عالمان دینی منطقه فرهنگی کاشان نقش ممتازی در بینش و بصیرت مردم داشتند

مؤلف کتاب «مفاخر آران» و « ابرار کاشان» گفت: عالمان بزرگ دینی کاشان و آران و بیدگل همچون رضوی کاشانی و آقا حسین دربندی آرانی (افتخار الاسلام ) نقش ممتازی در بینش و بصیرت مردم زمان خود داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، نشست هم اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ حضرت آیت العظمی رضوی کاشانی(ره) همراه با آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌ آرانی(افتخار‌الاسلام‌) از عالمان خدوم و ادیب و دارایِ اجازه‌یِ رواییِ مکتوب و منظوم از آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) صبح امروز با حضور اندیشمندان ، محققان و خانواده این دو عالم ربانی در کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله‌العظمی رضوی کاشانی(چهل تن)کاشان برگزار شد.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با تقدیر از برگزارکنندگان این آیین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان خود را موظف به تکریم و بزرگداشت مفاخر علمی فرهنگی منطقه غنی کاشان می داند و بر این اساس از برپایی چنین برنامه هایی استقبال می کند.

 

حسین خوشدل افزود: حمایت مادی و معنوی از انتشار آثار عالمان و فرزانگان و همچنین پایان نامه های مرتبط دستور کارماست.

 

مولف کتاب« مفاخر آران» و « ابرار کاشان» هم در این آیین با اشاره به خدمات ارزشمند عالمان دینی گفت: عالمانی همچون رضوی کاشانی و شاگردانش مانند شیخ آقا حسین دربندی آرانی (افتخار الاسلام ) نقش ممتازی در بینش و بصیرت مردم داشتند.

 

حجت الاسلام حبیب الله سلمانی آرانی افزود: آیت اله سیدمحمدحسین رضوی یکی از علمای طراز اولی است که در شهر دارالمومنین کاشان در تاریخ یازدهم محرم الحرام ۱۲۹۱  هجری قمری در خانواده ای مذهبی روحانی دیده گشود. پس از تحصیلات حوزوی در کاشان از محضر علمایی چون ملاحبیب اله شریف حاج محمدحسین نطنزی میرزا محمدحسین نراقی حاج میرزا ابوالقاسم نراقی سیدمحمد بروجردی و کسب فیض کرد.

 

وی ادامه داد: آیت الله سید محمد حسین رضوی کاشانی سپس جهت تکمیل دروس خود به اصفهان رفته و از محضر اساتیدی چون جهانگیرخان قشقایی محمدباقر درچه ای و ..بهره وافر برده و سپس به شیراز و از آنجا رهسپار خراسان شده و در این دوشهر از محضر اساتید مشهور آن زمان بهره بردند و از آنجا رهسپار نجف اشرف شد و از محضر اساتیدی چون مرحوم محمدکاظم هروی خراسانی و سیدمحمدکاظم یزدی بهره وافر برد.

 

معاون سابق سازمان میراث فرهنگی کشور هم در این مراسم طی سخنانی با اشاره به کتاب های نفیس موجود در کتابخانه و دارالتبلیغ آیه الله رضوی گفت : تصحیح نسخ خطی و بسیاری آثار فاخر در این کتابخانه کمک بزرگی در ترویج فرهنگ غنی اسلام دارد.

 

سیف الله امینیان به اثر در دست انتشار در خصوص فرهنگ کاشان به همت مهندس حسین محلوجی اشاره کرد و گفت : منطقه بزرگ فرهنگی کاشان با عالمان و دانشمندان و ادیبان بزرگ حق ممتازی به فرهنگ این مرز و بوم دارد .

 

وی ادامه داد: آیه الله رضوی کاشانی به سه نفر یعنی آیه الله العظمی مرعشی نجفی،آیه الله امامت کاشانی و آیه الله العظمی آقا حسین دربندی معروف به افتخارالاسلام اجازه روایی داد.

 

مولف و نویسنده کتب تاریخی هم در بخشی از این مراسم به زوایایی حیات ۹۴ ساله حضرت آیت الله رضوی کاشانی اشاره کرد و گفت: این عالم بزرگ بعد از مسافرت به کشور هندوستان (شهرهای بمبئی و کراچی) و فراگرفتن علوم غریبه نزد اساتید فن به کاشان مراجعت کرد و موفق به کسب اجازه از حضراتی چون ملاحبیب اله شریف آخوندملامحمدکاظم و ...شد و تا پایان عمر به تدریس و ترویج شعائر اسلامی و تالیف در رشته های مختلف علوم پرداخت.

 

دکتر مجید زجاجی کاشانی گفت : آثار این عالم همچون رساله عملیه-کتاب اسکندریه -مدارک النحو -مفتاح السرائر در علم رمل- مفتاح الشدائد در علم جفر- الجواهر فی القواعد و العجائب و .. که برخی از آثار ایشان امروزه در اکثر حوزه های علمیه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت : سرانجام آن فقید سعید پس از ۹۴ سال زندگی افتخار آمیز همراه با عبادت و بندگی خداوند و مجادت با نفس در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۳۴۵ هجری شمسی در کاشان بدرود حیات گفت و پیکر پاک معظم له در صحن و سرای چهلتن در جوار کتابخانه ایشان مدفون و روح بزرگ آن یگانه عصر قرین رحمت الهی شد و نامش بر عرصه سیمای گوهر کمیاب انسانیت همیشه خواهد درخشید .

 

در پایان این نشست که بدلیل اینکه آیه الله رضوی کاشان به ۲۷ واسطه به امام هشتم شیعیان حضرت علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام منتسب است، با حضور خادمان کانون خدمت رضوی و پرچم آستان مقدس آن امام همام عطر رضوی گرفت.

 

در پایان این نشست با حضور میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حجه الاسلام میثم امین پور ، مدیریت حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین علیه السلام آران و بیدگل، روح الله دهقانی مستشار دادگاه کیفری یک اصفهان و سایر مسئولان از بیش از ۳۰ نفر از فرهیختگان که در زمینه تألیف ، تحقیق، مرمت و نشر آثار این عالمان فرزانه نقش داشتند با تقدیم لوح و هدایایی تجلیل شد‌.

کد خبر 1249105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha