«لالایی های ننه ایران» نمایشی از جنس دفاع مقدس

کارگردان تئاتر «لالایی های ننه ایران» گفت: با توجه به فضای حال جامعه قصه های بیشتری باید از هشت سال دفاع مقدس روایت کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایش «لالایی های ننه ایران»، تئاتر خیابانی است که توانسته درچهل و یکمین جشنواره بین المللی فجر حضور یابد. لالایی های ننه ایران روایتی از افرادی است که در هشت سال دفاع مقدس مفقودالاثر شده اند و خانواده آن ها چشم انتظار بازگشتشان هستند.

 

حسنا قبادی، کارگردان «لالایی های ننه ایران» کارشناسی ارشد کارگردانی را از دانشگاه تهران گرفته است. او رتبه یک بازیگری و رتبه 3 کارگردانی را در کنکور ارشد سال 98 بدست آورده است. در جشنواره فجر چهاره دوره  حضور دارد و پیش از این تجربه شرکت در جشنواره های ملی و بین المللی را درکارنامه هنری خود درج کرده است.

 

قبادی معتقد است در فضای حال جامعه باید آثار هنری با موضوع دفاع مقدس بیشتر کار شود و او نیز به همین دلیل قصه نمایش «لالایی های ننه ایران» را با موضوع هشت سال دفاع مقدس انتخاب کرده است.

 

در همین ارتباط، حسنا قبادی درباره کارگردانی لالایی های ننه ایران به خبرنگار شبستان می گوید: جامعه در حال حاضر با شرایط خاصی مواجه است، در این شرایط معتقدم یک دینی در برابر شهدا داریم، باید ادا شود. بنده در حد وسع خود می خواهم دینم را به کسانی که به خاطر خاک میهن از جان و  مال خود گذشتند  را از طریق هنر ادا کنم. فکر می کنم در شرایط حال باید قصه هایی درباره شهدا و جانبازان دفاع مقدس روایت کرد و از آن ها را بیشتر گفت.

 

او ادامه داد: این نمایش روایت چند نفر است که با هم به جنگ می روند و مفقودالاثر می شوند. خانواده های آن ها منتظر بازگشت فرزندانشان هستند.

قبادی با بیان اینکه بیشتر نمایش هایی که کار کرده ام  اجتماعی بوده و مسائل اجتماعی را به چالش کشانده است می گوید: امسال به دلیل فضایی که بر جامعه حاکم است، دوست داشتم یک فعالیت ارزشی و دفاع مقدسی داشته باشم. معتقدم هر چقدر نمایش با موضوع دفاع مقدس داشته باشیم کم است باید روایت های بیشتری از دفاع مقدس گفت.

 

او معتقد است؛  هنر می‌تواند یک وسیله  برای آگاهی بخشی جامعه و مردم باشد و باید ارزش های جامعه با زبان هنر نشان داده شود.

 

این کارگردان تئاتر درباره دشواری ها نمایش تئاتر تصریح می کند: بیشترین سختی مربوط به فضای تمرینات است. مکانی ثابت برای تمرین نداریم و خودمان باید بگردیم و پیگیر فضایی برای تمرینات باشیم. پیدا کردن پلاتو و هزینه آن هم بالا است.  تمام هزینه ها به دلیل اینکه کارها تهیه کننده ندارند، بر عهده کارگردان است این هزینه ها برای کارگردان سنگین است.

 

او اضافه کرد: تاکنون هیچ کمکی از سوی جشنواره نشده است و به صورت شخصی هزینه شده است.

 

نمایش «لالایی برای فرزندان ننه ایران» پیش از این چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی برگزیده شده است و پس از آن مجوز ورود به  چهل و یکمین جشنواره فجر را دریافت کرد.

 

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی با میزبانی از ۱۱۳ اثر در بخش‌های رادیوتئاتر، مسابقه بزرگ صحنه‌ای، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش و مسابقه بخش مرور در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 1248903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha