مسجدی که حامی ایتام و معلولان است

مسجد شفایحیاییان از طریق تفاهم با بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) حمایت‌های مومنانه خود را بر ایتام و معلولان متمرکز کرده است؛ رسیدگی به بیمارانی که از شهرستان برای مداوا به تهران آمده‌اند نیز ازجمله خدمات اهالی این خانه‌خدا است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد شفایحیائیان (واقع در تهران، خیابان مجاهدین اسلام) از جمله مساجد بسیار فعال در حوزه شبکه سازی مسجدی است و در این زمینه با مساجد فائق، خیر، امام حسین(ع)، میرفخرائی، فخرآباد و اباذر همکاری خوبی دارد.

 

 

 

برخی از برنامه‌های مشترک مسجد شفایحائیان با مساجد منطقه دوازده تهران

مسجد شفایحائیان در برگزاری یادواره شهدا نیز با این شش مسجد همکاری دارد. از نقاط اشتراک دیگر این هفت مسجد، توزیع کمک مومنانه میان زنان سرپرست خانوار است به صورت ماهانه و هر ماه ۱۰۰ بسته انجام می شود.

 

کار مهم دیگری که با شروع آشوب های اخیر به همت مسجد شفایحائیان و همکاری مساجد فائق، خیر، امام حسین(ع)، میرفخرائی، فخرآباد و اباذر انجام شد برپایی ایست و بازرسی در سطح خیابان های هفده شهریور و مجاهدین اسلام (میادین بهارستان و شهدا) است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین اسدالله کبریائی، امام جماعت مسجد شفایحائیان موجب برقراری کامل امنیت در ۱۰۰ روز اخیر در این محدوده از شهر تهران شده است.

 

برگزاری نشست‌های تبیینی درباره آشوب‌های اخیر 

مسجد شفایحائیان همچنین پایه گذار نشست های تبیین مفهوم جنگ ترکیبی که مقام معظم رهبری درباره اغتشاشات اخیر مطرح کردند، است و هر دو هفته یک بار یک نشست با حضور برخی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی کشور با این رویکرد در یکی از این مساجد هفت گانه برگزار می شود.

 

در همین راستا و به گفته حجت الاسلام والمسلمین کبریائی، قرار است با همکاری گروه دختران انقلاب، برنامه ای بسیار وسیع و در محکومیت بی حجابی های اخیر در کشور و همسو با تحصن زنان متدین و انقلابی کشور در برخی از آستان های مقدس، در مسجد شفایحائیان برگزار شود.

 

کبریائی در این خصوص بیان کرد: مسجد شفایحائیان با گروه دختران انقلاب قرارداد همکاری دارد و مدتی این مسجد محل فعالیت این گروه بود. انشاءالله با انجام هماهنگی های کامل و تامین نیروی انسانی از سوی شبکه مساجد تشکیل‌شده، قرار است با همکاری بسیجیان، خادمان و هیئت امنا و اعضای گروه دختران انقلاب، تجمع و احتمالا تحصن در اعتراض به بی حجابی های اخیر در کشور به میزبانی مسجد شفایحیائیان برگزار شود.

 

 

جشن عروسی دختران انقلاب

 

 

همکاری با حوزه شهید احمد متوسلیانِ در ترویج عفت و حیای دینی

امام جماعت مسجد شفایحائیان اضافه کرد: در برگزاری این برنامه از ظرفیت تجهیزات و نیروی انسانی حوزه علمیه شهید احمد متوسلیانِ ناحیه امام خمینی (ره) نیز استفاده می شود. این برنامه با رعایت کامل امنیت و پس از دریافت مجوزهای لازم از سوی نهادهای مختلف برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: نشست های تخصصی برای پاسخگویی به سوالات مربوط به حجاب نیز طی دو سه ماه گذشته مرتبا در هفت مسجد مذکور برگزار شده است. معمولا رویکرد این برنامه ها پرسش و پاسخ است. نکته مهم آنکه در زمان برگزاری این نشست، ایستگاه های فرهنگی و غرفه های حجاب و بانوان نیز برپا شده است و این رویکرد همچنان ادامه دارد. امر به معروف و نهی از منکر در اولویت این برنامه ها است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، مسجد شفایحائیان از جمله مساجدی است که در خدمت رسانی به نیازمندان به ویژه ایتام تخصصیی و سازمان یافته فعالیت می کند. این مسجد در این زمینه با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تفاهم همکاری دارد.

 

سه کار ویژه اهالی مسجد شفایحائیان در خدمت‌رسانی به ایتام و معلولان

از یک سو کمیته امداد ۲۵ نفر از ایتام را به خیریه مسجد شفایحائیان معرفی کرده است و ما به طرق مختلف، کمک هایی برای این افراد جمع آوری و درمجموع ماهیانه، حداقل پنج میلیون تومان به این افراد کمک نقدی می شود.

 

علاوه بر این، اهالی این مسجد هر ماه حداقل سه میلیون تومان به ۲۰ خانواده دارای فرزند یتیم، کمک می کنند. هم به این گروه و هم به ایتام معرفی شده از سوی کمیته امام(ره)، به صورت فصلی نیز بسته های ارزاق و پوشاک  اهدا می شود. اینها در قالب طرح اکرام ایتام صورت می گیرد.

 

کار جالب دیگر مسجد شفایحائیان همکاری با سازمان بهزیستی است که طی آن این سازمان، ۲۰ خانواده دارای عضو معلول را به خیریه مسجد معرفی کرده است و در مجموع اهالی این مسجد از ۶۰ معلول که در میان آنان، از افراد سه تا بیست ساله هستند، حمایت می کند.

 

کمک مومنانه دیگر اهالی مسجد شفایحائیان کمک رسانی به تعدادی از خانواده های نیازمند در شهرستان پاکدشت تهران است که به این منظور نیز هر ماه هشت میلیون تومان کمک به این افراد اهدا می شود. هم به این افراد و هم به معلولان، بسته های ارزاق و پوشاک نیز اهدا می شود.

 

همکاری با بیمارستان‌های طرفه، شفایحیائیان و معیری

علاوه بر این، مسجد شفایحائیان با بیمارستان های طرفه، شفایحیائیان و معیری برای خدمت رسانی به بیمارانی که از نقاط مختلف کشور برای امور درمانی به این بیمارستان ها مراجعه می کنند، تفاهم همکاری دارد؛ به گفته حجت الاسلام کبریایی، اولویت اعطای این خدمات، با بانوان است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، مسجد شفایحائیان به درراه ماندگان (آنها که هزینه برگشت از تهران به شهر خود را ندارند) نیز از طریق قرارداد با کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک می کند. گاهی نیز از سوی امام جماعت مسجد شفایحائیان معرفی نامه صادر می شود تا افراد بتوانند با مراجعه به کمیته امداد یا سازمان بهزیستی و گاهی صندوق قرض الحسنه و خیریه ای، هزینه برگشت را دریافت کنند.

 

از کارهای بسیار جالب دیگری که مسجد شفایحائیان انجام می دهد کمک به تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت با اولویت دختران یتیم است که در این زمینه هر سال حداقل ۲۰ مجموعه جهیزیه تهیه و اهدا می شود.

 

همه این نوع کمک های اهالی مسجد شفایحائیان در مناسبت های مذهبی نیز با قوت بیشتر انجام می شود برای نمونه در ایام فاطمیه، ۷۰ بسته معیشتی با همکاری سپاه محمد رسول الله (ص) میان خانواده های تحت پوشش این مسجد توزیع شد.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، از اقدامات بسیار جالب دیگر اهالی مسجد شفایحائیان، حضور جمعی اهالی آن در بیمارستان های طرفه، شفایحیائیان و معیری و تقدیم هدایا به کادر درمان به مناسبت روز پرستار، مددکار و پزشک است. حجت الاسلام والمسلمین کبریایی در این باره گفت: این کار ما در دوره کرونا مفصل تر انجام می شد، ضمن اینکه همه ساله به مناسبت روز معلم و کارگر نیز از اهالی این مسجد که دبیر و کارگر هستند، به صورت ویژه تقدیر به عمل می آید.

 

 

 

برپایی ۱۶۰ ایستگاه فرهنگی و غرفه‌ مشاوره در سال جاری

مسجد شفایحائیان در اقدام جالب توجه دیگر، و با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و البته با مجوزی که از این شهرداری برای استقرار دائمی ایستگاه در مقابل مسجد دریافت کرده است، همه ساله و در همه مناسبت های مذهبی و ملی، در قالب پذیرایی و توزیع بسته های فرهنگی، به مردم خدمت رسانی می کند. به گفته کبریایی، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۶۰ موکب و غرفه در شبستان یا محوطه مسجد شفایحائیان دایر شده است. یکی از غرفه ها با محور امر به معروف و نهی از منکر فعال است.

 

 

 

 

بنابر آنچه مرور شد مسجد شفایحائیان را می توان از مساجد موفق در احیای کارکردهای مسجد به ویژه در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و گره گشایی از گروه ها مختلف مردم به شمار آورد.

 

 

کد خبر 1241900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha