سیره حضرت زهرا(س) بهترین الگوی بصیرت افزایی و جهاد تبیین است

نویسنده کتاب«فاطمه علی است» تصریح کرد: سیره نورانی حضرت زهرا(س) بهترین الگوی بصیرت افزایی و جهاد تبیین است.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه(س) به عنوان یک فعال اجتماعی و فرهنگی در چند برهه ی خاص نقش آفرینی مشهود و بسیار مؤثری در زندگی شان داشتند از جمله در مقابله با شبهه و جهل در جامعه آن زمان با این تفاوت که نقش ایشان در مکه با مدینه متفاوت است، چرا که در مکه ایشان بیشتر با جهل مبارزه می کنند و در آن جا نهضت علم آموزی را دنبال می کردند اما در مدینه چون بعد از تشکیل حکومت اسلامی جریان نفاق شکل می گیرد، لذا در کنار بحث علم آموزی، به شبهات نیز پاسخ داده و در حلقه زنان دست به روشنگری و کنشگری می زنند.

 

نویسنده کتاب«فاطمه علی است» افزود: بصیرت افزایی نسبت به جریان نفاق الگویی است که حضرت صدیقه (س) به ما معرفی می کنند و باید مؤلفه های این مجاهدت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به درستی تبیین و تشریح شود، به خصوص بعد از پیامبر اکرم(ص) که این مبارزه حضرت از جمله گریه سیاسی ایشان بسیار معنادار است.

 

وی همچنین گفت: روضه خوانی و عزاداری ایشان در مدینه که بعد از اعتراض زنان این شهر بر سر مزار حضرت حمزه(ع) در اُحد ادامه پیدا می کند نیز در همین راستا تفسیر می شود چرا که به این واسطه به دنبال بیان حقایق و روشنگری بودند، کما این که خطبه حضرت در مسجدالنبی(ص) نیز با همین هدف صورت گرفته است.

 

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: زهرای مرضیه(س) در یکی از بیانات خویش در باب ضرورت دفاع از ولایت می فرمایند که مثل امام همچون مثل کعبه است که مردم باید به سمت آن بروند و نه برعکس. این نشان می دهد که چرا حضرت در اوج مظلومیت تمام قامت به دفاع از ولی خدا پرداختند و در نهایت در این راه به شهادت رسیدند.

 

وی گفت: در واقع سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) بهترین الگوی بصیرت افزایی و جهاد تبیین برای همه ماست، ضمن آن که باید به همه ابعاد و ساحت های زندگی ایشان توجه کرد. نویسنده کتاب"فاطمه علی است" بیان داشت: این که بنده در این کتاب بحث سبک زندگی را دنبال کرده ام به این خاطر است که سبک زندگی در واقع زیرین ترین و کلیدی ترین مباحث مرتبط با انسان و جامعه است که اگر این ها بر اساس کلام و زندگی نورانی اهل بیت(ع) به درستی تبیین و تشریح شود بسیاری از مشکلات ما مرتفع می شود.

کد خبر 1242744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha