مانه و سملقان، بزرگترین ذخیره گاه جنگلی اُرس خراسان شمالی

مدیر اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بزرگترین ذخیره گاه جنگلی اُرس استان مربوط به ذخیره‌گاه های جنگلی ارس منطقه بزداغی شهرستان مانه و سملقان به مساحت ۳۶ هزار هکتار است.

مهدی قدیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: ذخیره گاه جنگلی اُرس سالوک شهرستان های جاجرم و بجنورد ۱۹ هزار هکتار، قورخود مانه و سملقان ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار و گوینیک رازوجرگلان در سطح ۵ هزار هکتار است.

 

 

مدیر اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این استان بیش از ۸۲ هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی دارد که عمدتا شامل ذخیره گاه جنگلی اُرس است که غالبا طی دو سال گذشته به عنوان ذخیره گاه جنگلی شناسایی و معرفی شده است.

 

 

قدیمی، ذخیره گاه های جنگلی فندوق منطقه "وی‌وی" و گردوی منطقه چالباش مانه و سملقان، زالزالک مملجه بجنورد، بلوط و چنار منطقه درکش مانه و سملقان را از ذخیره گاه های جنگلی استان عنوان کرد که در راستای ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور حفاظت و قرق شده است.

 

 

وی بیان کرد: تعهد استان در سال جاری در خصوص پروژه تشخیص، شناسایی و تعیین حدود و آگهی ذخیره گاه های جنگلی استان در سطح، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

 

 

وی اضافه کرد: جنگل های خراسان شمالی در گستره  ۴۳۴ هزار و  ۵۵۰ هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود.

 

 

مدیر اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان جزو ناحیه رویشی هیرکانی و الباقی جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی محسوب می شود که گونه های ارس، افرا کرکو، زالزالک، ولیک و بلوط را در خود دارد.

 

 

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

 

 

کد خبر 1247332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha