مهمترین حادثه انقلاب اسلامی درارومیه ۲بهمن سال ۱۳۵۷ رقم خورد

محسن رضایی گفت: مهمترین حادثه انقلاب اسلامی درارومیه ۲بهمن سال ۱۳۵۷ و با فرماندهی مجاهد نستوه، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا حسنی رقم خورد.

محسن رضایی، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، گفت: مردم هميشه در صحنه آذربايجان غربي در 2 بهمن سال 1357 اقتدار و انقلابي گری خود را به رخ جهانيان كشيدند و با فرماندهی مجاهد نستوه، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا حسنی اين روز را به عنوان نماد انقلابی گری خود در تاريخ ثبت كردند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی افزود: مهمترین حادثه انقلاب اسلامی درارومیه مربوط به 2 بهمن است که مردم این شهر برای اولین بار دست به مبارزه مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی زدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم ارومیه و آذربایجان غربی از دوم بهمن به عنوان واقعه بزرگ مسجد اعظم ارومیه یاد می‌کنند، تصریح کرد: واقعه‌ای که تنها به یک درگیری خیابانی به مدت چند ساعت تیراندازی بین انقلابیان ارومیه به فرماندهی حجت‌الاسلام حسنی و نیروهای نظامی محمدرضا پهلوی خلاصه نمی‌شد بلکه نقطه عطفی در تاریخ ایران است و نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب ایفا کرد.

وی ادامه داد: نقش و تاثير اين جنگ مسلحانه در تقويت حركت انقلابی مردم ايران به حدی بود كه در سال های نخستين جنگ تحميلی حضرت امام خمينی (ره) فرمودند كه «همه بايد مثل آقاي حسني مسلح شويم».

رضایی بیان کرد: تحمیل جنگ علیه ایران اشتباه محاسباتی دشمن بود زیرا جوانان ایران اسلامی، عزت و سرافرازی ملت ایران را در دنیا رقم زدند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی افزود: حركت های انقلابی مردم آذربایجان غربی در این روز، مزدوران رژیم شاهنشاهی را خشمگین كرد و این عامل باعث به توپ بسته شدن مسجد اعظم شد.

گفتنی است، در تاریخ مبارزه های انقلابی مردم ارومیه برای ساقط كردن رژیم شاهنشاهی روزهای بزرگی چون خرداد 1342، 19 دی قم، 29 بهمن تبریز، 17 شهریور تهران و 13 آبان و سایر ایام ثبت شده است و 2 بهمن ارومیه در زمره این روزهای تاریخی قرار دارد.

کد خبر 1248126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha