علامه مصباح ولایت فقیه را سفره رحمت الهی برای دوران غیبت می دانست

آیت الله صدیقی با برشمردن برخی از ویژگی های علامه مصباح از جمله اینکه ولایت فقیه را سفره رحمت الهی برای دوران غیبت می دانست؛ گفت: پس از انقلاب او بود که دین را در دانشگاه ها بذرافشانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ آیت الله حاج کاظم صدیقی، جمعه شب(۳۰ دی) در مراسم بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی که با حضور جمعی از مسئولین و اقشار مختلف مردم در مسجد امام حسین علیه السلام خیابان مهدیه برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت ولایتمداری گفت: مردم ما خون و جوان دادند و هشت سال در دوران دفاع مقدس در برابر جنگ جهانی تمام عیار بدون حمایت هیچ کشوری زیر پرچم ولایت ایستادند.

 

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به امتیازات ملت ایران افزود: شهدا خود را بدهکار ولایت می دانند و همه آنان سفارش ولایت را می کنند و این را فقط در اصحاب امام حسین علیه السلام می بینیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه علامه مصباح همان اعتقاد جناب مسلم به سیدالشهدا را به ولایت ائمه معصومین داشت؛ ادامه داد: ایشان ذوب در ولایت علی و اولاد علی بود و ولایت فقیه را به عنوان یک اصل مسلم و سفره رحمت الهی برای دوران غیبت می دانست که شیعه سرگردان نباشد و مدیریت جامعه توحیدی در عصر غیبت با ولایت فقیه است تا زیر پرچم ولایت فقیه مسلمان زندگی کند و مسلمان بمیرد و این مسئله را پیامبر از ابتدای جریان اسلام هر کجا از توحید گفته مجرای اسلام را ولایت فقیه مطرح کرده است.

 

 

 

آیت الله صدیقی با متذکر شدن این مطلب که هیچ ارزشی در اسلام قابل مقایسه با ولایتمداری نیست و هر کس ولایتمدارتر؛ به خدا نزدیکتر و مورد توجه امام زمان؛ خاطرنشان کرد: احترام علامه مصباح به ولایت فقیه حکیمانه بود نه عوامانه و معتقد بود اسلام اهل بیت در عصر غیبت، اسلام ولایت فقیه است و علامه مصباح وظیفه خود می دید در خلوت و جلوت از اسلام و ولایت دفاع کند‌.

 

 

 

وی به تفاوت های اساسی ولایت فقیه با سلطنت اشاره کرد و واگذاری بخش هایی از کشور به بیگانگان در دوران پهلوی و در نتیجه عهدنامه ترکمانچای را از یک سو و ایستادگی مقابل بیگانگان برای ندادن ذره ای از خاک کشور به آنان در دوران جنگ تحمیلی را تنها یک نمونه از این تفاوت ها عنوان کرد و جامعیت امام خامنه ای را مورد توجه قرار داد.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش  با بیان اینکه عده ای از غربگدایان، علامه مصباح را که چشمه رحمت و عشق به هدایت مردم بود، خشن معرفی می کردند؛ افزود: وقتی تخریب ها علیه ایشان زیاد شد از غرب به ایشان پیغام داده بودند در ایران قدر شما را نمی دانند بیایید اینجا به شما کرسی می دهیم؛ بیگانگان این گوهر گرانبها و موقعیت علمی و مذهبی ایشان را بهتر می شناختند‌.

 

 

وی چادر و عمامه را نماد دین دانست و با اشاره به کشف حجاب دوران رضاخانی گفت: در دبیرستان ها و دانشگاه ها با اساتید تربیت شده در دامن غرب زنان و دختران را به ابتذال کشاندند اما این علامه مصباح بود که پس از انقلاب، دین را در دانشگاه بذرافشانی کرد و یکصد استاد را جذب کرد در حالی که عده ای باور نمی کردند اساتید دانشگاه در مقابل ایشان زانو بزنند و بعضاً با صرف هزینه های آنچنانی به محضر ایشان برسند.

 

 

 

آیت الله صدیقی تصریح کرد: هنر علامه مصباح تربیت هزاران شاگرد بود که برای انقلاب جان دادند و امروز  هم طلاب فدائیان دین هستند‌.
 

 

 

وی با بیان اينکه یکبار علامه مصباح را برای همایشی در خارج از کشور دعوت کردند که بعدها آن دعوت کننده گفته بود ما تردید داشتیم در ایران فیلسوفی وجود داشته باشد که در مجمع بین المللی فلسفه حرفی تازه ای برای گفتن داشته باشد اما اگر سخن تازه ای در اینجا بوده مربوط به آقای مصباح است؛ افزود: چنین گنجی مملکت ما داشت که در بُعد ولایتمداری یعنی عزت خواهی و استقلال خواهی و ناموس کشور و غیرت دینی و افتخارآفرین در مجامع علمی دنیا است و از نظر نویسندگی کتاب های او گنج است.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخنانش گفت: دشمن امروز به وحشت افتاده و نگرانی جدی دارند زیرا امروز دولتی امین تر و دلسوزتر از دولت فعلی وجود ندارد لذا نقطه ضعف ها را بزرگ نکنیم، سیاه نمایی مال دشمن است.

 

 

 

وی با بیان اینکه دولت ولایتمدار کنونی طی همین مدت با دنیای شرق ارتباط گرفت و عضویت در شانگهای که برای ما خیلی مهم بود محقق شد؛ افزود: رونق واردات و صادرات را با سابق مقایسه کنید چاله هایی که دولت سابق کنده به این سادگی پُر شدنی نیست زیرا او دولت مقروض ورشکسته ای بود اما دولت کنونی روی پای خود ایستاده است.

 

 

 

آیت الله صدیقی خاطرنشان کرد: دشمن فهمیده ملت دست از انقلاب و ولایت بر نمی دارد و دولت مستقلی است که اگر مجال پیدا کند فردای ایران فردایی است که باید منت ما را بکشند لذا همه زور خود را گذاشتند دولت را به زمین بزنند اما شما الهی باشید و نقطه ضعف ها را به اندازه خودش ببینید و نقطه قوت ها را بزرگ کنید که آینده مال شما است.

 

 

 

وی افزود: رهبری دریای امید است؛ او تکیه گاه بزرگی دارد و به شما مردم هم اعتماد دارد که مردم هم در اغتشاشات اخیر وفا و بصیرت خود را نشان دادند؛ نگران نباشید کشور صاحب دارد؛ طوفان هایی که می وزد هر کشوری بود غرق شده بود اما شما در اوج فتنه ها یک دانش بنیان جدید خلق می کنید، یک اختراع جدید و...ایستادگی کشورهای منطقه قائم به ایران است.

 

 

امام جمعه موقت تهران همه اینها را به برکت خون شهدا و شهید سلیمانی دانست و گفت: شهید سلیمانی فرمانده ای بود که در میدان جنگ سخت، قَدَر نداشت و علامه مصباح، فرماندهی که در جنگ نرم، قَدَر نداشت.

کد خبر 1247815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha