بیست و هشتمین مرکز آموزشی و توانبخشی در کردستان افتتاح شد

محمدی گفت: بیست و هشتمین مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری استان در منطقه موچش شروع به کار کرد.

طالب محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان اظهار کرد: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش و پرورش را ایفا می‌کنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش‌آموزان را تشخیص می‌دهند و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می‌دهند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از این تعداد 21 مرکز دولتی و 7 مرکز غیر دولتی است که فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می‌شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می‌دهند.

 

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید قوانین و انتظارات از آنان را مشخص و روش‌هایی را برای هدایت، پویایی و پاسخ به نیازهای‌شان در کلاس تعیین کرد و فنون اصلاح، حمایت و خود مدیریتی و ارتقای رفتار را برای دانش‌آموزان در نظر گرفت تا از فرآیند آموزشی با توجه به نیازهای خاص آنان نتایج بهتری گرفته شود.

 

محمدی اظهار کرد: در این مراکز برنامه‌های حمایتی برای دانش‌آموزانی که در معرض خطر افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی قرار دارند اجرا می‌شود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق آنها فراهم شود، در واقع عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می‌کند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه هر ساله بالغ بر دو هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی جهت دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طرف مدارس به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع می‌شوند، افزود: این دانش‌آموزان علیرغم داشتن بهره هوشی مناسب در یک یا دو درس که اغلب خواندن، نوشتن و یا ریاضی است مشکل دارند که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراکز مراجعه و از خدمات آموزشی و حمایتی بهره می‌برند.

 

محمدی گفت: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص می‌توان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش‌آموزان رخ می‌دهد به نتایج  خوبی دست یافت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آنها می‌شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش‌آموز، خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهدکرد.

کد خبر 1241560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha