پیشگامی موسسات مردمی اصفهان در تولید محتوا فرهنگی

موسسات مردمی و تشکل های مدنی برای تولید محتوا فرهنگی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در استان اصفهان پیشگام شده و طرح و برنامه های خود را معرفی کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مشارکت مدنی با محوریت سازمان های مردم نهاد جز مهمترین شاخصه های پیشرفت جامعه محسوب می شود که کار مردم به خود آنان سپرده شده و فعالیت های مورد نیاز انجام و آینده روشنی را با کمترین هزینه ها خواهد داشت.

فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله اقدامات و کارهایی است که به تشکل های مردمی سپرده شده و نهادهای مدنی بر اساس ماموریت خود فعالیت داشته و در پهنه مجوزی خود در راستای رفع نیاز پیشتاز می شوند.

 

دولت در این میان وظیفه نظارتی، هدایتی و حمایتی دارد که از برخی از طرح های موسسات حمایت کرده و برای آنان فرصت سازی می کند.

هر ساله بر اساس فراخوان سراسری طرح ها دریافت و بررسی می شوند و اعتباری متناسب با نیاز و اعتبارات ابلاغی به آن ها اختصاص می دهند.

 

امسال هم این اقدام صورت گرفته و موسسات مردمی و تشکل های مدنی برای تولید محتوا فرهنگی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در استان اصفهان پیشگام شده و طرح و برنامه های خود را معرفی کرده اند.

 

استقبال طرح های موسسات در حوزه فرهنگی و هنری

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اعتبار حمایتی از تبصره 14 برنامه بودجه برای طرح های فرهنگی اختصاص یافته است، گفت: موسسات فرهنگی و هنری دارای شناسه ملی می توانند از این فرصت استفاده کنند.

علی تمنایی افزود: موسسات طرح پیشنهادی خود را بر اساس نیاز سنجی، اولویت کاری و نیاز منطقه پیشنهاد داده اند که در کمیته ارزیابی بررسی و اعتبار به آن اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات خاصی برای استان اصفهان پیش بینی شده، تصریح کرد: باید محوریت طرح ها همین موضوعات باشد اما روش اجرا و مدیریت آن پیشنهادی می باشد.

 

تمنایی فعالیت های فرهنگی، نشاط اجتماعی و امیدبخشی، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سواد رسانه و فضای مجازی،  کتاب و کتابخوانی، حجاب و عفاف و پرورش نسل جوان و نوجوان را موضوعات محوری طرح ها برای این استان اعلام کرد.

به گفته وی، این اعتبار صرفا ویژه موسسات دارای محوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه سمن های دارای مجوز از سوی دیگر نهادها هم می توانند در این فراخوان شرکت کنند.

 

طرح های مشارکتی مردمی و دولتی

 

طرح های پیشنهادی موسسات وابسته به این اعتبارات نخواهد بود بلکه سهم دیگر دستگاه ها و مشارکت سمن هم وجود دارد.

فعالان فرهنگی و مدیران مسئولان این موسسات با اعتقاد بر این موضوع، مشارکت دولت را سهمی از فعالیت خود بیان می کنند.

 

موسسات مردمی نقش مهمی در اجرای فعالیت ها در حوزه های مختلف دارند که همین مشارکت بخشی از شاخصه های ممتاز این مراکز و واگذاری به آنان است که هزینه ها کاهش می یابد و کیفیت کار هم افزایش می یابد.

 

اولویت بخشی به نوآوری و جذابیت طرح های فرهنگی

 

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: حمایت از طرح ها بر اساس نظر هیات داوری انجام می شود.

حجت الاسلام ابوالفضل یعقوبی، طرح های جذاب و نوآورانه که پوشش بیشتری از جمعیت را داشته باشند دارای اولویت خواهند بود.

وی ادامه داد: میزان مشارکت موسسه و دیگر نهادها هم در این خصوص و اعتبار بخشی مهم بوده و سعی شده به طرح های برتر اعتبار بیشتری هم اختصاص یابد.

کد خبر 1247812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha