نظام جمهوری اسلامی نباید تاوان بی‌تدبیری برخی مسئولین کشور را بدهد

توکلی با بیان اینکه نهادها بویژه دستگاه های فرهنگی و رسانه ای باید جریان سازی پاسخگویی به شبهات و روشنگری مسائل و دغدغه های مردم بویژه جوانان و نوجوانان کشور را در اولویت کاری قرار دهند، گفت: نظام نباید تاوان بی‌تفاوتی یک مسئول بی‌تدبیر را بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان تهران، محمدامین نجفیان:

 

۹ دی سال ۱۳۸۸ روزی بود که مردم برای حفظ ایران، اسلام و ولایت فقیه به صورت خودجوش به میدان آمدند و یک روز تاریخی را در جمهوری اسلامی رقم زدند.
در طول چهل و اندی سالی که از تشکیل نظام اسلامی گذشته است این مردم بودند که پای نظام تمام قد ایستادگی کردند وفتنه ها را یکی پشت هم از بین بردند.
در حالی که در این چهل سال کم نبودند مسئولینی که از اهداف نظام فاصله گرفتند و خود عامل ایجاد فتنه شدند.

در راستای شناخت ابعاد قیام تاریخی مردم در ۹ دی ۸۸ با مهرداد توکلی پژوهشگر و فعال رسانه‌ای به گفت و گو نشستیم که می توانید شرح آن را در ذیل بخوانید.

 

چه تفاوتی بین اغتشاشات ۹دی ۸۸ با اتفاقات اخیر کشور وجود دارد؟ 

در همه موارد گذشته در فضای شهری واقعی، حوادثی در سطوح مختلف رخ می‌داد که فضای سایبری و رسانه‌ها ناظر به مبحث پیش رو با آن، ماجرا و اتفاق را روایت می‌کردند اما در فضای اعتراضی مبتنی بر اغتشاشات اخیر روایت رسانه‌ها آن چیزی بود که به اصلیت ماجرا نزدیک بود و در خارج از فضا در بیرون برای آن واقعیت مرتبط با فضا ساخته می‌شد.
 

در تمام موارد مشابه قبلی نقش و جایگاه رسانه‌ها صرفا اطلاع‌رسانی و در موارد جدی‌تر نقش ترغیب و تهییج را داشتند و اما این‌بار نقش روایتگری و تصویرسازی را هدایت کردند. 

اعتراضات اخیر بیشتر مبتنی بر هدایت گری رسانه ها بود که نقش سلبریتی ها و رسانه های معاند برای سوق دادن به سمت اغتشاش پر رنگ و قابل تامل بود.


تا چه اندازه با تببین زوایای مختلف ۹ دی ۸۸ می‌توان از بحران‌های موجود و احتمالی جلوگیری کرد؟

انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی در نقطه عطف قرار دارد این به معنای تاثیر نظام اسلام در تبیین و روشنگری به سوی تمدن نوین اسلامی است. 

روشنگری، تبیین و شفاف سازی ماهیت ساختاری و محتوایی دشمنان نظام اسلامی برای مردم بویژه جوانان و نوجوانان و دلایل اقتدار و ایستادگی و مقاومت در برابر نظام سلطه و فلسفه نظام قدرتی استکبار امر واجب، حتمی ضروری است. 

تبیین جایگاه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و تقویت تاکید بر هویت و وحدت  ملی و تمهیدات اسلاسی برای شناسایی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و زیرساختها برای حضور در میادین فرهنگی و عرصه های اجتماعی و سیاسی مورد نیاز، از اولویت دار ترین هاست.

 

آیا ۹ دی ۱۴۰۱ فرصت خوبی نیست تا با زبان نسل جدید با آنها گفت‌وگو و شبهات‌شان پاسخ داده شود؟

جهاد برای تبیین و روشنگری وظیفه ساختاری مسئولین و نخبگان و مردم ایران اسلامی است.  مسیولین باید در راستای روشنگری پذیرای پاسخگویی و شفاف سازی مسائل مختلف کشور باشند.

عدم پاسخگویی مسئولان ضربه به نظام جمهوری اسلامی را منجر می‌شود لذا نظام جمهوری اسلامی نباید تاوان بی تفاوتی و بی کفایتی مسئول بی تدبیر را بدهد. 

نهادها بویژه دستگاه های فرهنگی و رسانه ای باید جریان سازی پاسخگویی به شبهات و روشنگری مسائل و دغدغه های مردم بویژه جوانان و نوجوانان کشور را در اولویت کاری قرار دهند.

 

 برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و مساجد به چه شکلی می‌تواند محفلی برای تبیین زوایای دقیق اتفاقات اخیر کشور باشد؟
 

برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مساجد و مدارس با محوریت آموزش نحوه درست مطالبه‌گری توسط نخبگان و عموم مردم باید جزو برنامه ها و دستورالعمل های نهادهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی باشد. 

در گذشته مساجد مهمترین مکان برای وحدت،  همدلی و تصمیم گیری ها بود لذا هویت اجتماعی و فرهنگی گذشته مساجد و همچنین دانشگاه ها با تاکید بر جهادتبیین باید احیا شود. 

برگزاری کرسی ها و نشست های آزاداندیشی با حضور مسئولان مرتبط در دانشگاه ها و همچنین در مساجد به همراه پاسخگویی به دغدغه های  مردم مبتنی بر اتفاقات اخیر کشور باید در دستور کار دولت باشد. 

متاسفانه رسانه های خارجی و حتی برخی رسانه های داخلی به اتفاقات اخیر به دروغ دامن زدند و چون روایت اولی بودند، روایت دروغ پردازی مانند پروژه کشته سازی را با عملیات روانی ساختارمند بین اذهان عموم ریل گزاری کردند لذا نیازمند حضور جدی برای تبیین و روشنگری صحیح و درست و به مقع هستیم.

کد خبر 1243291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha