اجازه ندادیم کرونا چراغ جبهه فرهنگی را خاموش کند|به سراغ کارهای روی زمین مانده می رویم

مدیر مدرسه علمیه و مرکز نیکوکاری ریحانه الرسول(س) نکا با اشاره به اینکه طلبه های خواهر در این مرکز فرهنگی اجتماعی همیشه به سراغ کارهای روی زمین مانده مردم به ویژه نیازمندان می روند، گفت: معتقدم که هر جا طلاب حضور داشته باشند آنجا آباد است.

 خبرگزاری شبستان استان مازندران؛

 

در این روزهایی که کرونا رو به غروب است و تهاجم فرهنگی در حال خودنمایی، خوشبختانه هنوز چراغ مراکز فعال در حوزه ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم در شهرها و روستاها همواره روشن است و کار را تعطیل نکرده اند، البته شاید بحبوحه فوران کرونا زمان اوج فعالیت این مراکز بود.

 

همواره جوانان و به‌ویژه طلاب باانگیزه در سنگر خدمت مشغول فعالیت‌هایی هستند که شاید کمتر در معرض دید عموم قرار بگیرد، در این مسیر عموما شاهد شکوفایی استعدادهای این افراد هستیم که لابه لای بساط خدمت گم می‌شود، در ادامه بخشی از فعالیت‌های جهادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی طلاب خواهر مدرسه علمیه و مرکز نیکوکاری ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا را میخوانید که شاید کمتر به گوشتان رسیده است.

 

سیده زینب ساداتی،مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به فعالیت‌های مرکز نیکوکاری ریحانه الرسول(س) که با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام میشود، اظهار کرد: این مرکز در سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع کرونا آغاز بکار کرد.

 

وی افزود: حدود ۱۰نفر از طلاب خیاط  این حوزه اقدام به تولید ماسک به‌صورت داوطلبانه کردند که تعداد تولیدات به حدود ۳۰۰ ماسک رسید، در کنار تولید ماسک، پخت غذای گرم برای نیازمندان داشتیم، تهیه و توزیع سبد کالا و خدمات فرهنگی با محوریت آموزش خانواده برای نوعروسان، مشاوره و ... ارائه شد.

ساداتی نیز از آمادگی کامل حوزه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا در امر مشارکت برای تغسیل اموات کرونایی گفت و یادآور شد: طلبه‌ها از ابتدای کار در بحث تولید ماسک و پخت غذای گرم و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی فعال بودند و همچنان فعاالیت های عام المنفعه این طلبه های خواهر ادامه دارد.

 

وی اذعان کرد: حضور در غسالخانه و راضی کردن خانواده، شاید کار آسانی نباشد آن‌هم برای غسل دادن اموات مبتلابه کرونا اما خانواده من و دیگر طلبه های خواهر هیچ مخالفتی با حضورمان در این فعالیت نداشتند و معمولا در خانواده های طلاب وقتی نیاز به حضور در بحران احساس می‌شود نه تنها کسی مخالفت نمی‌کند بلکه خودشان هم پای‌کار هستند.

ساداتی به ترس و واهمه خانواده و بستگان متوفی‌های کرونایی اشاره کرد و ادامه داد: تغسیل و تدفین اموات کرونایی اصلاً سخت نبود برعکس حس خوبی داشتم از جنازه نمی‌ترسیدم و پس از این کار مورد تعریف و تمجید اطرافیان نیز قرار گرفتم.

 

وی گفت: به نظر من همه ما روزی بر روی این تخت می‌خوابیم چیزی که مهم است این که پاک از دنیا برویم.

 

این طلبه جهادی به حال غریب بازماندگان اموات کرونایی اشاره کرد و افزود: در اوج همه گیری کرونا که هنوز اطلاعات درستی از این بیماری وجود نداشت و لحظه به لحظه نکات بهداشتی جدیدی ارائه می شد، خانواده‌های متوفی‌های کرونایی از مرگ ناگهانی عزیزانشان دچار شوک می شدند. درست همان زمانی که احتیاج به دلجویی داشتند هیچ‌کسی نزدیک آن‌ها نمی‌شد چراکه می ترسیدند از بازماندگان اموات کرونایی، به این ویروس مبتلا شوند. اینجا نیاز به مشاوران مذهبی ضرورت داشت که جای خالی‌اش حس شد و طلبه‌های خواهر تا جایی که ممکن بود سعی کردند این خلاء را برای خانواده‌های اموات کرونایی پر کنند.

ساداتی با بیان اینکه خواهران طلبه مدرسه علمیه و مرکز نیکوکاری ریحانه الرسول(س) علاوه بر ارائه خدمات اجتماعی به فعالیت در جبهه فرهنگی نیز توجه ویژه دارند، یادآور شد: در دیگر مباحث فرهنگی با هم افزایی با کمیته امداد مشارکت دارم، پیرو بحث فریضه جهاد تبیین پیگیری کردیم با همکاری بسیج طلاب، بحث افزایش جمعیت با محوریت فرزندآوری در روستاها را با حمایت های پزشکی، آگاهی بخشی و ... آغاز کردیم، آگاه‌سازی از قانون جوانی جمعیت و ... در قالب برپایی یک اردو جهادی انجام شد. همچنین به مناسبت عید غدیر با حضور در بیمارستان ها به نوزادان تازه متولد شده هدایایی اهدا شد.

 

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا گفت: حدود ۶۰ درصد طلبه های خواهر در طرح امین فعال هستند، در حوزه عفاف و حجاب از طریق مدیریت درون به‌صورت ایجابی وارد میشویم، جامعه هدفمان دانش آموزان در سنین حساس هستند، با احصای آسیب‌ها آنها را زیرچتر حمایتی قرار میدهیم تا با اعتمادسازی البته زمانبر، شاهد ترویج عفاف و حجاب باشیم، این کار ادامه دارد و انقطاع از جمله آسیب‌های اصلی کارفرهنگی است و تلاش داریم شاهد تداوم فعالیت در عرصه گفتمان سازی پیرامون عفاف و حجاب باشیم. 

 

وی از برگزاری جشن های تکلیف ویژه دختران تازه مکلف شده به همت طلاب این مدرسه علمیه نیز خبر داد و افزود: تلاش داریم در قالب این جشن ها شاهد گفتمان سازی در حوزه عفاف و حجاب باشیم.

 

این فعال فرهنگی یادآور شد: اردوی جهادی فرهنگی تبلیغی را از چند سال پیش به‌صورت ترکیبی با آموزش قرآن و احکام و در کنار آن با استفاده از ظرفیت طلاب هنرمند در فصل تابستان به روستاهای اطراف بردیم و به همه گروه‌های سنی آموزش ارائه شد، تولیدات از طریق یک فروشگاه در نکا به بازار عرضه می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در صدد دریافت کد شیما برای تولیدات طلاب طراح در بخش پوشاک هستیم، چرا که شاهد طرح‌های نوین و جالبی هستیم، در حقیقت هدفمان این است که به سراغ کارهای روی زمین مانده برویم، ظرفیت‌های طلاب هنوز مغفول است، هدایت فکری، معنوی، بصیرت افزایی و خدمات اجتماعی از جمله سه محور کار طلاب است و طلاب به هر جا پا بگذارند آنجا آباد است، توقف برای ما معنا ندارد.

کد خبر 1247356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha