شناسایی ۱۰ اثر ناملموس خراسان شمالی به منظور ثبت ملی

کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۰ اثر ناملموس خراسان شمالی جهت ثبت در فهرست ملی شناسایی شده است.

علی حسین پناه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی بدون اشاره به اسامی این آثار ناملموس اظهارکرد: برای آثار شناسایی شده باید مستندسازی، تهیه پرونده و کلیه اقدامات لازم برای ارسال به وزارتخانه صورت گیرد که در دست انجام است.

 

کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده، ۶ پرونده از این استان ( ۵ اثر میراث ناملموس و یک مورد اقدامات پاسدارانه و حفظ و احیاء) برای ثبت در فهرست ملی ارسال شده که تایید حکم قطعی آن ها هنوز گزارش نشده و تا پایان سال اعلام خواهد شد.

 

حسین پناه عنوان کرد: پرونده های شناسایی شده برمبنای دستورالعمل وزراتخانه و داشتن پنج آیتم اصلی است که شامل ادبیات عامیانه منطقه (قصه ها، لالایی ها، ضرب المثل ها و گویش ها)، داشتن طبیعت و کیهان (مشاغل سنتی، بهره برداری از آب و زمین و نحوه استحصال) برخی موارد است.

 

وی تصریح کرد: آیین های گلزار شامل (مراحل زندگی انسان، آق قیون، ختنه سوران و صنایع دستی شامل (پژوهش ها، مهارت ها و دانش ها) از دیگر آیتم های اصلی جهت شناسایی آثار ناملموس است.

 

حسین پناه با بیان اینکه گزارش های مربوط به آیین ها جهت ثبت ملی مهم است، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۲۰ اثر ناملموس خراسان شمالی شامل مکان ها، رویدادها و اقدامات پاسدارانه در فهرست ملی ثبت شده است.

 

۷۴۳ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این تعداد؛ ۵۲۳ اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس، ۲۵ اثر منقول تاریخی و ۳۲ پرونده میراث ناملموس نیز با به‌صورت مشترک در حیطه خراسان ثبت شده است.

 

استان خراسان شمالی هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد.

 

کد خبر 1242494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha