سواد رسانه ای مهره مفقود  توسعه فضای مجازی

سیاست گذاری ارتقا سواد رسانه ای و دانش عمومی کار در فضای مهره حلقه توسعه این تکنولوژی بوده که فقدان آن آسیب زا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان‏، توسعه تکنولوژی و فناوری در هر عرصه ای پیش نیازهایی دارد تا علاوه بر ایجاد شناخت در بهره برداری صحیح،  فرصت های جدید در بهره برداری از امکانات شناخته و هم اینکه از آسیب ها جلوگیری شود.

فضای مجازی و دهکده جهانی اینترنت هم جز مهمترین تکنولوژی های نوین به شمار می رود که پیش نیاز‌ آن سواد اجتماعی و آگاهی بخشی بوده ولی متاسفانه در کشور ما فرهنگ سازی و سواد رسانه ای کمتر مورد توجه قرار گرفت و‌ همین موضوع منجر شد تا اینکه بسیاری از فرصت های این بستر در توسعه وفرهنگ و ارزش های ناب بی بهره بماند و از طرفی هم همین بی اطلاعی منجر به نگرانی ها و ناهنجاری هایی شده که مهره مفقود آموزش مورد توجه قرار گیرد این‌نگرانی رفع خواهد شد.

آموزش سواد رسانه ای  باید در بسته های مختلف سنی عرضه شود و متناسب با درک و دانش اولیه افراد توزیع و توسعه یابد.

 معرفی ظرفیت های فعال فضای مقوله دیگری لست تا اینکه کسب و کارهای اجتماعی و اقتصادی هم خود را پیدا کنند و فعالان تولید محتوا هم ارزش ها را نشر دهند.

 

دنیای حقیقی و واقعی فضای مجازی نیازمند شناخت

 

روزگاری بود که از فضای مجازی کمتر خبر بود و بعد از آن هم به یک فضای ناشناخته غیر حقیقی یاد می شد اما توسعه روز افزودن این بستر باعث شده این امکان یک فضای حقیقی واقعی باشد.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان‌اینکه فضای مجازی واقعی شده، گفت: این توسعه زیرساخت و‌اینکه در زندگی ها فراگیر شده، باید آموزش ها هم‌توسعه پیدا کند.

 

به گفته سرهنگ مصطفی مرتضوی، آموزش سواد رسانه ای نیازمند آموزش و شناخت بوده و بی سوادی در این عرصه آسیب هایی به همراه دارد.

به اعتقاد وی، ورود بی پروا به حوزه سایبر بدون دانش و مهارت علاوه بر اینکه زندگی مردم را مورد آسیب قرار داده ناهنجاری هایی را به همراه داشته است.

 

خیز ملایم نهادهای فرهنگی در آموزش سواد رسانه ای

 

محوریت گزارش پیش رو آموزش و ارتقا دانش بوده که کارشناس پلیس فتا و دیگر متخصصان امر این مقوله را مهم می دادنند و البته همین مولفه جز مهمترین‌ پیش نیازها و ابزار پیشگیرانه در ناهنجاری و فرصت های مجرمانه محسوب می شوند.

اختصاص بخشی از زمان های  تلویزیون به این موضوع و تولید محتواهای رسانه های بر خط و مکتوب قادر به ایجاد با سواد در حوزه سایبر خواهد بود.

 

آموزش و پرورش هم در این مسیر با آموزش دانش آموزان و خانواده ها قادر بود سهم خود را ایفا کند که در حال حاضر حرکت با شیب ملایم دارد که البته باید توسعه یابد.

سرهنگ مرتضوی ادامه داد: بی اطلاعی از قوانین و بد افزارها باعث شده تا افراد سودجو اهداف خود را دنبال کنند.

 

وی یاد آورشد: آموزش عمومی از سوی رسانه ها، نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش جز ارکان مهم بوده ولی شایسته است افراد جامعه هم آموزش و دانش خود را در بهره گیری از فضای مجازی و ب سایت ها و نرم افزارها ارتقا دهند.

 

توسعه فرهنگ دیجیتال با همکاری مشارکت مدنی مردم

 

نهادهای مردمی هم در این عرصه پیشگام شده اند و دولت‌هم حامی آنان شده که با حمایت از طرح های ترویجی این مهم تحقق خواهد یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این‌خصوص گفت: سواد رسانه ای از جمله موضوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از طرح های فرهنگی به حساب می آید.

 

علی تمنایی ادامه داد: نهادهای مردمی و موسسات مدنی دارای شناسه اقتصادی با ارائه طرح از حمایت ها بهره مند خواهند شد.

وی یادآورشد: تشکل های فرهنگی و هنری تولید محتوا موثری در این عرصه داشته اند.

 

تمنایی مجتمع و مراکز دیجیتال را از نهادهای فعال در این عرصه برشمرد و اذعان داشت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد و موسسات فرهنگی و هنری در حد توانایی و ماموریت سازمانی خود به این موضوع می پردازند که نیازمند افزایش و کار بیشتر است.

کد خبر 1243579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha