علامه مصباح برای نقش هویت ساز علوم انسانی طرح های زیادی ارائه کرد

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: اگر علامه نیم قرن عمر خود را در این عرصه گذاشتند برای ارائه طرح هایی در راستای تبیین نقش فرهنگ ساز و هویت ساز علوم انسانی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «رجبی» در دومین کنگره بین المللی آیت الله مصباح یزدی با عنوان استاد فکر که با حضور رییس جمهور و آیت الله جنتی برگزار شد، گفت: آیت الله مصباح یزدی نیم قرن در عرصه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی تلاش کردند و شاگردان زیادی در این عرصه پرورش دادند.

 

رییس موسسه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: جریان سازی و امتداد اندیشه های علوم انسانی در عرصه اجتماعی جامعه از دیگر اقداماتی بوده است که توسط علامه مصباح یزدی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چه عواملی باعث شد تا آیت الله مصباح عمر خود را در این میر به کار گیرند، افزود: یکی از ویژگی های علامه مصباح یزدی این بود که هر کاری را که آغاز می کرد می کوشید تا یک کار همه جانبه انجام دهد، بنابراین به علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی صرفا در عرصه نظریه پردازی اکتفا نکرد بلکه به پیامدها و نتایج این عرصه نیز توجه داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: علوم انسانی فرهنگ ساز است و برخلاف سایر دسته های علوم این علوم انسانی است که می تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه مثال زد.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ به تعبیر رهبر معظم انقلاب مانند هوا است، خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند هوای سالم است هم برای زنده ماندن و هم برای هر نوع تلاشی و علوم انسانی فرهنگ ساز است.

 

وی با بیان اینکه علوم انسانی در کشورهای غربی دچار بحران شده است، گفت: غربی ها برای آنکه فرهنگ خود را وارد کشوری بکنند، ابتدا فرهنگ و هویت ملت ها را مورد تحقیر قرار می دهند و فرهنگ و هویت ملت ها را تخریب می کنند.

 

وی افزود: آیت الله مصباح با نهادسازی و تقویت شاگردان برجسته توانست ملت را از این توطئه مصون نگه دارد. علامه مصباح شاگردانی در عرصه های مختلف علوم انسانی تربیت کرد و آنها را به دانشگاه ها فرستاد.

 

وی با بیان اینکه علامه مصباح در برابر تهاجم فرهنگی برنامه های زیادی ارایه کرده است، ادامه داد: مجموعه معارف قرآن علامه مصباح اصول اساسی علوم انسانی را دربر دارد. همچنین مجموعه طرح هدایت را ساماندهی کردند تا این نظام فکری جامعه فرهیخته و دانشگاهی ما را تغذیه کند. طرحی که رهبر معظم انقلاب فرمودند هر قدر برای آن سرمایه گذاری کند، زیاد نیست و کم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: علامه مصباح یزدی تشخیص داد که این فرهنگی که برخاسته از علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی است در سطح جامعه نشر داده شود و به دانشگاهیان و حوزویان خلاصه نشود بلکه باید کل جامعه از این سرچشمه سیراب شوند، بنابراین طرح ولایت را طراحی کردند.

 

وی ادامه داد: اگر علامه نیم قرن عمر خود را در این عرصه گذاشتند برای ارائه طرح هایی در راستای تبیین نقش فرهنگ ساز و هویت ساز علوم انسانی بوده است و به خوبی شناخت زمان، نهادسازی و تقویت متفکر انجام دادند و همه اینها بیانگر استاد فکر بودن علامه در حوزه علوم انسانی اسلامی است و امروزه دهها شاگرد و محقق تربیت کرده است که به مبانی علوم انسانی هم در فلسفه علوم انسانی و هم فقه و سایر زمینه های علوم انسانی می پردازند و در این عرصه ها تحقیق می کنند چرا که به نظر علامه مصباح یزدی نقطه آغاز برای تولید علوم انسانی تدوین مبانی این علوم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی افزود: با بررسی داده ها از اغتشاشات اخیر این نکات به دست آمد که مشکل اساسی در این زمینه فرهنگ جامعه است. دشمن از فرهنگ جامعه بر بستر اقتصادی سوء استفاده کرد. وقتی توده جامعه و قشر وسیع جامعه ما که فرهنگ اصیل اسلامی در عمق جان شان وجود داشت به رغم تمام توطئه ها در برابر دشمن ایستادند و اگر فرهنگ جامعه متعالی باشد، جامعه در برابر دشمن می ایستد همان طور که در فتنه 88 به میدان آمد.

 

رییس موسسه امام خمینی (ره) افزود: علامه مصباح یزدی علاوه بر اینکه در سطح عموم از فرهنگ دینی صیانت کرد در برابر تهاجمات فرهنگی در زمان اصلاحات ایستاد و با روشنگری و جهاد تبیین نگذاشت آن موارد در جامعه نهادینه و بنیان های این فرهنگ غنی را مستحکم کرد.

 

کد خبر 1243508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha