اميرپازواري به ساعات پاياني خود نزديك مي شود.

 


 روز آخر آذرماه، با خانه‌تکانی زنان و مادران اين سرزمين آغاز می‌شود و هم‌زمان با این نوشدن ها، حال و هوای دل مردمان حاشيه نشين درياي خزر نیز طراوت و تازگی می‌یابد.

 


مادران و دختران مازندراني با تمام هنر و سلیقه خود سعی در یک سفره‌آرایی چشم‌گیر و سبقت از یکدیگر دارند و از چند روز مانده به آخرین روز پاییز در بیشتر خانه‌های مازندران بوی گندم بوداده و برنج سرخ شده و كنجد برشته شده  که اصطلاحا به بادونه(شيريني برنجك) و پشت زيك(سوهان كنجدي) شهره است، به مشام می‌رسد.


در نقاط مختلف مازندران 2 روز مانده به شب چله مردم به تهیه‌ مقدمات این شب می‌پردازند و پس از غروب آفتاب دور كرسی می‌نشینند بعد از صرف شام و چای، روی كرسی، سفره‌ای پهن می‌كنند كه در آن سفره، تنقلاتي ازجمله پسته، گردو، بادام، هندوانه، انار، ازگيل جنگلي، تخمه كدو محلي و... براي پذيرائي از مهمانان خويش قرار مي دهند.


در بسیاری از کتاب‌های فرهنگی نیز نقل شده که ایرانیان حتی پس از ورود اسلام به ایران زمین، این شب را تا سحر بیدار می‌نشستند و همراه با عبادت و انجام مراسم خاصی که ریشه در برخی اعتقادات مذهبی داشت، شاهد طلوع آفتاب بوده اند.

 


گاهی مناسبت های دینی و ایرانی مان با هم تلاقی می کنند، که اگر این تلاقی همسو باشد بر شکوه و عظمت آن می افزاید اما بعضی مواقع تقارن مناسبت های ملی و مذهبی ما به گونه ای است که با هم یکسان نیستند مانند سال جاری که شب یلدا و ایام فاطمیه با هم مقارن شده اند.از این رو باید تلاش شود در دورهمنشینی ها حرمت ایام شهادت حضرت زهرا(س) دردانه نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) حفظ شود.

 


 این که ما به بهانه طولانی ترین شب سال به دیدن پدر، مادر ها برویم، صله رحم کنیم، ساعتی را، کفتگو کنیم، از حال هم با خبر شویم ،بسیار خوب و شایسته است.  اما اکنون که شب یلدا با فاطمیه متقارن شده فرصت بسیار خوبی است تا در جمع خانواده ها درباره حضرت زهرا(س) و این که شجاعانه در دفاع از ولایت  ایستادند تا اسلام راستین جلوه گر شود نیز یادی کنیم.


*بسته های یلدایی بچه های مسجد رونق بخش دورهمنشینی های نیازمندان

رجب نعمتی، سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران با بيان اينكه شب يلدا همانند بسياري از شب هاي سال از فضيلت خاصي برخوردار نيست اما با انجام كارهاي نيك و شايسته مي توان به فضيلت اين شب بلند سال افزود، به خبرنگار ما گفت: شب یلدا یکی از بلندترین شب های سال به شمار می آید و در این شب همه اقوام، آشنایان و خانواده ها در منزل بزرگان گردهم مي آيند و با بيان خاطرات خوش تا طلوع آفتاب بيدار مي مانند.

 


وي از صله رحم و دورهم نشيني خانواده ها بعنوان سنت مهم شب يلدا در ميان مردمان مازندران ياد كرد و افزود: بايستي تلاش شود كه به واسطه چشم و هم چشمي، دروغ، تهمت و غيبت موجبات ناراحتي و قطع رحم در بين خانواده ها فراهم نشود.

 


نعمتی با بیان اینکه برگزاری این رسوم می تواند رنگ بویی دینی داشته باشد و دركنار تفأل به ديوان حافظ و شعرخواني و قصه گويي، آموزه هاي ناب اسلامي نيز دهان به دهان نقل شود، گفت: شب يلدا مي تواند بهانه خوبي براي دستگيري از نيازمندان و زمينه سازي براي رفع كدورت ها و آشتي دادن برادران و خواهران ديني با يكديگر باشد.

 


وی اضافه کرد: با آمدن رسانه های گروهی و همچنین فضاهای مجازی، ارتباط خانواده ها و آن شب نشینی های پر شور و حرارت متاسفانه رو به سرد شدن گذاشت اما باید با تلنگری نظیر امشب که شب یلدااست به دور یکدیگر جمع شد.

 


نعمتی خاطرنشان کرد: رفت و آمد موجب نزدیکی قلب ها و استوار شدن روابط می شود و به اینگونه است که باید شب چله را یکی از موهبت ها به شمار آورد و از ثانیه های این شب برای دورهم بودن صمیمانه، کمال استفاده رانمود.

 


وی با اشاره به تکاپوی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران برای دستگیری از نیازمندان در آستانه شب یلدا،‌افزود: بچه های مساجد استان با همراهی خیرین و نمازگزاران مساجد با تهیه و توزیع بسته های معیشتی یلدایی شادی را روانه خانه های نیازمندان کردند.


نعمتی با بیان اینکه یلدا سال جاری تقارن با ایام فاطمیه دارد و ما شیعیان و دوستان اهل بیت (ع) در این ایام به سوگواری می پردازیم، برلزوم حفظ حرمت ایام شهادت حضرت زهرا (س) در دورهمنشینی های یلدایی تاکید کرد.



 

کد خبر 1241434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha