تردد خودروها عامل اصلی آلودگی هواست

خضیر گفت: عمده ترین دلیل و در واقع عامل اصلی ایجاد آلودگی در تمامی فصول و در تمامی مواقع در داخل محدوده های شهری، تردد خودروها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، آلودگی هوا یکی از معضلات و مشکلات این روزهای شهروندان قزوینی و مسئولان این استان است، معضلی که سبب شده تا کارگروه اضطرار و آلودگی هوای استان برای مقابله با این مسئله، مدارس شهرهای قزوین، اقبالیه، محمودآباد و شهرستان های البرز و آبیک را تعطیل اعلام کرده و ساعت کاری ادارات را هم برای روزهای یکشنبه و دوشنبه دوم و سوم بهمن ماه به ساعت 9 تا 14 تغییر دهد.

این داستان تکراری کلان شهرها و شهرهای بزرگ که این روزها گریبان شهر قزوین با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر را هم گرفته است، موجب شده تا کارگروه اضطرار و آلودگی هوای استان به این نتیجه برسد که در صورت استمرار آلودگی هوا راهکار طرح زوج و فرد تردد خودروها را در سطح سه شهرستان قزوین، البرز و آبیک اجرایی کند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص علت آلودگی هوا در قزوین بیان کرد: بیان شاخص کیفی هوا بر اساس داده های استخراجی از ایستگاه های سنجش است و خوشبختانه در سطح استان در تمامی مراکز شهرستانی، ایستگاه های سنجش را داریم و شبکه پایش کیفی استان از کمیت و کیفیت خوبی برخوردار است.

 

سعیده خضیر ادامه داد: وضعیت موجود در بحث آلودگی هوا غیرمعمول نیست ولی اینکه از حد معمول خارج شده معلول یکسری علت ها و دلایل است و عمده ترین آن در سطح شهرها، کلانشهرها و شهرهای بزرگ و در واقع عامل اصلی ایجاد آلودگی در تمامی فصول و در تمامی مواقع در داخل محدوده های شهری تردد خودروها است.

 

وی عنوان کرد: بیان آلایندگی بر اساس شاخص هایی است که معیارهای چندگانه ای دارد و اینها در سطح اقلیم شهری مورد بررسی قرار می گیرند، وقتی ما ثبات دمایی، ثبات جریان هوا و برودت هوا را به شکل غیر مترقبه ای داریم و هیچگونه اتفاق دیگری هم رخ نداده است تراکم و غلظت آلاینده ها در سطح زیستی افزایش می یابد.

 

خضیر خاطر نشان کرد:  شاخص ها، معیار و طبقه بندی دارند شامل پاک، سالم، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای تمامی گروه ها و بسیار ناسالم که ما در سطح 200 به بالا قرار داریم اما نکته ای که وجود دارد شاخص های لحظه ای نباید به عنوان معیار مورد توجه قرار گیرند.

 

وی یادآور شد: میانگین در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد که شاخص آلایندگی در قزوین عدد 190 است.

 

کد خبر 1248119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha