میزبانی روستای کهرت خوانسار از پنجمین سوگواره ملی یاس نبوی

سوگواره ملی یاس نبوی، یک آیین قدیمی تعذیه خوانی ۲۰۰ ساله در روستای کهرت خوانسار است که جوانان روستا آن را با هدف پر کردن خلاهای فرهنگی، احیا کردند و هرساله در ایام فاطمیه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوانسار، روستای کهرت خوانسار برای پنجمین سال پیاپی میزبان سوگواره ملی تعزیه خوانی یاس نبوی به مدت شش روز است.

بهنام خوب بخت سابقه تعذیه در روستای کهرت را بیش از 200 سال در دهه نخست محرم توصیف کرد که شبیه خوانی ها همراه هیات زنجیر زنی و عزاداری بود و تشریح کرد: سوگواره به شکل کنونی آن از سال 1390 با عنوان نغمه های عاشورایی شکل گرفت و پس از برگزاری سه دوره متوالی، متوقف شد .

 

دبیر سوگواره نبوی، احساس خلا فرهنگی در روستا را دلیل تشکیل دبیرخانه سوگواره پس از چهار سال توقف برپایی تعزیه توسط جوانان روستا بیان  کرد وگفت: این دبیرخانه از سال 1396 و در دهه فاطمیه با کمک اهالی روستا شکل گرفت و پنجمین  سوگواره ملّی شبیه خوانی یاس نبوی روستای کهرت  از اول دی ماه  باحضور شش گروه شبیه خوان و جمعی از شبیه خوانان تراز اول کشور در حسینیه حضرت اباالفضل(ع)روستای کهرت شروع شد و تا ۶ دی ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

وی از تلاش اهالی و پیشکسوتان تعزیه روستا برگزار کنندگان این سوگواره ملی را ثبت تعذیه روستای کهرت بعنوان یک هنر ناملموس ملی خبر داد و در این راه همراهی بیش از پیش مسئولان شهرستان  در این باره را خواستار شد.

 

 

برای خلاهای فرهنگی باید تلاش کرد

محمد رضایی در آیین  افتتاحیه سوگواره ملی یاس نبوی  ضمن قدر دانی از مسئولان بر گزاری برای آماده سازی حسینیه حضرت ابوالفضل (ع)، تاکید کرد: برگزاری پنج  دوره سوگواره که با حضور شبیه خوانان تراز اول کشور است را  نشان دهنده کار و برنامه ریزی شبانه روزی جوانان و مهمان نوازی اهالی روستا است

پیشکسوت شبیه خوانی آشنایی نسل جوان با سیره اهل بیت (ع) و پر رنگ کردن محبت به ائمه اطهار را وظیفه فعالان فرهنگی و مذهبی و مسئولان فرهنگی برشمرد و گفت: برگزاری هنرمندانه ای مانند سوگواره یاس نبوی می تواند از نمونه کارهایی باشد که خلا های فرهنگی جامعه را جبران کند.

به گزارش شبستان، روستای کهرت خوانسارف هرساله میزبان شبیه خوانی در ایام محرم و فاطمیه است./

کد خبر 1241718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha