تقویت ارتباط  روحانیون با نسل جوان خنثی کننده توطئه های دشمنان است

روحانی جهاد گر خرم آبادی با اشاره به اینکه ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است، گفت: ارتباط مستمرروحانیت باجوانان ونوجوانان، بصیرت افزایی وتوانمندسازی مهم ترین بستر خنثی شدن توطئه های دشمنان است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛

حجت‌الاسلام میثم میریان، طلبه جوانی است که با استقرار در منطقه محرومی در شهرستان خرم آباد به صورت جهادی در راستای توانمند سازی فرهنگی، اقتصادی و فقرزدایی تلاش می کند.

 

حجت الاسلام میریان در حوزه های علمیه کسب تحصیل کرده و همزمان با تلاش برای کسب درجات عالیه در علوم فقهی  فعالیت‌های تبلیغی‌اش را در مساجد دنبال می کند.

 

وی به عنوان مدیرکانون فرهنگی هنری طوبی مسجد امام علی(ع) در محله اسد آبادی خرم آباد مشغول به خدمت است و فعالیت های ویژه این روحانی جوان در جذب جوانان و فعال شدن مسجد، مورد حمایت مردم محله قرار دارد.

 

او می گوید این روزها دشمنان اسلام و مسلمانان با بهره گیری از ظرفیت های چون فضای مجازی و رسانه به جنگ اعتقاد مردم آمده اند و احیای فعالیت های مسجد محور مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است.

 

وی ادامه داد: در مسجد تلاش می شود با تهیه بانک اطلاعات از نیازمندان و همچنین شناسایی آسیب ها و مشکلات با برنامه ریزی در راستای رفع مشکلات و کمک به نیازمندان اقدام شود.

 

حجت الاسلام میریان ادامه داد: در دیگر گام با جذب مشاکرت خیرین و افراد توانمند نسبت به اشتغالزایی و توانمند سازی این افراد و کمک های موردی و مستمر از برخی نیازمندان اقدام می شود.

 

این طلبه جوان در فضای فرهنگی هم با شناسایی نقاط ضعف و قوت برای تقویت فرهنگ عمومی و فرهنگ دینی در محله تلاش می کند.

 

 

وی می گوید در راستای تقویت فعالیت های مسجد محور در محله برنامه های مستمر به صورت روزانه در عرصه فرهنگی مسجد برگزار می شود و در قالب های مختلف برای جذب اقشار مختلف به مساجد اقدام می شود.

 

از شاخص های فعالیت های مسجد محور مردمی بودن است و این روحانی جوان این است که بدون هیچ حمایت دولتی و نهادی، تنها با کمک‌های مردمی و خیرین کارهایش را پیش می‌برد.

 

_اهمیت وحدت حوزه ودانشگاه را بفرمایید؟

 

حجت الاسلام و المسلیمن  میثم میریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: باتوجه به این نکته که درسالهای اخیرفعالیت های بسیار خوبی دراین راستا انجام شده ازجمله تدریس اساتید حوزه دردانشگاه وبالعکس، بازدیدحوزویان ازدانشگاه وبالعکس، برگزاری مسابقات علمی پژوهشی ورزشی و... درسطح حوزه ودانشگاه ازجمله جشنواره علامه حلی و... اما باید گفت این تعامل هنوزبه تکامل نرسیده وجای کاربسیارزیادی دارد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری طوبی خرم آباد با بیان اینکه وحدت حوزه ودانشگاه نبایددرحد شعارباشد، افزود: تقویت تعامل این دو ارگان بستر تقویت فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی جامعه است و فعالیت های شاخص بسیارزیادی رامی توانند باهم به عرصه ی اجرا بگذارند.

 

وی ادامه داد: معتقدم اگرتقوای حوزوی به دانشگاه وعلم دانشگاهی به حوزه منتقل شود بسیارکارسازخواهد بود وبسیاری از مشکلات جامعه ومشکلات اجتماعی حل خواهد شد.

 

حجت الاسلام میریان ادامه داد: بعنوان مثال دربحث حجاب وتربیت نیروی انقلابی ورفع شبهات حوزه علمیه می تواند بسیارخوب دردانشگاه کارشود وازطرفی اکثرطلاب درزمینه زبان خارجه که یک ابزاربسیارارزشمندبرای تبلیغ درخارج از کشوراست مشکل دارند که این دونهاد دراین زمینه ها می توانند به خوبی ودرکنارهم ایفای نفش کنند.

 

این روحانی جهادگر خاطرنشان کرد: البته این فقط یک پیشنهاد ویک مثال بود وصد البته که اساتید ومسئولین اموربهتروبیشتری رامی توانند اجرایی کنند.

 

 

_ اهمیت مردمی بودن روحانیت؟

 

وی با اشاره به اینکه اهمیت مردمی بودن روحانیت خیلی زیاد است، افزود:  سالهاست دربین مردم به امرتبلیغ مشغول هستم و به خوبی درک می کنم والبته خیلی وقت ها اززبان خود مردم می شنوم که اگرطلبه ای هرچند با سطح علمی پایین دربین مردم باشد وکارهایش رنگ وبوی مردمی داشته باشد مردم بیشتربا او انس بگیرند.

 

حجت الاسلام میریان ادامه داد:  روحانی مردمی بیشتر مورد اعتماد مردم است و مردم او را امین خود می دانند.

 

وی با بیان اینکه این روحانی محبوب وموردتکریم مردم است تایک طلبه سطح بالایی که علمش به حال مردم سودی نداشته باشد، اذعان داشت: درقرآن کریم هم اشاره شده که رسول الله صلی الله علیه وآله به مردم فرمودند((انی بشرمثلکم))من ازخودشماهستم که این امربه خوبی می رساندحتی پیامبرخداهم مردمی بوده اند.

 

حجت الاسلام میریان با اشاره به اهمیت مردمی بود و در کنار مردم بودن روحانیت، افزود: درطول سال های تاریخ کشورمان علی الخصوص اززمان انقلاب تابحال وهمچنین اتفاقاتی که درکشورهای دیگررخ می دهد کاملابه وضوح مشخص است که هروقت مردم ازروحانیت وبالعکس دورشده اندوضع کشوروجامعه به هم ریخته واثرات مخرب آن رابارها دیده ایم.

 

از احساس خود هنگام پوشیدن لباس طلبگی بفرمایید؟

 

وی افزود: احساسی که هنگام پوشیدن لباس طلبگی که لباس پیغمبرخداصلی الله علیه وآله می باشد دارم احساسی غیرقابل وصف است.

 

حجت الاسلام میریان خاطرنشان کرد: یکی ازدلایل وآرزوهایی که بنده به همین خاطرآن وارد حوزه شدم پوشیدن همین لباس روحانیت بود چرا که این لباس دلیل اعتماد مردم به روحانیت و نشان افتخاری برای روحانیون است.

 

وی با بیان اینکه عمامه تاج افتخاری است که حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف به ماتوفیق پوشیدن آن راداده است، ان شاءالله کفن ما نیزخواهدبود، ادامه داد: هرکس این طرز تفکر را نسبت به این لباس داشته باشدسعادتمندخواهد شد.

 

 

_ با توجه به توطئه های دشمنان و استفاده از ابزار فضای مجازی برای تضعیف ارزش های دینی و انقلابی، وظیفه روحانیون و مساجد در این برهه زمانی را بفرمایید؟

 

حجت الاسلام میریان افزود: باتوجه به سوالی که پرسیدیددررابطه باتوطئه های دشمنان بنده چندنظردارم: (واعدوالهم ماستطعتم من قوه)) در گام نخست باید ازهرابزاری که آنها ازآن استفاده می کنند ما نیزبه احسن وجه استفاده کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در گام دیگر باید ارتباط مستمرروحانیت باجوانان ونوجوانان ونونهالان وتقویت نسل جوان وتوانمندسازی آنهادرزمینه سوادرسانه ای ورفع شبهات حفظ شود.

 

حجت الاسلام میریان اشاره به اینکه ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است، گفت: ارتباط مستمرروحانیت باجوانان ونوجوانان، بصیرت افزایی وتوانمندسازی آنهادرزمینه سوادرسانه ای ورفع شبهات مهم ترین بستر خنثی شدن توطئه های دشمنان است.

 

این روحانی جوان و جهادگر ادامه داد: برنامه ریزی اوقات فراغت به کامل ترین وجه قبل از اینکه دشمن برنامه اوقات فراغت رابه جای مابه آنهابرساندطوری که اگردشمن بعدازمابه آنهاشبهه ای واردکردیاقصدسوءی داشت برایشان قابل قبول نباشد.

 

وی اذعان داشت: تشویق وترغیب نونهالان به فعالیت درمسجدباهرابزاری، دادن مسئولیت به این نسل درمسجدوکانونهای فرهنگی وپایگاههای بسیج، دادن حس باشخصیت بودن ومهم بودن درمجموعه مسجدوجامعه وتوانمندسازی آنهادرزمینه های مختلف اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و.... از دیگر گام ها در راستای تقویت جذب جوانان به مساجد است.

 

_با توجه به محرومیت محله اسدآبادی خرم آباد، فعالیت های شما در عرصه محرومیت زدایی و دستگیری از نیازمندان را بفرمایید؟

 

حجت الاسلام میریان افزبا اشاره به فعالیت در راستای محرومیت زدایی محله اسدآبادی(البته به صورت سربسته)، ادامه داد: شناسایی افرادمستحق کمک وساماندهی آنها که دراین زمینه بامؤسسه افلاک اندیشان آینده سبزکه دفترتسهیلگری هم هست تعامل داشته ایم.

وی ادامه داد: استفاده ازپتانسیل ارگان ها و رایزنی باادارات مختلف ازجمله؛کمیته امداد،دفترامام جمعه، ارشاد،کانونهای فرهنگی مساجد،اداره کار، هیئت فوتبال استان وشهرستان، دفترنمایندگان مردم خرم آباد درمجلس شورای اسلامی و... از جمله کارهایی است که با مشارکت فعالان مسجد و کانون در محله محروم اسد آبادی خرم آباد برگزار می شود.

این روحانی جهادگر اذعان داشت: پخش بسته های کمک معیشتی بااستفاده از ظرفیت خیرین دربین نیازمندان؛ برنامه های مذهبی بامهمان کردن مردم سرسفره ی اهل بیت علیهم السلام مثل دعای ندبهو کمک به افرادی که دچاربیماری بوده اندازلحاظ مالی وتقبل هزینه های دکترآنهابااستفاده ازظرفیت خیرین از دیگر برنامه هایی است که در این منطقه اجرایی می شود.

وی افزود: تهیه بخاری برای خانواده های نیازمند، سالن ورزشی رایگان برای جوانان ونوجوانان ونونهالان، اهدای جایزه به مکبرین وفعالان مسجدی،اردوهای قم وجمکران ومشهدوبه زودی ان شاءالله کربلا و اهدای لباس به نیازمندان از دیگر برنامه هایی است با مشارکت کانون فرهنگی هنری مسجد، فعلان مسجد و خیران برگزار می شود.

حجت الاسلام میریان ادامه داد: تامین رهن منزل سیده ومادری که صاحب خانه اش اورا ازخانه بیرون کرده بودووسایلش درکوچه خیابان بودواسباب کشی وانتقال وی به منزل جدیدش واشتغال زایی ((قالی بافی))  از دیگر فعالیت های مسجد محور است که با مشارکت مردم برگزار می شود.

_آنچه در خصوص مساجد و فعالیت در مساجد باید مورد توجه قرار گیرد؟

این روحانی جهادگر ادامه داد: متاسفانه درزمینه توجه به مساجدعزم کافی ازطرف مسئولین مشاهده نشده و امیدواریم درآینده ای نزدیک این مشکل برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادبنده این است که اگریک بودجه فرهنگی هرچندکم برای مسجدازطرف ادارات مختلف مثل سازمان تبلیغات، ارشاد، کانونهای فرهنگی مساجدو..... تعیین شودکه امام جماعت مسجدبتواندبی دغدغه مالی تمرکزش راروی کارفرهنگی بگذاردبسیارزیاددرزمینه های فرهنگی واجتماعی جلوخواهیم افتاد.

_بعد از فارغ التحصیلی چگونه فعالیت کاری خود را آغاز کردید،آیاد توصیه های از اساتید را به یاد دارید در مورد ورود به جامعه آن را سرلوحه کار خود قرار داده باشید؟

توصیه یکی ازاساتیدحوزوی ام این بودکه درامرتبلیغ هیچ وقت همه عمرت یکجا نمان وهرچندسال یکبارمحل تبلیغ وزندگی راعوض کن تا افرادبیشتری ازتوبهره ببرند ودایره تبلیغ برایت گسترده ترشود.

 

برگزاری برنامه های چون، دلنوشته بمناسبت شهادت شهدای شاهچراغ درمسجد، تبلیغ در مدارس وبرگزاری نمازجماعت،اهدای جایزه به دانش آموزان برتر، شرکت درنمازجمعه بابچه های مسجدومدرسه شاهد، دیداربافرمانده سپاه ، شرکت دردوره های آموزش نظامی آفندی وپدافندی وسوادرسانه، تشکیل تیم فوتبال وشرکت در مسابقات لیگ استان دررده نوجوانان، جوانان وامید از دیگر فعالیت های این روحانی جوان خرم آبادی است.

 

به همت این روحانی جوان مدرسه فوتبال آراد تشکیل شده است که همگی شرکت کنندگان دراین تیم ازبین افرادبی بضاعت وکم بضاعت هستند.

کد خبر 1243492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha