بازآفرینی در مناطق فرسوده شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است

فیروزفر به اهمیت بازآفرینی در مناطق فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: ۲ هکتار از اراضی فرسوده منطقه حسینیه اعظم زنجان با نذورات مردمی احیا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، علیرضا فیروزفر امروز در همایش آموزه‌های زلزله بم با محوریت نشست تخصصی بازآفرینی شهری در راستای احیاء توانمندسازی و تقویت بافت‌های فرسوده و محلات کم‌برخوردار، اظهار کرد: زلزله بم تجربه تلخی برای همه ایرانیان به همراه داشت ولی به طور همزمان تجربیات خوبی نیز در اختیار مسئولان قرار دارد.

 

شهردار زنجان بر ضرورت توجه به مطالعات دقیق زمین شناسی در ساخت و سازها تاکید کرد و افزود: متاسفانه هنوز هم شاهد ساخت ساختمان بر روی گسل ها هستیم و اگر بتوانیم با مدیریت به موقع مانع این اقدامات شویم در هنگام زلزله از بسیاری از خسارت ها جلوگیری خواهیم کرد.

 

وی به وجود برخی نواقص در آیین نامه های ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: هنوز نقشه کاملی از وضعیت زمین و گسل ها در اختیار نداریم بنابراین باید برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت را براساس برنامه های راهبردی پیش ببریم.

 

شهردار زنجان به اهمیت بازآفرینی در مناطق فرسوده شهری اشاره کرد و یادآور شد: 2 هکتار از اراضی فرسوده منطقه حسینیه اعظم زنجان با نذورات مردمی احیا شده است.

 

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه در زلزله بم در کمتر از 12 ثانیه 15 کیلومتر از شهر با خاک یکسان شد، گفت: در زلزله بم  شاهد بودیم که متخصصانی از داخل و خارج از کشور وارد شهر شده و آیین نامه ملی ساختمان تغییر کرد.

 

مصطفی زینت‌بخش به وجود برخی سازه های زیبا و دلنواز ولی سست در این شهر اشاره کرد و گفت: بعد از زلزله بم مردم پای کار بودند و بازسازی ها سرعت گرفت.

 

وی ادامه داد: هنوز هیچ تکنولوژی در علم ژئوتکنیک و لرزه‌نگاری دنیا نتوانسته زلزله را بیش از چند دقیقه پیش‌بینی کند و امروز می بینیم ساخت و همت بلندمردان و زنان این خطه برای رعایت مقررات کمتر از جاهای دیگر نیست.

 

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان زنجان نیز در سخنانی از بازآفرینی شهری به عنوان کار مشترک وزارت راه‌وشهرسازی با همکاری شهرداری‌های کشور یاد کرد و گفت: در این طرح محلات هدف که نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند مورد توجه قرار می گیرند.

 

اصغر اسماعیلی از هدفگذاری هشت محله برای مقاوم سازی و نوسازی خبر داد و گفت: زلزله بم درس بزرگی برای تمام مسئولان بود تا با رعایت نکات ایمنی در ساخت شهری امن تلاش کنند.

 

کد خبر 1242432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha