۷۱۷ هکتار بافت فرسوده رشت نیازمند نوسازی است

یزدانی گفت: شهر رشت ۷۱۷هکتار بافت فرسوده دارد که نیازمند تدابیری برای نوسازی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، یوسف یزدانی امروز(دوشنبه، ۵ دی) در نشست تخصصی سفیران بازآفرینی که همزمان با یکصد شهر ایران در سالن آتش نشانی برگزار شد، گفت: شهر رشت ۷۱۷ هکتار بافت فرسوده دارد که نیازمند تدابیری برای نوسازی است.

 

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه از دوره شاه عباس صفوی، رشت به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد، اظهار کرد: از آن زمان به بعد شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی این شهر به‌عنوان مرکز تجارت ابریشم بودیم. به طبع سود سرشار از تجارت ابریشم در شهری که دروازه تجاری این شهر به اروپا بود، منجر به توسعه شهر و ساخت خانه باغ های اعیانی شد.

 

وی، با اشاره به حوادث طبیعی که در طول تاریخ منجر به تخریب شهر رشت شده است افزود: رشت در حوادث دوران بارها سوخته و از نوساخته شده است و این شهر نیز زلزله ای ویرانگری را در ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ تجربه کرده است. زلزله ای که باعث شد چندین بنای شاخص میراثی این شهر همچون عمارت بلدیه، مریضخانه بلدیه و مسجد گلدسته تخریب شود.

 

یزدانی ادامه داد: احیای این بناها تجربه ای ماندگار برای مدیریت شهری بود. با این حال چون شهر رشت با گسل‌های زلزله همچون گسل شهرستان خمام همجوار است، از بلایای طبیعی در امان نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر رشت با ۷۱۷  هکتار بافت فرسوده که اگر سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت های حاشیه رشت را هم بدان اضافه کنیم، با مساحت بزرگی روبرو است.

 

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه رشت ۱۶محله در بافت سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که پنج محله توسط وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است اذعان کرد: در این محلات که تراکم جمعیتی بالایی هم دارند، ساخت و سازها بدون ضابطه و پروانه صورت گرفته و در گذر زمان، شاهد ناکارآمدی این محلات از یک سو و نفوذناپذیری و ناپایداری اجتماعی هستیم.

 

وی همچنین گفت: ساخت و ساز در زمین‌های نسقی، یکی از معضلات اساسی در رشت است و امیدواریم پویش سراسری که با شعار «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» توسط شرکت بازآفرینی کشور براه افتاده، بتواند به بازآفرینی شهر رشت هم در بافت‌های فرسوده و هم در سکونتگاه‌های غیررسمی کمک کند.

 

یزدانی با اشاره به ضوابط تشویقی در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: علاوه بر ضوابط تشویقی شهرداری در صدور پروانه و غیره، باید تسهیلات دولتی نیز برای نوسازی اعطا شود تا بتوان جلوی آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی را گرفت.

 

گفتنی است، این نشست تخصصی به مناسبت سالگرد زلزله بم همزمان در یکصد شهر کشور و با شعار« بم سفیرنوسازی برای ایران قوی» و با حضور سفیرانی از شهر بم برگزار شد.

کد خبر 1242328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha