فعالیت های قرآنی ارتش  در نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح

سرهنگ مهدی میدانی فعالیت های قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح را تشریح کرد.

سرهنگ مهدی میدانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد ارزیابی از حضور ارتش  در نمایشگاه دستاوردهای قرانی نیروهای مسلح گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند در تیر ماه 1399 به دلیل اهمیت موضوع قرآن و عترت، اداره قرآن و عترت و نماز از اداره فرهنگی و روابط عمومی مستقل شد و به لطف خداوند فعالیت های چشمگیری انجام شد.

 

بخش اول نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح درفش های قرآنی به نمایش گذاشته شده است

رییس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش افزود: در بخش اول نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح درفش های قرآنی به نمایش گذاشته شده است که در بخش های کارکنان وظیفه و خانواده ها و دانشجویان و جشنواره حدیث این درفش ها به نیروهای منتخب در مقام اول اهدا شده است. این درفش ها در خانه های نیروهای مختلف ارتش وجود دارد که این درفش ها به اهمیت و کیفیت و کمیت مسابقات قرآن و رقابت معنوی علاقه مندان به قرآن می افزاید.

 

وی ادامه داد: در موضوع عترت نیز در موضوع نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مهدویت، ارتقای مربیان قرآنی، فعالیت های قرآنی، ارتقای بودجه قرآنی دستاوردهای خوبی کسب شده است.

 

سرهنگ میدانی اظهار داشت: در موضوع حفظ با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ با محاسبه وضعیت موجود حافظان در ارتش ، شاهد رشد بسیار مطلوب در ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم و حافظان قران در ارتش تا پایان سال ۱۴۰۰   ۳۱ هزار نفر بودند و در حال حاضر نیز به لطف خدا از مرز 34 هزار نفر عبور کرده اند و همچنان در حال رسیدن به هدف 63 هزار نفر حافظ در ارتش هستیم که امیدواریم آن را محقق کنیم.

 

وی گفت: در موضوع نوحافظان جدید که وارد ارتش می شوند، این افراد موفق به ارتقای سطح حفظ نیز شده اند و هر ساله نوحافظان از یک جزء به 2 و چند جزء ارتقا می یابند. ما کسانی را که قرآن را حفظ می کنند، رها نمی کنیم بلکه آنان را در روندی رو به رشد قرار داده و نو حافظان را جذب می کنیم.

 

نوحافظان ارتش از 14 هزار نفر به 31 هزار نفر ارتقا یافته است

رییس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: در سال گذشته روند بیش از 100 درصدی جذب نوحافظان در ارتش را شاهد بودیم و از 14 هزار نفر به 31 هزار نفر ارتقا یافته است و قریب به 130 درصد رشد نوحافظان را شاهدیم و در یک پروسه پنج ساله قریب به 35 هزار حافظ به آمار قبلی افزوده می شود و هر ساله شاهد ورود 7 هزار نوآموز حافظ قرآن کریم به ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 

وی گفت: ارتش در برگزاری مسابقات قرآن کریم یکی از پیشگامان در کشور است که در سال 1360 شاهد برگزاری مسابقات کارکنان پایور در ارتش بودیم و قریب به 22 سال است که در بخش خانواده و خواهران شاغل نیز ورود کردیم و در موضوع دانشجویان شاهد برگزاری بیست و دومین دور از مسابقات دانشجویان هستیم.

 

سرهنگ میدانی با باین اینکه برگزاری مسابقات ارتش های اسلامی نیز از دستاوردهای دیگر قرآنی است که ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار آن را دارند گفت:  در سال 72 اولین دور از این مسابقات برگزار شد که در این سال مسابقات دو جانبه ایران و پاکستان و در سال 77 مسابقات قرآن کشورهای اسلامی و در سال 79 با حضور 29 کشور این مسابقات به میزبانی ارتش برگزار شده است و قریب به 30 سال است که مسابقات خانواده های نیروهای مسلح در ارتش برگزار می شود.

 

 وی افزود: همچنین شاهد برگزاری مسابقات دو جانبه ایران و عمان و برگزاری مسابقات خواهران شاغل و خانواده های ارتش در نیروهای مسلح بودیم که در هر سه از این مسابقات  ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام اول را کسب کرده است.

 

دانشجویان مستعد قرآنی بعد از آموزش بعنوان مربی قرآن انتخاب می شوند

 

وی در مورد تربیت مربی و ارتقای سطح علمی اساتید اظهار کرد: هر سال در دانشگاه های افسری به لطف خدا بحث تربیت دانشجو مربی را داریم که در تمام دانشگاه های ارتش برگزار می شود و دانشجویان قرآنی از میان افراد مستعد انتخاب می شوند و بعد از آموزش 60 تا 100 ساعته به عنوان مربی به یگان های ارتش اعزام می شوند.

 

سرهنگ میدانی با بیان اینکه همزمان با این اساتید شاهد ارتقای دانشجویان نیز هستیم یادآور شد: در بخش طرح تدبر شاهد برگزاری هدفمند محافل قرآنی هستیم که در مناسبت های ویژه آیات مخصوص انتخاب و اطلاع رسانی شده و قاریان این آیات را تلاوت و سخنران حول محور این آیات سخنرانی می کند و از متن تفسیر و آیات مطرح شده سوالاتی مطرح شده و به منتخبین هدایایی اهدا می شود.

 

در سال گذشته بیش از 1400 محفل قرآنی در سطح کشور در مناسبت های ویژه برگزار شد

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 1400 محفل قرآنی در سطح کشور در مناسبت های ویژه برگزار شد، گفت:  محافل دانشجویی، محافل وحدت آفرین میان اهل تسنن و شیعیان در مناطق مختلف کشور، محافل مشترک با نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی برگزار شد که در قسمتی از نمایشگاه در معرض دید قرار دارد.

 

رییس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به اینکه در موضوع آموزش سربازان بیش از 22 ساعت کلاس قرآنی برای آنها در نظر گرفته شده اظهار کرد: برای دانشجویان در طی سال بیش از 100 ساعت کلاس قرآنی برگزار می شود که علاوه بر کلاس های روز سه شنبه است.

 

حضور بیش از ۱۴ هزار نفر در بخش حدیث زیر ۱۵ سال

وی با بیان اینکه در طرح تسنیم با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر آشنایی جوانان با مفاهیم قرآن به ترجمه قرآن توجه شده است افزود: در این طرح جوانان، کارکنان و سربازان با معانی و تفسیر آیات قرآن با تشویق های مورد نظر آشنا می شوند. در بخش آشنایی با حدیث نیز بیش از 12 جشنواره حدیث در ارتش برگزار شده است که 2 دوره از این جشنواره برای کودکان زیر 15 سال با چاپ چندین هزار کتاب با هدف مخاطب محوری برگزار شده است. امسال نیز بیش از 14 هزار نفر در بخش حدیث زیر 15 سال شرکت کرده اند.

 

ییش از ۲۰۰ استاد مهدویت در قم آموزش داده شد

سرهنگ میدانی با بیان اینکه در موضوع مهدویت نیز 200 استاد مهدویت در قم آموزش داده شده اند و سپس در کارگاه های مهدویت کلاس های این امر را در تمام یگان ها برگزار کردند تاکید کرد:  الحمدالله در موضوع دکترین مهدویت که دوره آن در قم برگزار شد، ارتش به عنوان فعال مهدوی مورد تقدیر قرار گرفت و در سومین اجلاسیه مهدویت در تهران نیز ارتش به عنوان یکی از برترین های سازمان های کشوری در میان نیروهای مسلح انتخاب شد.

 

تقدیر بنیاد نهج البلاغه از ریاست سازمان عقیدتی ارتش

وی در مورد نهج ابلاغه گفت: در موضوع نهج البلاغه نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد شیوه های آموزش نهج البلاغه با برگزاری کارگاه ها به یگان های مختلف و اساتیدی با همکاری بنیاد نهج البلاغه و نهضت جهانی نهج البلاغه در قم آموزش داده شده و به یگان ها اعزام شده اند و بیش از هزار و 150 جلسه نهج البلاغه در نیروهای مختلف برگزار شد و در 10 روز گذشته نیز از ریاست سازمان عقیدتی ارتش توسط بنیاد نهج البلاغه تقدیر شد.

 

وی در مورد نماز تصریح کرد: در موضوع نماز نیز در طرح منزلت نماز که از سوی ستاد کل ابلاغ شده بود و سه دستورالعمل جامع اقامه نماز، دستورالعمل مسجد تراز اسلامی و دستورالعمل خانه، مسجد و مدرسه به یگان ها ابلاغ شد و تحول زیادی در بخش نهج البلاغه شاهد هستیم که بیش از 518 امام جماعت در مساجد اقامه نماز می کنند و 625 نمازخانه، حسینیه در ارتش فعالیت می کند و بیش از 1200 وعده نماز جماعت در هر سه وعده در ارتش برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه  تفاهم نامه ای با ستاد اقامه نماز امضا شد و توانستیم جلسات جذب فرزندان به نماز در یگان ها با همکاری متخصصان این ستاد برگزار کنیم گفت: خانواده ها از این جلسات استقبال کردند و بیش از 10 جلسه کارگاه جذب فرزندان به نماز توسط والدین برگزار شد. در بخش کتاب های حدیث، پایان نامه ها شاهد نمایش کتاب ها و پایان نامه های در نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح هستیم.

 

وی ادامه داد: در بخش اولین های نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح، ارتش اولین برگزارکننده مسابقات ارتش های اسلامی، اولین سازمانی که در طرح شورای توسعه قرآنی مورد تجلیل قرار گرفت و سه سال پیاپی از این سازمان تقدیر شده است و اولین سازمانی که مسابقات قرآنی خانواده ها و دانشجویان را برگزار کرده و اولین سازمانی که در بخش مهدویت و در نیروهای مسلح مورد تجلیل واقع شده است و در بخش نهج البلاغه نیز اولین سازمان برگزارکننده دوره های منسجم نهج البلاغه است که از سوی بنیاد نهج البلاغه مورد تقدیر قرار گرفته است.

 

حضور حافظ ۳ ساله ارتش در نمایشگاه جامع دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح

وی با بیان اینکه در بخش چهره های نابغه قرآنی نیز حدیث نظری و سنا نظری به همراه خانواده در این نمایشگاه حضور داشتند که مورد توجه تمامی مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلح قرار گرفت افزود: اولین حافظ سه ساله کشور سنا نظری و اولین فردی که موفق به کسب فوق لیسانس در سنین پایین شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در بخش همکاری با جامعه المصطفی العالمیه کارگاه کنگره اندیشه های مقام معظم رهبری برگزار شد اظهار کرد:  ارتش این امر را به صورت گسترده نشر داده است و برای اندیشمندان و محققان کارگاه های مقاله نویسی با رویکرد توجه به اندیشه های رهبر انقلاب برگزار شد. تعداد زیادی از اندیشمندان اکنون چکیده های خود را به این کنگره ارسال کرده اند و مورد قبول واقع شده است و در ارتش نیز این مقالات مورد ارزیابی قرار گرفته و به نفرات اول هدایایی تعلق می گیرد.

 

وی با بیان اینکه در بخش کاتبان نیز شهید اشراف از کاتبان نظامی قرآن است گفت: وی قبل از انقلاب در سال 1347 به عنوان یکی از فرماندهان با توجه به علقه های مذهبی خود شروع به کتابت قرآن کریم کرده که در سال 58 کتابت قرآن را به اتمام رسانده و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در جاده بانه در کمین منافقان کوردل و کموله به شهادت می رسد. اصل این قرآن به موزه حرم حضرت معصومه (س) اهدا شده است.

 

وی اظهار کرد: بعد از پایان این نمایشگاه در مسجد جامع شهدای ارتش سومین جلسه شورای عالی قرآنی با حضور ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و روسای عقیدتی و رییس دفتر عقیدتی مقام معظم رهبری و فرماندهان برگزار می شود که تصمیمات خوبی برای پیشبرد اهداف قرآنی نیروهای مسلح گرفته می  شود. 

 

 

 

 

کد خبر 1244413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha