نشان دادن ابعاد ارزشمند مادر بر عهده هنر هفتم/لزوم تولید آثار اخلاقی با محوریت مهر مادر

ابهری با بیان اینکه نشان دادن ابعاد ارزشمند جایگاه والای مادر بر عهده هنر هفتم است، گفت: هنرمندان در کنار عرضه و تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی، تئاتری و موسیقی به تولید آثار اخلاقی با محوریت مهر مادر و جایگاه ارزشمند او در جامعه بپردازند.

مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره اهمیت تولیدات سینما و تلویزیون در تبیین جایگاه زن و مادر گفت: در تمام مکاتب، مذاهب و فرهنگ ها مادر نماد مهر، عشق، عطوفت و شفقت است.

 

او ادامه داد: بالا بودن ارزش و مقام بودن باعث شده است در دین مبین اسلام خداوند بهشت را زیر قدم های مادر قرار دهد. این نکته عظمت و جایگاه شامخ او را نشان می دهد.

 

ابهری با بیان اینکه متاسفانه زندگی ماشینی و گسترش افکار مادی باعث کمرنگ شدن ارزش های معنوی شده است، گفت: زن به عنوان همسر و مادر نیمه اصلی جامعه است که گاهی مورد کم توجهی و بی مهری قرار می گیرد. باید توجه داشت که سینما، هنرهای تصویری و حتی موسیقی بهترین ابزار آموزشی برای بیان جایگاه والای زن و مادر است.

 

این آسیب شناس تصریح کرد: قرار دادن یک روز به عنوان روز مادر فقط به دلیل تمرکز و توجه به ابعاد عالی و آسمانی این وجود مقدس است وگرنه هر روز و هر ساعت تعلق به مادر به عنوان خورشید تابان عشق و عاطفه دارد.

 

او سینما را یکی از اصلی ترین ابزار آموزشی دانست و گفت: تولیدات هنری و فرهنگی جدا از پر کردن اوقات فراغت می تواند به عنوان کلاس های بیان و آموزش مهر مادری نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه تا امروز کمتر از انگشتان دو دست در این محورها محصولات نمایشی تولید کردیم و برخی از صاحب نظران و نخبگان علوم اجتماعی اعتقاد دارند؛ کم پرداختن به جایگاه و ارزش های انسانی مادر باعث ناشناخته ماندن اهمیت والای او گردیده است.

 

ابهری تصریح کرد: هرچه از این روزگار می گذریم شاهد سست شدن رابطه عاطفی فرزندان با مادران بیشتر آشکار می شود و همین رفتار غیر اخلاقی موجب بردن مادران و پدران به مراکز نگهداری و خانه سالمندان می شود. این امر بیانگر کمرنگ بودن انتقال مفاهیم عاطفی و ارزش های انسانی به نسل های جوان تر است.

 

او یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن روابط عاطفی مادر و فرزند را استفاده کم فرزندان از شیر مادر دانست و ادامه داد: هر بار تغذیه کودک از شیر مادر صورت می گیرد، هورمون عشق در وجود مادر و فرزند ترشح می شود. هرچه این هورمون در وجود انسان کمتر گردد، رفتارهای ضعیف عاطفی نظیر سپردن والدین به مراکز یاد شده یا سرکشی آن ها  بیشتر می شود.

 

این متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه نشان دادن ابعاد ارزشمند جایگاه زن و مادر بر عهده هنر هفتم است، گفت: برای نمونه فیلم مادر مرحوم حاتمی هنوز هم در بین افراد دارای جذابیت است و ابعاد عاطفی دارد یا فیلم «میم مثل مادر» که هنوز بعد از سال های سال دیدن آن باعث لرزه های عاطفی بر روح و جان فرد می شود از آثار ماندگار در حوزه مادر هستند.

 

ابهری تاکید کرد: هنرمندان و صاحبان هنری در کنار عرضه و تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی، تئاتری و موسیقی به تولید آثار اخلاقی با محوریت مهر مادر و جایگاه ارزشمند او در جامعه بپردازند.

کد خبر 1245837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha