واکاوی ابعاد فتنه ۸۸و اغتشاشات اخیر کشور ضرورت دارد|گفتگو منطقی جلوی ذبح حقیقت را می گیرد

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: اگر در تبیین زوایای فتنه ۸۸کوتاهی نمی شد امروز این فتنه هارا شاهد نبودیم اگر سال ۸۸فتنه را درست کالبدشکافی می کردیم و تغذیه بصیرتی درستی ارائه می شد امروز از ضریب امنیت و صیانت بالاتری برخوردار بودیم.

خبرگزاری شبستان-استان مازندران؛

حماسه تاریخی نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ برخاسته از بصیرت مردم، جدایی از عوامزدگی، میثاق با ولایت و روشن بینی حرکت در راه اسلام است.و این روز یک روز متمایز و ماندگار در تاریخ معاصر ایران اسلامی گردید چرا که قدرت خدا در راه متعلق به امیرالمومنین علی(ع) و انبیاء الهی، در حماسه این روز دیده شد.

 

چهارده سال گذشته در شرایط سخت که تشخیص انتخاب درست برای مردم، دشوار بود در نهم دی ماه، حماسه ای رقم خورد و مردم با نگاه بصیرتی، پای کار آمدند تا یک بار دیگر از ارزش ها و اعتقادات خود، دفاع کنند.و جامعه اسلامی که دچار تلاطم شده بود را به ساحل امن برسانند.

 


 اغتشاشات اخیر در کشور نیز بار دیگر چهره پلید و دست پنهان استکبار و ضد انقلاب عیان شد و پرده از توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی برداشته شد و مردم بیشتر نسبت به حقایق آشنا شدند. و به جزء عده ای فریب خورده که هیزم آتش فتنه شدند باقی ملت ایران با وجود برخی نارضایتی ها از عملکرد برخی مسئولین ناکارآمد و اوضاع  بد بازار و گرانی سرسام آور اقلام ضروری زندگی و... صف خود رااز آشوبگران جدا کردند. که مسئولین باید قدردان این بصیرت ملت ایران که تاکنون در عرصه های مختلف پشت انقلاب اسلامی را خالی نکردند باشند.
 

در آستانه نهم دی، روز «بصیرت و میثاق با ولایت» برای تبیین ابعاد فتنه های استکبار و ضرورت تداوم بصیرت و آگاهی از توطئه افکنی های دشمنان انقلاب پای صحبت های حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری نشستیم که از نظرتان می گذرد:

 

چه تفاوتی بین اغتشاشات ۹دی ۸۸ با اتفاقات اخیر کشور وجود دارد؟

ما از یک نظر مشاهده می کنیم اغتشاشات سال ۸۸با اغتشاشات اخیر کشور بسیار رو به ضعف و افول است. سال ۸۸ در ابتدا توانستند حداقل یک میلیون آدم به کف خیابان بیاورند اما این اغتشاشات اخیر خیلی کمتر از این مقدار را هم نتوانستند با خود همراه کنند و  این نشان از بصیرت ملت ایران اسلامی دارد که به تدریج جایی برای فتنه ها و فتنه گران نمی ماند و بازار این ها کم رونق می شود.

تفاوت دیگر این اغتشاشات با اغتشاشات سال ۸۸این که خشونت هایی که به صورت کور درحال وقوع است آنج این خشونت ها به این شمل نبود اما در اوایل انقلاب شبیه این خشونت ها و حتی بدتر این این خشونت ها را مشاهده کره بودیم.

فتنه ۸۸خشونت های کلامی و سیاسی بود اما قتل و جنایت را شاهد نبودیم که در حوادث اخیر متاسفانه بسیار خشن و با قساوت قلب ورود کردند.

 

تا چه اندازه با تببین زوایای مختلف ۹ دی ۸۸ می‌توان از بحران‌های موجود و احتمالی جلوگیری کرد؟

چون در تبیین زوایای فتنه ۸۸کوتاهی کردیم این فتنه ها امروز شاهدیم اگر سال ۸۸فتنه را درست کالبدشکافی می کردیم و تغذیه بصیرتی درستی ارائه می شد امروز از ضریب صیانت بالاتری برخوردار بودیم.

تنها چند لیدر را پای میز مصاحبه آوردند اما کاملا پشت پرده فتنه  ۸۸واکلوی و تشریح نشد. همان افرادی که اجازه ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی دانش آموزان و دانشگاهیان را نمی دهند جلوی تشریح و تبیین ابعاد فتنه ۸۸را گرفتند. باید ماهیت فتنه تشریح و بصیرت افزایی شود.

 

آیا ۹ دی ۱۴۰۱ فرصت خوبی نیست تا با زبان نسل جدید با آنها گفت‌وگو و شبهات‌شان پاسخ داده شود؟

پاسخگویی به شبهات نیاز به ۹دی ندارد باید جهاد تبیین همیشه در دستور کار همگان به ویژه مسئولین باشد. آگاهان سیاسی و دینی باید در محافل، مساجد، مدارس و ... شبهه شناسی و شبه زدایی نمایند. به صورت نمادین در ۹دی نیز باید برنامه داشته باشیم اما در طول سال جریان آزاداندیشی باید در جامعه ساری و جاری باشد.

 

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و مساجد می‌تواند محفلی برای تبیین زوایای دقیق اتفاقات اخیر کشور باشد؟

یقینا اگر کرسی های آزاد اندیشی بدور از فضای جدال، نزاع و تنش و عدم رعایت ادب و اوصل و موازین اخلاقی و در فضایی با فکر، تعقل، منطق و اخلاق برگزار شود حتما جلوی ذبح حقیقت گرفته خواهد شد.

 

باتوجه به فاصله کوتاه بین ۹ دی و سالگرد شهادت شهید سلیمانی، نخبگان جامعه و اساتید حوزه و دانشگاه آیا می‌توانند از این زمان مقتضی برای بیان اندیشه‌های شهید سلیمانی د‌ر مواجه با نسل جوان بهره ببرند؟

با توجه به سیره عملی و نظری سردار شهید قاسم سلیمانی که از این شهید والامقام به عنوان عمار انقلاب یاد می شود باید هفته بصیرت عماری برای تبیین اهداف اغتشاشات برون مرزی در عراق، سوریه، لبنان،‌افغانستان و... و زحمات جبهه مقاومت و سردار شهید قاسم سلیمانی داشته باشیم.رسانه ها،‌به ویژه صدا و سیما و فضای مجازی باید در راستای جریان سازی در حوزه بصیرت افزایی بسیج شوند.

کد خبر 1243139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha