آب انتقالی خلیج فارس، آب پشتیبان شرب است/ انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به استان یزد

نشست خبری مدیران حوزه آب با محوریت آغاز به کار ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس و مصوبات سفر رئیس جمهور در این خصوص برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، در روزهای آینده سفر دو روزه آیت الله سید ابراهیم رئیس رئیس جمهور کشورمان به یزد را شاهد هستیم.

 

این سفر که به عنوان سفر دور دوم رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان ها است شاهد اجرای پروژه های عمرانی و فرهنگی هستیم که یکی از بزرگترین پروژه ها مربوط به انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و یزد است.

 

این پروژه بر اساس اطلاعاتی که مهران فاطمی استاندار یزد داده است با اعتباری بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان اجرایی می شود که اعتبار آن با 150 سال اعتبار استانی برابری می کند.

 

در این راستا مدیران حوزه آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان پیش از حضور رئیس جمهور در نشست خبری حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران در این خصوص پاسخ دادند.

 

محمد مهدی جوادیان زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در این نشست گفت: استان یزد در منطقه خشک و کم بارش قرار دارد و از این حیث نیز استانی است که از نظر منابع آبی فقیرترین استان ها در کشور است.

 

وی افزود: متاسفانه برخی آب خوان ها و آب های زیر زمینی به دلیل کاهش چشمگیر با ممنوعیت و محدودیت روبرو شده است که در این راستا دولت در راستای مدیریت مصرف و مدیریت منابع آبی و پایداری آنها برنامه داشته است.

 

جوادیان زاده ادامه داد: پروژه های سفر ریاست جمهور در زمینه آب شامل پروژه های تامین آب و پایداری آب شرب است تا ناترازی ها را جبران کند.

 

وی گفت: پروژه های تعریف شده شامل مخزن ۴۰ هزار متر مکعبی، پروژه بازچرخانی منابع ابی، پروژه خط سبز آبرسان و استفاده از پس آب، ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و یزد و خط پدافندی است.

 

 

وی با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و یزد به عنوان ابرپروژه افزود: هدف انتقال آب خط پشتیبان صنعت، کشاورزی و پشتیبانی از آب شرب استان است.

 

جوادیان زاده ادامه داد: ما در دور اول سفر نزدیک به نود میلیارد تومان اعتبار پیشبینی کردیم که نزدیک به ۷۵ درصد آن پرداخت شده که احداث ۱۱۰ هزار متر مکعب مخزن برای ذخیره آب انتقالی از جمله این پروژه ها بود.

 

 

وی افزود: تکمیل مخازن جدید و مجوزهای تامین منابع مالی خط دوم شرب به استان  نیز به عنوان پیشنهادات در سفر دور دوم به استان بوده است.

 

جوادیان زاده با اشاره به ابر پروژه انتقال آب ادامه داد: ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خط است که با هدف مصارف صنعتی و کشاورزی پر بازده و پشتیبانی مصرف آب شرب صورت می گیرد ولی ما همچنان به آب انتقالی کوهرنگ به عنوان آب اصلی شرب مردم استان همچنان نیازمندیم و آب انتقالی تنها آب پشتیبان است تا در زمان های پیک مصرف از آن بهره برداری کنیم.

 

 

وی گفت: دولت سیزدهم با عزم جدی برای این خط انتقال گام برداشته است که با حضور  رییس جمهور آغاز عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

 

 

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این نشست گفت: پروژه خط پشتیبان انتقال آب شرب به استان یزد یکی از پروژه های اصلی ما است که۱۸۰۰  لیتر بر ثانیه ظرفیت آن است که الان ۳۰۰ لیتر آب را به مخازن شحنه می رساند.

 

وی گفت: ما در یزد در زمان پیک مصرف ۹۰۰ لیتر بر ثانیه در پیک مصرف کمبود آب داریم.

 

علمدار بیان کرد: مخزن پنج هزار اکرمیه نیز پروژه دیگر ما است که با توجه به معضلات آبی در این مناطق به ویژه حسن آباد این پروژه به بهره برداری می رسد که بخشی از خط اجرا شده و مخزن ده هزار لیتر هم مناقصه آن در حال انجام است.

 

وی افزود: در شهر یزد نیز دو هزار و هفتصد میلیارد تومان هزینه رینگ شهری است که ۲۰ درصد آن انجام شده است که اگر انجام شود افت فشاری را در شهر نخواهیم داشت.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: ۲۵۶ روستا آبرسانی با ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دست اقدام و اجرا است که امیدواریم به زودی انجام شود.

 

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر مصرف آب شهر یزد به تنهایی ۳۳۰۰ لیتر در ثانیه است که ۹۰۰ لیتر در ثانیه با کسری مواجه است لذا تلاش داریم ۳۰۰ لیتر از این کسری را برای تابستان آینده از طریق این خط پشتیبان تامین کنیم و مابقی این کسری را نیز با کمک چاه‌ها و منابع داخلی برطرف کنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر حتی یک لیتر کم شدن آب از محل انتقالی از کوهرنگ به یزد، این استان را در تامین آب شرب مردم دچار مشکل خواهد کرد.

 

کد خبر 1245779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha