اولویت دولت مردمی؛ ارتباط با کشورهای همسایه، اسلامی و شرقی

قدیری ابیانه گفت: برخلاف دولت گذشته که تلاش اش برای برقراری رابطه با اروپا و آمریکا بود، دولت مردمی ارتباط با کشورهای همسایه، اسلامی،شرقی و آمریکای لاتین و آفریقا را در دستور کار قرار داده است.

«محمدحسین قدیری ابیانه»، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا درباره گسترش تعاملات و مناسبات دولت مردمی با کشورهای جهان اسلام به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: متاسفانه در دولت گذشته تلاش برای برقراری رابطه با اروپا و آمریکا بود و رابطه با به بقیه کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه، اسلامی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در حاشیه قرار داشت و به آن بی توجه بودند. خوشبختانه دولت مردمی ارتباط با دولت ها را در دستور کار قرار داده است، در وهله اول کشورهای همسایه و اسلامی، کشورهای شرقی و همچنین آمریکای لاتین و آفریقا در اولویت قرار بگیرد و دولت توانست حجم روابط را گسترش دهد و این موضوع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است بویژه اینکه آمریکا و اروپا مراحل افول را می گذراند و اقتصاد جهانی از غرب به شرق گسترش پیدا می کند و جهان به جهان چند قطبی تبدیل می شود، مطابق با ارزشیابی استراتژیست های شرق و غرب دولت و دشمن قطب بزرگ اسلامی، محوریت ایران رو به شکل گیری است.

 

 

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا اظهار کرد: دشمنان از این دم می زنند که جمهوری اسلامی به دنبال احیای امپراطوری ایران است اما ما چنین هدفی نداریم و ما به دنبال سلطه نیستیم و به دنبال آزادسازی آنها از سلطه استکبار هستیم برخلاف غربی ها که اقتدار خود را در تکذیب کشورهای دیگر می بینید ما اقتدار خود را در بهبود پیشرفت سایر کشورها می دانیم و کمک هایی که به کشورهای دیگر می کنیم در این راستا است و خودمان هم از آن منتفع می شویم، یعنی منافع اسلامی، ملی و پیشرفت اقتصادی کشورمان را در این راستا ارزیابی می کنیم.

 

محمدحسین قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: بعضی ها می گویند منافع اسلامی اولویت دارد یا منافع ملی؟ ما اینها را برهم منطبق می دانیم. ما به سوریه و عراق کمک کردیم تا آمریکا نتواند آنجا مسلط شود و داعش پیروز شود؛ اما ضمن موفقیت در این عرصه راه برای گسترش روابط اقتصادی با این دو کشور و سایر کشورها باز شده است. بعد از پیروزی که سردار سلیمانی در فرماندهی میدانی داشت زمینه برای بهره وری از این شرایط فراهم آمد.

 

 

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به نقش بخش خصوصی در گسترش روابط میان کشورها گفت: بخشی از این مسیر بستگی به تلاش دولت دارد اما بخش مهم تر آن به فعالیت های بخش خصوصی مرتبط است که متاسفانه در این مسیر تعلل های زیادی صورت گرفته است. در ایران فکر می کنند که دولت باید همه زمینه ها را فراهم کند در حالی که بخش خصوصی سایر کشورها به صورت فعال زمینه گسترش روابط را فراهم می کند، لذا بخش خصوصی برای گسترش روابط نباید منتظر دولت باقی بماند.با اطمینان به اینکه سلطه آمریکا و اروپا روز به روز در جهان تضعیف می شود و تحول جهانی در جهت چند قطبی شدن است و این به نفع ایران است با امید و اتکا و تلاش هم باید سعی کنیم تحقق این روند را تسریع و روز به روز ایران را در همه عرصه ها قدرتمند کنیم.

 

کد خبر 1245439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha