حدیث، سرچشمه علوم اسلامی است

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با بیان اینکه حدیث، سرچشمه علوم اسلامی است، گفت: دانش حدیث، مرجع دانش‌های اسلامی و حافظه هویت و فرهنگ شیعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، سید عباس صالحی در مراسم رونمایی از کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم گفت: حدیث و سنت در دانش‌های اسلامی موقعیت ممتازی را دارد به گونه‌ای که علوم حدیث در کفه‌ای قرار دارد که علوم دیگر در آن کفه قرار نمی‌گیرند.

 

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با تاکید بر بیان اینکه حدیث، سرچشمه علوم اسلامی است، گفت: این علم را «ام العلوم اسلامی» می‌نامند و این سرچشمه تاریخی صرفا یک گذشته تاریخی نیست؛ چون وقتی دانشی تباری پیدا می‌کند از آن تبار جدا نمی‌شود و سابقه این تبار به دامنه آن هم کشیده می‌شود.

 

صالحی ادامه داد: همانطور که در پدیده‌های طبیعی ژن‌های پنهان و آشکار داریم، در تبارشناسی دانش هم وقتی دانشی مادر دانش‌ها شد، سایه خود را بر استمرار تاریخ علمی خواهد داشت. بنابراین وقتی از علم حدیث صحبت می‌کنیم، تنها از یک علم صحبت نمی‌کنیم بلکه از علمی صحبت می‌کنیم که میوه‌های آن را در همه علوم اسلامی شاهد هستیم.

 

وی با بیان اینکه حدیث یک دانش اسلامی نیست بلکه بر دانش‌های اسلامی مرجعیت دارد افزود: در برخی از دانش‌های اسلامی مانند فقه، حدیث مرجع اصلی است. منابع اربعه در این دانش مطرح است. در برخی از دانش‌ها حدیث، مرجع مهم است مانند تفسیر و اخلاق و حتی در برخی از دانش‌ها مانند علوم عقلی و علوم عرفانی، حدیث مرجعیت دارد.

 

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با بیان اینکه همه فیلسوفان و عارفان مسلمان از حدیث تاثیر گرفته اند گفت: حدیث دانشی در عرض سایر دانش‌های اسلامی نیست بلکه مرجعیت دانشی دارد.

 

صالحی با بیان اینکه در دانش‌های اسلامی شاهد مکاتب و رویکرد‌های مختلفی هستیم، گفت: حدیث شیعه به تعبیر برخی، هویت شیعه است. حدیث از تاریخ شیعه صیانت می‌کند. اگر بخواهیم شخصیت‌ها و خاندان‌ و شهر‌های شیعه را بشناسیم، باید به حدیث مراجعه کنیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه حدیث حافظه هویت و فرهنگ شیعه است تصریح کرد:احادیث شیعه، تبار شیعه را به ما نشان می‌دهند. این حافظه فرهنگی که در حدیث وجود دارد، متفاوت از دیگر علوم است و هیچ کدام از علوم چنین سهمی را ندارند.

کد خبر 1246784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha