نهج البلاغه، جامع ترین ترجمان وحی الهی است

به گفته حجت الاسلام مهدوی ارفع، نهج البلاغه بهترین، جامع ترین، همه فهم ترین ترجمان وحی الهی است، که نقشی بی بدیل در رفع مهجوریت از قرآن دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع شامگاه دیروز در اولین همایش بزرگ نهج البلاغه، آئین نامه انقلاب اسلامی در شهرستان خرم دره با اشاره به مهجور ماندن نهج البلاغه اظهار داشت: نهج البلاغه بهترین، جامع ترین، همه فهم ترین ترجمان وحی الهی است، که نقشی بی بدیل در رفع مهجوریت از قرآن دارد.

 

وی یکی از دلایل روی نیاوردن مردم به خواندن کتاب نهج البلاغه، سخت نشان دادن فهم مطالب این کتاب دانست و گفت: در حالی که در روش پیشنهادی ما، در دور اول مطالعه بیش از 70 درصد نهج البلاغه برای جوانان و نوجوانان و عوام قابل فهم است.

 

حجت الاسلام مهدوی برای مطالعه نهج البلاغه توصیه کرد: در گام نخست نهج البلاغه را بدون شرح و تنها به زبان فارسی بخوانید که در این زمینه بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته است، ترجمه استاد دشتی به عنوان یکی از بهترین ترجمه های کتاب نهج البلاغه است.

 

وی با بیان این نکته که روزی ۱۰ دقیقه برای خواندن نهج البلاغه وقت اختصاص دهید، گفت: اگر روزی تنها ۱۰ دقیقه نهج البلاغه را بخوانیم در ظرف چهارماه کل آن را خوانده ایم.
مهدوی همچنین توصیه کرد: که نهج البلاغه را از آخر به اول بخوانید.در جامعه و حکومت اسلامی که حتی اگر علی هم حاکم آن باشد، اختلاف سطح زندگی مسئولین از مردم می تواند عامل مهم نارضایتی آنها باشد. " امام علی علیه السلام در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه می فرماید: خداوند بر حاکمان اسلامی واجب کرده است که در دوران مسئولیت شان مانند مردم ضعیف جامعه زندگی کنند.

 

وی در پایان نهضت نهج البلاغه خوانی را یک حرکت خودجوش و مردمی دانست و یاد آور شد: نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در راستای تسهیل در راه اندازی جلسات نهج البلاغه خوانی, اعزام رایگان استاد و مربی برای راه اندازی جلسه نهج البلاغه خوانی، تأمین و ارسال نهج البلاغه با مبلغ بسیار مناسب، پاسخ گویی به سوالات برگزار کنندگان و مسئولین جلسات نهج البلاغه آماده خدمت می باشد، تا انشالله بتوانیم خانه ها، دانشگاهها و باشگاهها و ... را به محل نهج البلاغه خوانی تبدیل کنیم.

 

مهدی مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم دره با اشاره به اینکه این برنامه، جنبه آموزشی و کارگاهی برای مسئولین، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش آموزان را داشت، اهداف این برنامه را بهره مندی از پیامهای ارزشمند نهج البلاغه در راستای ترویج ارزش‌های فرهنگی و دینی، استفاده از شیوه های تربیتی در نهج البلاغه و ترغیب و تشویق جوانان و نوجوانان بر آشنایی و درک بهتر این کتاب و شخصیت حضرت علی (ع) برشمرد و از همکاری ارزشمند شهرداری، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی در اجرای هر چه بهتر این برنامه تقدیر کرد.

کد خبر 1241512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha