نیازمند نهضت تغییر در اداره مساجد هستیم/ به جوانان در مسجد میدان بدهیم

حجت‌الاسلام سعیدیان با تاکید بر لزوم پاسخ‌دهی به سوالات و شبهات در مساجد، گفت: وقتی آینده در حوزه‌های علم و دانش و فناوری در دست جوانان است، باید در مدیریت مساجد نیز از جوان باانگیزه و مستعد بهره گرفت، نیازمند نهضت تغییر در اداره مساجد هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی سعیدیان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم به‌روز بودن ائمه جماعات مساجد تاکید و اظهار کرد: در صورتی که امام مسجد نسبت به مسائل جامعه، شبهات و اقتضائات روز آشنا نباشد، نمی تواند زمینه حضور گسترده جوانان را در مسجد فراهم کند.

 

این کارشناس حوزه دین با ابراز تاسف از تبدیل شدن برخی از مساجد به نمازخانه، بیان کرد: متاسفانه، در برخی از مساجد تنها دقایقی قبل نماز باز و بلافاصله پس از اقامه نماز جماعت در آنها بسته می شود، چنین مساجدی نمی توانند در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کارکرد داشته باشند، داشتن امام جماعت فعال و دلسوز که در مسجد برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم وقت صرف کند، می تواند به غیر از کارکرد عبادی، مسجد را به مرکز رسیدگی به امور مردم تبدیل کند.

 

حجت الاسلام سعیدیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری از ۳۰ سال پیش نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن هشدار دادند و بر برپایی کرسی های آزاداندیشی تاکید کردند، اما به این تاکید عمل نشد!؛ سخنرانی های یک طرفه در مسجد اثری را که باید، بر جای نمی گذارد، ضرورت دارد که در مساجد نشست های پرسش و پاسخ برگزار شود.

 

برای جامع الابعاد بودن مساجد باید تلاش کرد

وی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در موضوع استفاده از ظرفیت های مسجد برای گره‌گشایی از مردم، ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) ساعاتی قبل از نماز در مسجد حضور می یافتند و ضروریات و مسائل مهم مردم را تا ساعت ها پس از اقامه نماز پیگیری می کردند و همواره برای رسیدگی به مشکلات مردم در مسجد در دسترس بودند.

 

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) از مسجد به سنگر، تاکید کرد: امروز که با سیل شبهات و سوالات از سوی دشمنان مواجه هستیم، باید پرسش ها در موضوعات اعتقادی، احکام، ازدواج، مشاوره خانوادگی و حقوقی اهالی محله در این پایگاه اثرگذار دینی پاسخ داده شود، باید برای جامع الابعاد بودن این سنگر تلاش کنیم.

 

پویایی مساجد به حضور جوانان است

وی یکی دیگر از مولفه های موفقیت مساجد را به کارگیری جوانان در هیئت امنای خانه‌‌های خدا دانست و ابراز کرد: پویایی هر مسجد به حضور جوانان در آن است، هیئت امنای سالخورده و بی‌اطلاع از مسائل و اقتضائات روز نمی تواند در مسجد تحول آفرین باشد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: در برخی مواقع شاهدیم مساجدی بزرگ و دارای امکانات سخت‌افزاری و ساختمانی، به دلیل مدیریت اشتباه، هیچ خروجی و برنامه اثرگذاری برای نمازگزاران و اهالی محله ندارند، درصورتی که نیروهای آماده به کار فعال با طرح ها و ایده هایشان می توانند به فعالیت های مسجدی رونق ببخشند، اما اغلب به کارگرفته نمی شوند؛ با این رویکرد نمی توان انتظار اثرگذاری مطلوب در جامعه توسط مساجد را داشت.

 

به جوانگرایی در مدیریت مساجد نیاز داریم
 

حجت الاسلام سعیدیان با بیان اینکه نیازمند نهضتی برای تغییر شیوه اداره مساجد هستیم، خاطرنشان کرد: وقتی آینده در حوزه های مختلف همچون علم و دانش و فناوری در دست جوانان است، باید در مدیریت مساجد نیز از جوان باانگیزه و مستعد بهره گرفت و با مسئولیت دادن به آنها فرصت احیای کارکردهای مسجد و نقش‌آفرینی آن در حوزه های مختلف را فراهم کرد.

کد خبر 1245565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha