لزوم تغییر نگاه  تک بعدی به بافت تاریخی کاشان

محمد تحقیقی با اشاره به برخی چالش‌های اجرایی مدیریت شهری در زمینه فعالیت در بافت تاریخی، عمده این مشکلات را ناشی از نگاه صرف نظارتی، تک بعدی و شعارگونه در این محدوده شهری دانست.

محمد تحقیقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: عمده مشکلات و چالش‌های اجرایی مدیریت شهری در زمینه فعالیت در بافت تاریخی، ناشی از نگاه صرف نظارتی، تک بعدی و شعارگونه میراث فرهنگی در این محدوده شهری است.

 

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری کاشان تاکید کرد: این نگرش نه تنها موجب حفظ و احیای بافت تاریخی نمی‌شود بلکه مانعی بزرگ در برابر هر گونه اتفاق مثبت از سوی شهرداری و دیگر متولیان مدیریت شهر در این محدوده محسوب می‌شود.

 

تحقیقی خاطرنشان کرد: بر این اساس از سویی با توجیه نبود اعتبارات، اقدامی از سوی میراث فرهنگی در بافت تاریخی صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر به دلیل تفکر بخشی نگر، تعامل لازم با مدیریت شهری به عنوان پیشگام حفظ و نگه داشت شهر صورت نمی‌گیرد لذا ثمره این نگرش نظارتی صرف حضور منفعلانه تا نقطه تخریب است .

 

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری کاشان تصریح کرد: موضوع وقتی آزاردهنده‌تر می‌شود که میراث بدون توجه به صلاحیت دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری در جزییاتی نظیر تعیین مصالح کف فرش و شیب بندی معبر دخالت می‌کند.

 

تحقیقی افزود: این مقاومت در برابر هر گونه اتفاق مثبت در بافت تاریخی موجب فرسودگی بیشتر و در نتیجه تخریب و از بین رفتن میراث ارزشمند تاریخی می‌شود یعنی درست نقطه مقابل هدفی که متولیان حفظ میراث فرهنگی مدعی آن هستند.

 

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری با اشاره به پروژه کوی شهیدان دقیقی(میدان کهنه)، گلایه برخی از شهروندان مبنی بر عرض محدود سواره رو با وجود عرض زیاد پیاده رو اذعان کرد: همین عرض موجود 3.7 متر سواره رو نیز با مقاومت شهرداری و شورای ترافیک اجرایی شد چنانکه نظر میراث یکطرفه شدن معبر و حتی تبدیل آن به پیاده راه بود.

 

تحقیقی تأکید کرد: به نظر می رسد مدت مدیدی است میراث فرهنگی بجز بناهای ثبتی در حوزه بافت‌‌های تاریخی هم ورود پیدا نموده هیچگونه طرح و ایده مشخص و تایید شده و آماده ای را ارائه نکرده و صرفا در حال متوقف کردن پروژه‌های شهری است.

 

وی با اشاره به دشواری فعالیت‌های عمرانی در بافت تاریخی شهر کاشان به دلیل قرار گرفتن در هسته مرکزی شهر و همچنین وجود محدودیت های ناشی از فرسودگی بدنه، عدم دسترسی، نشست های بالقوه و وجود تأسیسات شهری نابسامان گفت: قطعا اجرای این مدل از پروژه های عمرانی نیاز به برنامه ریزی، هماهنگی و تعامل تمام دستگاه‌های خدماتی، پلیس راهور و مجموعه‌های متولی و در این پروژه به طور خاص میراث فرهنگی دارد.

کد خبر 1248599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha