هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی در ۴ نمایشگاه بین المللی حضور یافتند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: هنرمندان صنایع دستی این استان، امسال در چهار نمایشگاه بین المللی که در کشورهای ایتالیا و ترکمنستان برگزار شد، حضور یافتند.

پروانه کلاته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: در این نمایشگاه ها ۵ نفر از هنرمندان، آثار مختلفی از صنایع دستی شامل رودوزی سنتی(کردی دوزی)، پته و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را در معرض دید عموم علاقه مندان قرار دادند که استقبال بی نظیری از آن صورت گرفته است.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به شرایط و ویژگی های شرکت در نمایشگاه بین المللی برای هنرمندان خاطرنشان کرد: براساس فراخوانی که اعلام می شود این اداره کل با کشور مشترک رایزنی هایی از ظرفیت ها و توانمندی های صنایع دستی استان جهت شرکت انجام می دهد.

 

کلاته عنوان کرد: هنرمندانی که اقدام به شرکت می کنند باید در رشته های موردنظر صنایع دستی از تبحر و کار حرفه ای برخوردار باشند (زبردست و ماهر)، کیفیت، مرغوبیت و رنگ آثار باید جذاب و متنوع باشد، با بازار فروش کشور مشترک آشنایی داشته باشند و با مطالعه حضور یابند.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه  استقبال و خرید عموم از غرفه خراسان شمالی بسیار خوب بوده است، گفت: در ۹ ماهه امسال خراسان شمالی در بیش از ۱۹ نمایشگاه سراسری و چهار نمایشگاه بین‌المللی در رشته های زیورآلات، چاپ باتیک و سوزن‌دوزی حضور داشته است.

 

نمایشگاه‌ها یکی از بهترین و سریعترین راه ها برای دیده شدن صنعت توسط بازرگانان و بزرگان صنایع دستی است، همچنین با شرکت در نمایشگاه، هنرمندان می توانند به کسب و کارشان اعتبار ببخشید، یکی از راه های مهم در برندسازی کسب و کار هنرمندان شرکت در همین گردهمایی ها و نمایشگاه ها می باشد، همچنین غرفه ی آنان مورد بازدید مصرف کنندگان قرار می‌گیرد که به فروش بیشتر آنان کمک می کند.

 

از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که دست بافته های سنتی هستند، مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

 

اینک ۱۸ هزار صنعتگر خراسان شمالی در ۶۱ رشته مشغول به فعالیت هستند که گلیم، سفره کردی، چرم، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از رشته های شاخص این حوزه است.

 

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز ۲ هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

 

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

 

 

 

کد خبر 1245496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha