لزوم شناسایی راه های برون رفت از بحران آب

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه امروز با وجود بحران های کم آبی در اقصی نقاط کشور فرصتی برای آزمون و خطا نیست، گفت: اعضای شورای راهبردی اندیشکده مطالعات امنیت آب باید برای رفع مشکلات حوزه آب راه های برون رفت از این مشکل را شناسایی و رفع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی امروز(۲۸دی)در دیدار حجت الاسلام و المسلمین علی نامدار، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور مازندران و اعضای شورای راهبردی اندیشکده مطالعات امنیت آب، با بیان اینکه خدای بزرگ آب را نه تنها مایه حیات بلکه یک ماده بابرکت قرار داده است،اظهار کرد: زنگ خطر برای آب در دنیا خیلی زودتر از ایران اسلامی به صدا درآمده و در آینده جنگ بر سر آب است نه روی نفت و منابع دیگر!

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه متاسفانه مشکل آب و تنش این مایع حیاتی جدی است، افزود: برای رفع این معضل قبل از هر چیز نیاز به اندیشیدن روی مسئله داریم. اعضای شورای راهبردی اندیشکده مطالعات امنیت آب باید با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های درست به راهبری جریان تولید، نگهداشت و توزیع مصرف آب بپردازند.

 

وی با تاکید براینکه برای رفع مشکلات آب باید مصوبات اعضای شورای راهبردی اندیشکده مطالعات امنیت آب ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: یعنی نمایندگان مردم شهرهای استان مازندران در مجلس شورای اسلامی چقدر ملزم هستند به خروجی آن تن بدهند و در سطح بالاتر دولت، کشور و دستگاه‌ها از نظر قانونی چقدر ملزم هستند، که اگر ضمانت اجرایی نباشد یعنی اینکه بنشینید و ببافید و کسی نیست که از بافته‌های شما لباسی تولید کنند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه امروز با وجود بحران های کم آبی در جای جای این مرز و بوم دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست، ادامه داد: نباید تاخیر صورت بگیرد، قطعا این اندیشکده‌ها به‌صورت متناظر در استان‌های دیگر نیز تشکیل شده است، که نشان‌دهنده وجود ضمانت اجرایی است و از این جهت خوشحال کننده است.

 

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که کارشناسی‌های شما را واقعا بپذیرند، الان مسئله تعارض کارشناسی در استان‌ها مطرح است، مثلا همین بحث انتقال آب دریای مازندران به استان‌های دیگر، که باید تعارض کارشناسی‌ها حل شود، یعنی شما اندیشکده ی هم عرض در استان‌های دیگر نداشته باشید، کارشناسی مافوق که دارید، پس باید روی کارشناسی خودتان بایستید و آن را اساسی انجام بدهید به‌گونه‌ای که تمام دنیا هم بیایند ببینند عیب و ایرادی پیدا نکنند کارشناسی‌ها درست باشد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به اهمیت چگونگی مدیریت آب، عنوان کرد: فعل ایجاد این اندیشکده ارزشمند است که امید می رود این اندیشکده بتواند به پیشگیری بحران آب و جبران آن بپردازد و اینکه دولت‌ها ملزم به اجرای آنچه که در این اندیشکده مصوب شد باشند و همچنین مسئولان محلی و استانی.

 

وی با اشاره به زمین و آسمان این دو منبع بزرگ آب، تصریح کرد: خداوند در قرآن هم از زمین و هم از آب آسمان نام برده است، اهمیت بیشتر هم به آسمان است، خداوند از آسمان باران می‌فرستد و وارد چشمه‌های زمینی می‌کند، خداوند ظرف بزرگی با نام دریا دارد اما به ما عقل و هوش داده تا سر راه این آب ظرف بگذاریم با ابزارهایی همچون آب‌بندان‌ها و ... که کار تخصصی اعضای شورای راهبردی اندیشکده مطالعات امنیت آب است که این نعمت بزرگ را ذخیره نمایند.

 

کد خبر 1247496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha