مرواربافی ملایر هنری ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی  است

 ضرغامی گفت: مرواربافی ملایر هنری ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی است و زمینه کار در این حوزه زمینه بسیار خوبو این هنر جز افتخارات ملایر است.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر عزت الله ضرغامی امروز پنجشنبه 8 دی ماه در شورای اداری ملایر با بیان اینکه علت عدم رونق بسیاری از حوزه های صنایع دستی و به فراموشی سپرده شدن آنها، غیر کاربردی بودن این صنایع است، اظهار کرد : کاری که هنرمندان مبلمان منبت در ملایر انجام می دهند، بدلیل کاربردی بودن آن مورد توجه  است.

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره به ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر خطاب به هنرمندان این صنعت افزود: بخش زیادی از ۲۹۹ رشته صنایع دستی ضمن همه ارزش های هنری، جنبه تزیینی و برخی از این هنرها جنبه ویترینی داشته و تنها حفظ هنر ارزشمند یک هنرمند است اما در زندگی مردم و دنیای مصرف مردم حضور ندارد.

 

 وی  مرواربافی را هنری ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی برشمرد و گفت: زمینه کار در این حوزه زمینه بسیار خوبی است و این هنر جز افتخارات ملایر است.

وی با اشاره به اینکه  وحدت و همدلی  مسئولان ملایر بسیار خوب و نعمتی بزرگ است گفت :  این شهرستان زمینه و ظرفیت فراوانی دارد و مینی ورلد به تنهایی می تواند یک جاذبه توریستی باشد که مینی ولرد یکی از ایده های مهم  وزارت خانه  است  که در ملایر عملیاتی شده است.

وی به جاذبه های گردشگری این شهرستان بدلیل وجود هنرهایی چون  مبلمان منبت، مروار اشاره کرد و افزود : این توانمندی ها،  می‌تواند جاذبه های گردشگری بسیاری ایجاد کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دعوت کرد تا در این شهرستان سرمایه گذاری کنند  چرا که  این شهرستان آینده و جایگاه ویژه ای دارد و می تواند قطب بزرگ گردشگری کشور باشد.

ضرغامی با بیان اینکه بی توجهی به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم یکی از کم کاری ها در این حوزه است، تصریح کرد: عزاداری ها در سطح بالایی برگزار می شود  اما مردم به شادی، تنوع و سرگرمی هم نیاز دارند.

وی در ادامه افزود :رشته های صنایع دستی از پیمان سپاری ارزی معاف می شوند در هئیت دولت مصوب شد که هنرمندان رشته های صنایع دستی از پیمان سپاری بارزی معاف شوند   که در صورتیکه در مجلس رای بیاورد، می تواند در رونق صادرات و تولید موثر باشد.

ضرغامی با تاکید بر اهمیت کاربردی بودن صنایع دستی، به هنرمندان صنعت مبلمان منبت توصیه کرد تنوع طراحی ها را بالا ببرند و کاربری تر کار کننددر حوزه دانش بنیان نیاز به تحول داریم خواستار استفاده از طرح های جدید و نوآورانه، بسنده نکردن به طرح های قدیمی، حمایت از زوج‌های جوان و افراد کم بضاعت در بحث خرید مبلمان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای طرح های جدید و سبک و قابل حمل بودن مبلمان شد.

 ایجاد بازارچه های دایمی برای حمایت از صنایع دستی

وی ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت را یکی از برنامه های وزارت خانه برشمرد و یادآور شد: این بازارچه ها زمینه برای معرفی و فروش ملی و جهانی صنایع دستی و مبلمان منبت ملایر را فراهم می‌کند

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی از احیای ۲۰ رشته هنری که بدلیل غیر کاربردی بودن به فراموشی سپرده شده  بوخبر داد و گفت: مبلمان منبت ملایر کاربردی است و مردم به آن نیاز دارند؛ هم زیبایی و هم هنر است و هم مبلمان بعنوان یک نیاز طبیعی مردم در همه جای کشور و دنیا اثر ارزشمند است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه حلقه تولید، فروش و مصرف کاملا در مبلمان منبت ملایر قابل مشاهده است، تصریح کرد : این کار بسیار ارزشمندی است و من به همه هنرمندان در حوزه مبلمان و منبت و همه رشته های صنایع دستی در ملایر ادای احترام می کنم.

 ملایر شهری با سابقه تاریخی و 360 اثر

 در ادامه سلمان اسماعیلی نیز اظهار کرد : ملایر شهری با یک سابقه تاریخی است که چه قبل از تاریخ و چه در دروان تاریخ اسلامی این سرزمین بزرگ بر ایران پهناور یک نقطه کاملا درخشان و نورانی دارد.

 

فرماندار ملایر  با بیان اینکه آثار تاریخی و آنچه در ملایر کشف شده در تمام دوران های تاریخی ریشه دارد افزودما از دوران نوسنگی در ملایر اکتشافات و آثار تاریخی داریم  که نمونه آن ارگ تاریخی نوشیجان است که به دوران مادها برمی‌گرددو شهر زیر زمینی سامن مربوط به دوره اشکانی است

اسماعیلی تصريح کرد :تا به امروز ۳۶۰ اثر تاریخی معادل ۱۹ درصد استان همداندر ملایر کشف و ثبت  شده  وافتخار داریم در بین معدود شهرهای جهانی در ایران هستیم که دو نشان جهانی  شامل منبت و انگور  را داریم.

 وی از وجود 12 هزار و ۳۰۰ هنرمند در عرصه های مختلف در ملایر خبر داد و گفت :این هنرها با دستان اعجاز آفرین هنرمندانی خلق شده که به این زیبایی توانستند خلق آثار کرده و نام ملایر را بر بلندای جهان ثبت و ضبط کنند.

 فرماندار ملایر اضافه کرد :۱۳ اثر ناملموس نیز به نام ملایر ثبت شده است که مهمترین آن هنر مروار بافی ملایر است و مجموع این ظرفیت های انسانی، تاریخی و طبیعی ملایر را در یک نقطه پرش قرار داده تا بتوانیم اشتغال و  درآمدزایی ایجاد کنیم و  در راستای اجرای بهتر تدابیر و وزارت خانه گام برداریم و ملایر را به عنوان نقطه ای درخشان در جهان معرفی کنیم. 

هنرمندان ملایر کالاهایی در طراز جهانی تولید می‌کنند.

در ادامه هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر میراث فرهنگی اظهار کرد :باید  

بعد از این سفر جلسه ای با شما داشته باشیم تا بتوانیم در خصوص استفاده بهتر از ظرفیت های ملایر  در حوزه‌های ساختاری و زیر ساختی بحث شود.

وی افزود :هنرمندانی در ملایر داریم که کالاهای طراز جهانی تولید می کنندو افرادی که می توانند تراشه ی چوبی را ایجاد کنند.

بیگی نژاد تصريح کرد :برای ارتباط با بازارهای جهانی برای معرفی هنر ها و فروش  بستری می خواهیم جلسه ویژه ای شکل بگیرد تا بتوانیم ارتباطات فرهنگی از کانال صادرات شکل بگیرد و تولید ثروت کنیم..

احد آزاد خواه نیز سفر وزیر میراث فرهنگی به ملایر را نقطه امیدی برای مردم این شهرستان دانست و اظهار کرد: برای ما مهم است مدیران ملی با سفر به ملایر برای دیدن ظرفیت های این شهرستان، برای پویا سازی این ظرفیت ها برنامه ریزی کنند..

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود برای صنعت مبلمان که خون دل خوردیم تا ثبت ملی شد و کمتر از یکسال و نیم این نشان نشان جهانی شد و امروز ملایر جهان شهری در حوزه مبلمان منبت است ، غیرت جوانان ملایری و زن و مرد ملایری بالای ۶ هزار کارگاه الان فعال هستند و باعث شده این الم پابرجا بماند و  امروز جز معدود شهرهایی هستیم که تسهیلات تبصره ۱۶ تمام شد و با توجه به اینکه متقاضی داشته و پرداخت شده بیمه صنعت گران را پیگیری کنید.

همچنین با حضور وزير میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از قالیچه اصیل ملایر رونمایی شد.

این قالیچه جوزان از سازمان یونسکو مهر اصالت و نشان ملی دریافت کرده است، این قالیچه در کارگاه جوزان پیچ با پشم دست ریس و با رنگ کاملا گیاهی توسط اشرف چگینی جوزانی طی یکسال بافته شده است. رنگ رز این اثر هنری اسماعیلی حسینی و طراح آن محمد حسینی نصب است.

کد خبر 1243107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha