خانواده دوستی شهید سلیمانی به مردم دوستی وی ختم شد

شامانی با اشاره به ضرورت تبیین تمام ابعاد شخصیت شهید سلیمانی برای کودکان و نوجوانان ، گفت: مسئولیت پذیری و تلاشگری حاج قاسم از نوجوانی بسترساز راهی بزرگ و ارزشمند برای ایشان شد.

 خبرگزاری شبستان – سرویس فرهنگی – مریم داوری: کتاب « کوچک مرد» نوشته طیبه شامانی با حضور جواد محقق نویسنده و شاعر پیشکسوت، حمید هنرجو  نویسنده و منتقد، سعید بابایی مدیر کل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور و حجت الاسلام محمد تقی وکیل پور مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور فرهنگی و جمعی از کودکان و نوجوانان 28 آذر در یکی از خانه های بهزیستی تهران رونمایی شد. این کتاب در قالب قصه منظوم به بخشی از دوران نوجوانی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برای کودکان و نوجوانان پرداخته است. برای آشنایی بیشتر با این کتاب گفت و گویی با طیبه شامانی، نویسنده و شاعر ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

 

 چه استقبالی از کتاب « کوچک مرد » شده است؟

خوشبختانه استقبال از این کتاب خوب بوده و بازخوردهایی که داشته است، عالی بود. کتاب فروش خوبی داشته است.

 

« کوچک مرد» در بردارنده چه درسهایی برای کودکان و نوجوانان است؟

مهم ترین درسی که مخاطب از این کتاب می گیرد، تلاش کردن است. روحیه تلاشگری از همان نوجوانی در حاج قاسم وجود داشته است. مناعت طبع، مسئولیت پذیری، خانواده دوستی، ارزش و احترام قایل بودن برای دیگران به خصوص اعضای خانواده از جمله درس های این کتاب است. مخاطبان با خواندن این کتاب متوجه اهمیت پشتکار و تلاش برای حل مشکلات می شوند. حاج قاسم از همان کودکی تلاشگر بود و در طول زندگی با رفتار خود به نوعی نشان داد که هر مشکلی با تلاش قابل حل است.

این روحیه تلاشگری که از کودکی در شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است چقدر برای نوجوان و جوان امروز لازم و ضروری است؟

تلاشگری و مسئولیت پذیری مسئله ای است که برای کودکان و نوجوانان به خصوص بچه های امروز لازم و ضروری است.متاسفانه بسیاری از کودکان و نوجوانان امروز مسئولیت پذیری ندارند و این امر می تواند مشکلات زیادی را برای آنها به خصوص در آینده ایجاد کند. بر این اساس  معتقدم این کتاب برای بچه ها بسیار مفید است. حتی در آخر کتاب آوردم که حاج قاسم سلیمانی زمانی که نوجوان بود برای خانواده تلاش کرد و در بزرگسالی به فکر مردم و کشور خود بود و برای مردم تلاش کردند. قطعا اگر ایشان در نوجوانی چنین روحیه و تفکری نداشت نمی توانست در بزرگسالی چنین راهی را در پیش بگیرد.

 

بهتر است کودکان و نوجوانان با چه ابعادی از زندگی حاج قاسم سلیمانی آشنا شوند؟

به نظر من باید از همه ابعاد شخصیت و زندگی حاج قاسم سلیمانی برای کودکان و نوجوانان گفت. قسمت کودکی حاج قاسم می تواند باعث همذات پنداری مخاطبان کودک شود و آنها به نوعی از حاج قاسم الگوبرداری کنند.تببین بخش نوجوانی زندگی حاج قاسم می تواند برای نوجوانان آموزنده باشد. تشریح دوران جوانی زندگی شهید حاج قاسم می تواند برای جوانان پند آموز باشد. در واقع ما می توانیم برای مقاطع مختلف سنی از زندگی حاج قاسم در همان مقطع بنویسیم تا مسئله الگوبرداری و پذیرش بهتر صورت بگیرد.

نوشتن در مورد شخصیت های بزرگ چه سختی هایی دارد؟

در حقیقت نوشتن در مورد شخصیت های بزرگ کار را برای نویسنده سخت می کند. نوشتن در مورد حاج قاسم برای بنده سخت بود از طرفی کتاب هم قصه منظوم بود و نوشتن قصه منظوم بسیار سخت تر است و تمام اینها نویسنده را محدود می کند.

 

آیا در نظر دارید که باز هم کتابی در مورد حاج قاسم بنویسید؟

بله، بنده قبلا در مورد ایشان تک شعر سرودم و تمایل دارم مجموعه مستقلی مشتمل بر 10 تا 15 شعر برای گروه نوجوان با محوریت شهید حاج قاسم داشته باشم.

 

و حرف آخر؟

برای نوشتن این کتاب از طریق بنیاد نشر و حفظ آثار حاج قاسم نظرات خانواده ایشان به بنده منتقل می شد. بنده شبانه روزی برای نوشتن کتاب کوچک مرد تلاش کردم و خوشحالم که کار به نتیجه رسید و کودکان و نوجوانان از این کار رضایت داشتند. خودم هم از این کار رضایت دارم. مطمئنا روح حاج قاسم ناظر کار بوده است و می داند که چه در دل داشتم.

 

گفتنی است، کتاب « کوچک مرد» نوشته «طیبه شامانی» با تصویرگری «سعید شمس» مشتمل بر 24 صفحه در قطع خشتی در شمارگان 1500 نسخه از سوی انتشارات مکتب حاج قاسم چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1244403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha